Sacromeren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Sacromeren

Hallo,
 
Ik las ergens dat de kracht die een spier kan leveren af hangt van de snelheid waarmee sarcomeren samentrekken.
 
Kan iemand uitleggen waarom dit is? Ik begrijp dit niet echt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Sacromeren

Heb je wat aan dit artikeltje?

Berichten: 2

Re: Sacromeren

Heel algemeen: Da's een kwestie van maximale hoeveelheid beschikbare energie: Energie = Kracht x Snelheid, ofwel Emax = F x V. Net als een (auto-) motor hebben levende organismen met spieren ook een maximum leverbaar vermogen (= energie per tijdseenheid). Energie in biologische processen wordt hoofdzakelijk geleverd door ATP, wat in dit geval door de spiercellen wordt aangemaakt, en dat is per tijdseenheid maar in beperkte mate beschikbaar/aanmaakbaar. Daarom kun je een grote kracht alleen met een lage snelheid uitoefenen, en een kleinere kracht met veel grotere snelheid. De leverbare Emax is steeds de fysische/fysieke beperking. Door training kun je jezelf opvoeren, waarbij de Emax groter wordt. In de verwijzing naar het artikel vindt je een wat gedetaillerder uitleg.

Berichten: 2

Re: Sacromeren

Ik moet mezelf toch even corrigeren. Bovenstaande tekst had als volgt moeten luiden: 
 
Heel algemeen: da's een kwestie van maximale beschikbare energie per tijdseenheid: Energie per tijdseenheid = Vermogen = Kracht x Snelheid, ofwel  
dE/dt = P = F x V. Net als een (auto-) motor hebben levende organismen met spieren ook een maximum leverbaar vermogen Pmax. Energie in biologische processen wordt hoofdzakelijk geleverd door ATP, wat in dit geval door de spiercellen wordt aangemaakt, en dat is per tijdseenheid maar in beperkte mate beschikbaar/aanmaakbaar. Daarom kun je een grote kracht alleen met een lage snelheid uitoefenen, en een kleine kracht met veel grotere snelheid. Het leverbare maximale vermogen Pmax is steeds de fysische/fysieke beperking. Door training kun je jezelf opvoeren, waarbij de Pmax groter wordt. In de verwijzing naar het artikel vindt je een wat gedetaillerder uitleg.

Berichten: 2

Re: Sacromeren

Bedankt voor jullie hulp. Ik zocht er een totaal andere reden achter.

Reageer