Fata morgana?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Fata morgana?

Zie ik hier momenteel een fata morgana?
Ik ben in Spanje direct aan zee aan een baai (Sant Carlos de la Rapita). Ik zie nu de overkant als het ware boven de horizon zweven. Daarbij is het beeld dubbel: de bovenkant is ook aan de onderkant te zien.
Op bijna 15 km staat een vluchtplatform van een meter hoog op palen. Dat heb ik nog nooit vanaf hier kunnen zien. Het zit 16 meter onder de horizon en ik sta op 8 meter hoogte. Nu zie ik dat ruim boven de horizon en ook weer dubbel.
Met een kijker die is ingesteld op 35x vergroting is een foto gemaakt. 
 
 
Fata morgana.JPG
Fata morgana.JPG (14.4 KiB) 942 keer bekeken
dat wel natuurlijk

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Fata morgana?

Ik weet niet of het zeewater al een beetje is afgekoeld daar. Als dat zo is zou er overdag best een inversie kunnen ontstaan boven het water met eventuele luchtspiegelingen tot gevolg.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Fata morgana?

De zee is in ieder geval wel extreem vlak.
En als je naar beneden loopt verdwijnt het binnen een traject van maar 30 cm; zo'n 3 meter lager.
dat wel natuurlijk

Berichten: 12.262

Re: Fata morgana?

Het heeft er in ieder geval alles van weg: het dubbele beeld waarvan een deel gespiegeld is, de specifieke hoogte waarop het zichtbaar is etc. 
 
Maar hoe lang is dit fenomeen zichtbaar? Normaliter verdwijnt/veranderd het beeld vrij snel. 
 
Voordeel in dit geval is dat het een platform is dat vast zit aan de zeebodem, dus je weet vrij zeker dat dat zelf niet beweegt, en je kunt bijvoorbeeld kijken of het morgen weer zichtbaar is. Ik heb het regelmatig gezien maar vrijwel altijd van schepen, en die blijven meestal niet op hun plek als ze op open zee varen. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Fata morgana?

Het is nog steeds zichtbaar, alhoewel het langzaam in de horizon zakt. Ik heb de kijker laten staan en ik houd het in de gaten.
dat wel natuurlijk

Berichten: 12.262

Re: Fata morgana?

Wow.. dat zoiets urenlang zichtbaar kan blijven wist ik niet. Als het nog een keer gebeurd zou ik zeker proberen er een video van te maken, het lijkt me een ongebruikelijk fenomeen. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Fata morgana?

Er zijn mooie timelapse-video's die de langzame veranderlijkheid van luchtspiegelingen zichtbaar maken, zoals in de bergen of bij een baai of meer.
 
En boten aan de horizon hebben geen timelapse nodig   1  2  3

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Fata morgana?

Ik heb de laatste dagen de situatie in de gaten gehouden.
Het bleek dat de bovenkant van de vluchtheuvel bij helder weer altijd zichtbaar was. Daarom zijn we er maar eens naar toe gereden om te kijken hoe het nu precies zat (bijna 40 km heen en terug). Het bleek dat op de vluchtheuvel een open bovenbouw was gezet met een hoogte van ca. drie meter. Deze totale hoogte van vier meter heeft een horizonafstand van ca. 7 km. Vanuit onze hoogte van acht meter is die afstand ca. 10 km; tezamen dus 17 km, zodat het logisch is dat we de bovenbouw boven de horizon kunnen zien. Hierdoor heb ik wellicht te lang gedacht dat de fata morgana in stand bleef.
Vanmorgen was er toch weer iets bijzonders te zien, hoewel veel minder geprononceerd dan de vorige keer. Het is hier erg mooi weer op het moment en daardoor rijden er relatief veel auto’s heen en weer op de landtong. Wanneer ze ver op die landtong rijden zijn ze hier ongeveer 7 km vandaan. Dan kan ik ze door de kijker duidelijk zien rijden. Wanneer ze nu terugrijden (bij ons vandaan) en ik volg ze, dan zie ik ze veranderen in vlekjes (maar ik weet dat het auto’s zijn) en die vlekjes gaan steeds verder omhoog. Het lijkt dan net of ze vliegen. En ik kan dat blijven volgen totdat ik zeker weet dat ze ver onder de horizon zitten.
Het fata morgana(?) effect treedt dus kennelijk regelmatig op als je oplet. Vandaag is er weer weinig wind; wellicht heeft dat ermee te maken.
dat wel natuurlijk

Reageer