Vind een date voor Jeremy, de linksdraaiende tuinslak

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.245

Vind een date voor Jeremy, de linksdraaiende tuinslak

Ga op een niet te koude, vochtige avond op zoek in je achtertuin en je vindt huisjesslakken. Met een beetje pech tientallen. Bij de gewone tuinslak zullen de huisjes bijna allemaal rechtsdraaiend (dextraal) zijn, d.w.z. dat wanneer je aan de top begint en naar beneden spiraliseert zul je met de klok mee steeds wijder wordende rondjes draaien. Of ook wel, als de slak naar rechts kruipt zie je de punt van zijn huisje.
 
Een heel enkele keer vind je dan een foutje van de natuur, een linksdraaiende slak. Dr Angus Davison van Nottingham University kreeg laatst zo'n exemplaar opgestuurd en wil er verder onderzoek mee doen. Het probleem is dat Jeremy, zoals deze slak inmiddels genoemd is, maar alleen is, en niet kan paren met normale slakken omdat alles, ook zijn geslachtsorganen, aan de verkeerde kant van zijn lichaam zitten. 
 
jeremy.png
jeremy.png (350.26 KiB) 1273 keer bekeken
     Jeremy
 
Zo'n gespiegelde positie van organen komt in heel de dierenwereld voor; er zijn ook mensen bij wie de inwendige organen links-rechts verwisseld zijn, bijvoorbeeld het hart rechts. Voor verder onderzoek naar dit verschijnsel zouden nakomelingen van Jeremy bijzonder welkom zijn. 
 
lees meer:
https://www.nottingham.ac.uk/news/pressreleases/2016/october/lonely-snail.aspx
(daar vind je ook contactgegevens voor dr Davison mocht je zo'n slak vinden) 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Vind een date voor Jeremy, de linksdraaiende tuinslak

Is iets als kunstmatige inseminatie bij slakken niet mogelijk om verder onderzoek de faciliteren?
 
Bij mensen komt een dergelijke spiegeling ook wel voor (in 1 op 10.000 oid, zeldzaam maar niet moeilijk vindbaar), maar dat heeft verder geen gevolgen voor sexuele reproductie. Voor zover ik weet is het bij mensen goeddeels genetisch bepaald en recessief.
 
Mocht dat bij slakken ook zo zijn dan lijkt het me uiterst haalbaar een aantal spiegelbeeldslakken te produceren door in eerste generatie kunstmatig te insemineren, en daarna de nakomelingen gewoon te laten paren met 25% linksdraaiende kleinkinderen als resultaat. 
 
Gezien het bij slakken blijkbaar zorgt voor een onmogelijkheid in voortplanting lijkt het me dat zo'n mutatie uiterst zeldzaam moet zijn, terwijl het voor mensen geen noemenswaardig nadeel oplevert tenzij iemand aan de gang moet met een AED of iets dergelijks, maar dat is meestal na reproductieve leeftijd.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.245

Re: Vind een date voor Jeremy, de linksdraaiende tuinslak

Benm schreef: Is iets als kunstmatige inseminatie bij slakken niet mogelijk om verder onderzoek de faciliteren?
 
Geen idee. Maar nu ik intussen wat verder gezocht heb lijkt de stelling dat hij niet kan paren met andere slakken vanwege het feit dat alles "aan de verkeerde kant zit" een mogelijk verkeerde interpretatie van mij: het sperma lijkt sowieso hoofdzakelijk terecht te komen in de bloedbaan van de ontvangende slak, niet in een soort van voor het doel ontworpen vagina-achtig orgaan. Die spermapijlen komen kennelijk nog al eens lukraak terecht:
 
rspb20063474f01.jpg
rspb20063474f01.jpg (66.84 KiB) 1259 keer bekeken
Two snails, Cantareus aspersus, in reciprocal copulation. During courtship, the snail at the top of the photograph shot a dart through the head of the snail at the bottom (pointed white object at left).
 
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1560308/
 
In dit artikel hebben ze het er over dat ze onderdelen onder verdoving uit slakken verwijderen, maar ik wordt er niet helemaal wijs uit wát precies. Je zou dus denken dat ze ook sperma moeten kunnen oogsten. 
 
Vraag is dan, zou het probleem niet zijn dat bij die paring met een rechtsdraaiende slak dat linksdraaiende gen hopeloos verloren zou gaan? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Vind een date voor Jeremy, de linksdraaiende tuinslak

Jan van de Velde schreef: Vraag is dan, zou het probleem niet zijn dat bij die paring met een rechtsdraaiende slak dat linksdraaiende gen hopeloos verloren zou gaan? 
Ik denk niet dat zijn genen linksdraaiend zullen zijn...
Uiteindelijk is die slak ook gewoon uit een ei+zaadcel gekomen. En hoewel die klein zijn, zijn ze moleculair gezien nog altijd best complex. No way, dat al die moleculen omgekeerd draaiden.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 12.262

Re: Vind een date voor Jeremy, de linksdraaiende tuinslak

Het lijkt me ook geen probleem. Voor spiegelbeeld-mensen is voortplanting ook gewoon mogelijk.
 
