[Fysica] Hoogte van de waterraket

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[Fysica] Hoogte van de waterraket

Ik moet voor fysica een proef doen en ik heb besloten om een proef met de waterraket te doen. En daarvoor moet ik weten hoe hoog de raket gaat.

Ik dacht eerst om er een touw aan te bevestigen maar ik denk dat dit niet echt nauwkeurig gaat zijn en het touw zal ook een (klein) remmend effect hebben.

Een andere methode is 3-hoeksmeting maar hier kunnen ook al grote fouten optreden.

Weten jullie soms nog andere methodes? Of met electronica?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Fysica] Hoogte van de waterraket

Gewoon een hoogte-meter bevestigen geeft het beste resultaat. Natuurlijk wordt je raket hierdoor iets zwaarder.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 2

Re: [Fysica] Hoogte van de waterraket

En wat voor hoogtemeter bedoel je?

je hebt hoogtemeters met zender en ontvanger, en als de raket wat afwijkt kan het zijn dat de ontvanger niks ontvangt, of ben ik mis?

en waar vind je zo'n hoogtemeter?

Is het mogelijk om zo'n hoogtemeter soms zelf te maken, gelijk die kit-jes dat je zo zelf ineen kunt steken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Fysica] Hoogte van de waterraket

Een barometrische hoogtemeter die een drukverschil tussen 19 en 20 m hoogte kan onderscheiden lijkt me een gevoelig apparaat, dat beter niet met petraketten wordt gelanceerd. :roll: Bovendien zou het gefopt kunnen worden door venturi-effecten tijdens de vlucht. :P

Die driehoeksmeting is toch wel de beste oplossing denk ik. Neem een videocamera en stel die zover weg van de lanceerplaats op dat hij in één stand de hele vlucht kan vastleggen. Plaats enkele meters vóór de camera een paal met lengteschaal verticaal in de grond.

Met behulp van je videobeelden moet een driehoeksmeting nou toch wel redelijk nauwkeurige gegevens kunnen opleveren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer