[scheikunde] Chroomchloride trihydraat complex

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 23

Chroomchloride trihydraat complex

Beste
 
 
Bij het maken van een verslag voor een practicum, stuitte ik bij het volgende probleem:
 
In een maatbeker werd 1g zinkgranulaten met 6M HCl gedaan zodat de ZnO laag op de zinkgranulaten wegreageert en zo pure zink overblijft. Hier werd dan CrCl3 opgelost in methanol bijgedaan. Na het oplossen van de CrCl3 werd 20mL ethyleendiamine toegevoegd en kleurde de oplossing paars. Hier werd waarschijnlijk een complex gevormd, maar mijn vraag is welk complex hier gevormd wordt.
 
Na het refluxen (1 uur), werd een gele kristallijne neerslag verkregen: [Cr(en)3]Cl3.3H2O  die dan verder werd gespoeld en gemeten met een UV-Vis spectrometer.
 
Alvast bedankt voor het snelle antwoord!
 
 
Groetjes Daria

Ook weet ik niet 100% zeker de functie van de zink. Zal deze als katalysator fungeren om CrCl3 sneller op te lossen, of zorgt die ervoor dat Cr(III) gereduceerd wordt naar Cr(II)? De tweede optie lijkt mij onwaarschijnlijk aangezien we bij dit practicum enkel de Cr(+III) lading onderzochten in de UV-Vis en niet de Cr(II).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Chroomchloride trihydraat complex

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
 
heb jij al eens gegoogled op chroom chloride (al dan niet in het Engels)
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 164

Re: Chroomchloride trihydraat complex

https://en.wikipedia.org/wiki/Chromium(III)_chlorideScrol een beetje naar onder en je vindt je antwoord.

Reageer