Dit is allebei spiegelbeeld op macro nivo, de moleculen in die slak zijn niet gespiegeld. 
 
In theorie is het mogelijk een compleet gespiegeld organisme te maken, waarbij alle chirale moleculen de omgekeerde zijn van wat we gewend zijn. Zoiets zo bijvoorbeeld bestaan uit D- in plaats van L-aminozuren en dergelijke. De overlevingskans daarvan lijkt me in de natuur nul, gezien alle benodigde eiwitten afwezig zijn, en de beschikbare eiwitten goeddeels giftig zijn (met dezelfde effecten die D-aminozuren op ons hebben). 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.245

Re: Vind een date voor Jeremy, de linksdraaiende tuinslak

Vond nog een linkje dat iets meer duidelijkheid schept over het doel van deze exercitie:
 
https://www.nottingham.ac.uk/news/pressreleases/2016/february/mirror-mirror-snail-shells-offer-clue-in-unravelling-common-origins-of-body-asymmetry.aspx
 
 It has not been clear if asymmetry is an ancient feature, or something that has evolved several times. By identifying a single evolutionary conserved protein that controls asymmetry in both snails and frogs, we have shown that body asymmetry in most animals, including humans, likely arises from a highly conserved, intrinsic asymmetry of the cells in the early embryo. This research helps to unify our understanding of asymmetry across animals.”
 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Vind een date voor Jeremy, de linksdraaiende tuinslak

Ik vermoed eigenlijk dat het geconserveerde zaken zijn, eigenlijk is het vreemd dat spiegelbeeld-mensen zo zeldzaam zijn, want er lijkt niet echt een evolutionair nadeel aan te kleven. Of iedereen zn lever nu links of rechts heeft zitten, of dat dat 50/50 random verdeeld is lijkt me niet van invloed op het evolutionair succes van de mens. 
 
Waar redelijk veel onderzoek naar gedaan is is een andere symmetrische factor: links- en rechtshandigheid van mensen (dat staat fetelijk los van gespiegelde organen). Dit lijkt een vrij typisch iets voor de mens zijn gezien iets soortgelijks bij dieren niet of nauwelijks voorkomt. Ergens lijkt me het een logische verklaring dat mensen allemaal dezelfde dominante hand hebben om zo elkaars gereedschappen te kunnen gebruiken. Dat verschil heb je al met eenvoudige gereedschappen als vuistbijlen, dus het is wellicht oud genoeg om druk gezet te hebben. 
 
Dit lijkt echter niet echt genetisch bepaald maar aangeleerd gedrag. Ongeveer 10% van de mensen is 'van nature' linkshandig, maar dat is geen voldongen feit. Iemand die de functie van zn rechter hand verliest gedurende het leven kan met de linker hand net zo 'handig' worden als ie ooit met de rechter was. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Vind een date voor Jeremy, de linksdraaiende tuinslak

Bij varkens zijn de voortplantingsorganen spiraalvormig. De varkenspenis en de varkenscervix spiraliseren allebei linkshandig, zodat het past.
 
Maar vermoedelijk zal er af en toe wel een tegendraads varken geboren worden, die zich niet kan voortplanten in de populatie. Ook bij kunstmatige inseminatie van varkens worden linkshandig spiraliserende catheters gebruikt.
 
1  2

Berichten: 12.262

Re: Vind een date voor Jeremy, de linksdraaiende tuinslak

Op zich interessant, blijkbaar heeft die spiraalvorm belangrijke voordelen, maar dan is het wel essentieel dat alles de goede kant op draait. 
 
Het lijkt me overigens niet 'moeilijk' om dit goed te doen, aminozuren, suikers en dna zijn een constante bron van chiraliteit zodat er eigenlijk altijd een referentie aanwezig is. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Vind een date voor Jeremy, de linksdraaiende tuinslak

Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: Vind een date voor Jeremy, de linksdraaiende tuinslak

Jammer voor Jeremy, maar wel interessant dat het nageslacht van die andere twee linksdraaiende slakken allemaal rechtsdraaiend is. 
 
Blijkbaar is dit geval niet erfelijk, maar als het dat wel was, zou je dan een soort kunnen afsplitsen naar chiraliteit? Zoiets lijkt me wel interessant, dan kun je bijvoorbeeld bestuderen of de ene chilare variant een selectievoordeel heeft ten opzichte van de andere. 
Victory through technology

Reageer