HCL reactie met kalk

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 4

HCL reactie met kalk

Beste iedereen,
 
Ik ben bezig met het ontwerpen van een systeem die HCL (zoutzuren, waterstofchloride) uit rookgassen filtert.

Dit ontwerpen doe ik voor mij afstuderen(werktuigbouwkunde). Alleen ik kom er niet helemaal uit hoe ik ermee moet rekenen,te weinig kaas van gegeten.
 
Ik wil graag een vastbed filter toepassen, dit houdt in,dat de rookgassen door een bed van materiaal gaan waar het reageert met elkaar.
 
Ongebluste kalk of calciumhydroxide reageert met HCL. Maar ook met andere stoffen.
 
 
kalk berekening.png
kalk berekening.png (178.04 KiB) 1414 keer bekeken
 
In de afbeelding wordt er doormiddel van de molmassa de hoeveelheid kalk bepaald.

In mijn ontwerp moet ik alleen HCL filteren en niet SO2.
 
Mijn vraag mag ik de de reactie weglaten voor SOen alleen rekenen door middel van de capture ratio van HCL met kalk.

Of omdat kalk ook reageert met SO2 moet ik de hoeveelheid hiervan ook mee berekenen.
 
Mijn parameters:
Debiet:   2500 m3 / H of 1700 Nm3 / H
HCL:       43.6 mg/Nm3
SO2:         63 mg/Nm3
 
Het geheel wil ik 2000x filteren voordat er vervanging van kalk nodig is.
Duur proces is 1,5 uur
 
Dus wanneer ik de vergelijking toepas voor alleen HCL:
 
0.0436 (gram HCL) x 1700 (debiet) x 1.014 (Capture ratio) x 2000  = 148.2 KILO kalk nodig.
 
Wanneer kalk zowel HCL als SO2 afvangt en geen voorkeur heeft wordt de berekening: (beide hoeveelheden moeten berekend worden??)
 
(0.0436 (gram HCL) x 1.014 (Capture ratio)) + (0.063 (SO2) x 1.156 (Capture ratio)) = 0.117
0.117 x 1700 (debiet) x 2000 = 398 KILO kalk nodig.
 
Hoop dat ik me denk wijze een beetje duidelijk heb kunnen maken.
 
Hartelijk bedankt alvast
 
Met vriendelijke groet,
 
Joel 
 
 

Berichten: 493

Re: HCL reactie met kalk

In je rookgas zit ook SO2.    Net als HCl reageert dit ook met je ongebluste kalk.
 
Voor je berekeningen moet je hiermee rekening houden.
 
Beide zul je moeten berekenen.
 
Ofwel je wilt weten hoeveel ongebluste kalk, in je te ontwikkelen systeem, er met  HCl kan reageren.

Berichten: 4

Re: HCL reactie met kalk

Oke super voor de reactie,
 
Er moet dus gerekend worden met alle stoffen(ook b.v CO) die reageren met kalk.

Is deze benadering door middel van de molmassa de juiste manier om tot de hoeveelheid te bepalen?
 
Weet iemand een site of boek waarin ik kan vinden waar Ca(OH)2 (kalk) allemaal mee reageert.

Berichten: 493

Re: HCL reactie met kalk

Je zou kunnen kijken naar zuur - base reactie met gebluste kalk. En kunnen kijken naar redox reacties.
In Binas tabel 48 vind je de halfreacties.
 
Je zou zelf na moeten gaan welke stoffen je in rookgassen terug kunt vinden.
Wellicht zou je kunnen overwegen om componenten die in zeer kleine hoeveelheden aanwezig zijn te verwaarlozen.

Reageer