Cyanide-vergiftiging

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Cyanide-vergiftiging

Beste,
 
Ik ben op zoek naar hoe een cyanide-vergiftiging nu juist in elkaar zit en meer specifiek wat dat te maken heeft met chemisch evenwicht en hemoglobine.
 
Na wat zoeken kwam ik tot de volgende reactieverglijking:
 
HbFe2+ + 2CN- -----> HbFe(CN)2
Mijn redenering:
- cyanide bindt op Hb, waar normaal O2​ op bindt
- evenwicht sterk naar rechts

​=> onvoldoende Hb over om te binden met O​2

​=> zuurstoftekort in weefsels
Maar klopt dit wel?
Ik las ook ergens dat cyanide de overdracht van haemgebonden zuurstof naar de weefsels remt doordat  bindt op een enzym dat er normaal voor zorgt dat O2​ wordt afgegeven aan de weefsels, waardoor het niet meer kan afgegeven worden.
Zou iemand me kunnen helpen?
Alvast bedankt.
 
 
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Cyanide-vergiftiging

Marthe1997 schreef:Ik las ook ergens dat cyanide de overdracht van haemgebonden zuurstof naar de weefsels remt doordat  bindt op een enzym dat er normaal voor zorgt dat O2​ wordt afgegeven aan de weefsels, waardoor het niet meer kan afgegeven worden
 
Hiermee heeft het te maken. 
 
Cyanide inhibeert de werking van cytochroom c oxidase. Cytochroom c oxidase is een belangrijk enzym betrokken bij de cellulaire respiratie dat in de mitochondriën moleculair zuurstof omzet naar twee molecules water (O2 + 4H+ + cytochroom c oxidase 2 H2O + cytochroom c oxidase). Bij dit proces wordt tevens een protongradient opgebouwd die gebruikt wordt om ATP aan te maken en onze cellen van energie te voorzien. 
 
Wanneer je de werking van cytochroom c oxidase verhindert valt de productie van ATP stil waardoor je cellen geen energie meer hebben. 
 
Een beetje literatuur (Engels):
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 12.262

Re: Cyanide-vergiftiging

Maar dit is dus op cellulair nivo en heeft niets te maken met heamoglobine. Ik denk dat je dat laatste verward met koolmonoxide vergiftiging waarbij het mechanisme vooral het blokkeren van Hb is waardoor via bloed geen zuurstof meer getransporteerd kan worden. 
 
Beide vergiften zorgen uiteindelijk wel voor een zuurstofgebrek maar via een ander mechanisme. 
Victory through technology

Berichten: 2

Re: Cyanide-vergiftiging

Oh oke, onze docent had vorig jaar dit als voorbeeld gegeven en gezegd 'analoog aan koolstofmonoxide vergiftiging' maar blijkbaar was ze daar dus grondig mis! Bedankt voor de info!

Berichten: 12.262

Re: Cyanide-vergiftiging

Nouja, grondig mis wil ook weer niet zeggen, beide zorgen ervoor dat je uiteindelijk sterft aan een energiegebrek in de organellen van je cellen. Het is analoog aan hoe je tuin uitdroogt als je de kraan naar de sproeier dichtdraaid of op de tuinslang gaat staan - eindresultaat is hetzelfde.
 
Andere gifstoffen hebben compleet andere mechanismes, die laten zuurstoftransport ongemoeid maar verstoren bijvoorbeeld de communicatie tussen neuronen (zenuwgiffen), andere zaken laten je hartslag te ver oplopen, je bloeddruk te ver zakken of wat dan ook. 
 
Overigens kan er ook overlap zijn, bijvoorbeeld bij een zenuwgif dat ervoor zorgt dat je je ademhalingsspieren niet meer kunt gebruiken. Dan sterf je uiteindelijk nog steeds aan zuurstofgebrek. 
Victory through technology

Reageer