Springen naar inhoud

[scheikunde]sterk zuur midden

• Log in om te kunnen reageren

JB

JB

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2006 - 18:28

vanaf welke molariteit (M) of normaliteit (N) spreekt men bij zwavelzuur of waterstofchloride eigenlijk van een (zeer) sterk zuur midden?
ik veronderstel dat 0,2M H2SO4 of 0,1N HCl bv. niet onder deze noemer vallen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 22 januari 2006 - 19:00

Sterke en zwakke zuren worden anders aangeduidt: als je een mol H2SO4 (zwavelzuur) in water kiept, zal het zo goed als allemaal uiteenvallen tot o.a. H+ en de oplossing dus daadwerkelijk zuur maken. Dit noem je een sterk zuur.
Als je hetzelfde doet met bijvoorbeeld azijnzuur of citroenzuur, valt lang niet alles uiteen tot o.a. H+ en noem je het een zwak zuur.

Binas tabel 49 (vierde druk) geeft je de zuur- en basenconstante die aangeeft hoeveel er splitst.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

JB

JB

• >25 berichten
  • 33 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 22 januari 2006 - 20:43

idd. maar er zijn toch verschillende concentraties aan zwavelzuur en waterstofchloride...
ik vraag me eigenlijk gewoon af wat er met sacharose gaat gebeuren bij 0,2M H2SO4. in zeer sterk zuur midden (en bij verwarmen) gaat immers water uittreden (na 1,2-endiolvroming) en zo wordt uiteindelijk uit bv. glucose hydroxymethylfurfural gevormd. maar is 0,2M H2SO4 hier sterk genoeg voor? ik denk het niet... k denk dat er eerder oligomerisatie gaat optreden als je bv. sacharose enkele uren refluxeerd in aanwezigheid van 0,2M H2SO4... (dus geen hydrolyse en water afscheiding).
dus om deze reden: wanneer wordt er van zeer sterk zuur midden gesproken?

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures