Wat voor opleiding kan ik het beste doen?

Berichten: 12

Wat voor opleiding kan ik het beste doen?

Hoi,
 
Ik ben van kleins af aan al graag met dieren en planten en ecologie bezig en zou graag een baan willen waar ik veel veldwerk kan doen. Zowel nationaal als internationaal. HBO niveau.. welke opleiding kan ik het beste doen?
 
Thnx

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Wat voor opleiding kan ik het beste doen?

Er zijn verschillende mogelijkheden.
 
Ik weet dat de volgende mogelijk voor jou interessante opleidingen worden aangeboden aan het Van Hall Larenstein te Leeuwarden.
  • millieukunde
  • kust en zee studie
  • levensmiddelentechnologie
  • diermanagement (note helaas weinig werk in dat veld te vinden na de studie)
  • agrarische bedrijfskunde
  • veehouderij management
  • etc
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12

Re: Wat voor opleiding kan ik het beste doen?

Hoi,
 
Bedankt voor de snelle reactie.
Ik wilde eigenlijk de volgende onderdelen zoveel mogelijk vermeiden: veehouderij en agrarisch gebied en levensmiddelentechnologie. Ik wil echt richting flora en fauna beheer en behoud van natuur e.d. gaan..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Wat voor opleiding kan ik het beste doen?

dan zal ik aanraden om te kijken naar millieukunde of kust en zee. Mogelijk kan je ook contact opnemen met Naturales te Leiden als je meer richting onderzoekende biologie wilt gaan.
 
andere hogescholen weet ik niet genoeg van wat de mogelijkheden zijn.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12

Re: Wat voor opleiding kan ik het beste doen?

Dankje,
 
verder nog iemand suggesties wellicht?


Berichten: 12

Re: Wat voor opleiding kan ik het beste doen?

Hoi,
ik wil eigenlijk dieper gaan als boswachter. Een boswachter houd meer toezicht. Ik bedoel echt beheer en behoud en dan het liefst wisselende projecten
 
dus bijvoorbeeld de leefomgeving van een kikkersoort in brazilië trachten te analyseren en indien mogelijk optimaliseren. Het opzetten van trajecten voor duurzame houtkap.
Een plan opstellen voor waterverbetering van een bepaalde rivier in azie te verbetering van de habitat van daar voorkomende vissen enz. enz. 
 
Boswachter is ook leuk, maar geeft niet de spanning en het avontuur er bij die je bij projecten als deze wel hebt.
 
Dus verder nog iemand suggesties maybe?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Wat voor opleiding kan ik het beste doen?

Uit je gebruikersnaam leid ik af dat je 18 bent of binnenkort wordt. Dus dat betekent dat je in theorie volwassen bent, of zou moeten zijn. Dat blijkt echter niet uit je kinderlijk naïeve visie op je toekomst.
 
Hoeveel vacatures denk je dat er zijn voor het avontuurlijke werk wat jij zoekt? En denk je serieus dat ze in Brazilie of Azie zitten te wachten op een Hollandse betweter die ze wel eens even zal vertellen hoe het moet? Maar zelfs indien, denk je dan dat je met zulk werk ooit meer zult verdienen dan een droge boterham?
 
Kies voor je HBO een voldoende brede studierichting waarmee je na afstuderen meerdere kanten op kunt, niet alleen ploeteren in een oerwoud. Je houdt het nu waarschijnlijk niet voor mogelijk, maar over enkele jaren ben je echt volwassen en lach je om je kinderdromen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Wat voor opleiding kan ik het beste doen?

@ Pinokkio
 
De wetenschap heeft niet veel aan mensen die hun carrière of inkomen op de eerste plaats stellen. We mogen voor de wetenschap hopen dat er altijd genoeg mensen zullen blijven die hun "kinderlijke" nieuwsgierigheid tot ver in hun volwassen leven behouden.

Berichten: 12

Re: Wat voor opleiding kan ik het beste doen?

Is gewoon een doel wat ik na wil streven, als jij dat dromen noemt is je goed recht. maar dromen zijn voor mij onbereikbare zaken. Ik noem dit eerder een streefdoel. Verder je argumenten of ze in weet ik veel wat voor land zitten te wachten op expertise, ja zeker! Verder zijn de verdiensten voor mij minder van belang, ik heb geen kapitalistische instelling, geld is voor mij niet belangrijk wat ik wel belangrijk vind is plezier in je werk en opleiding hebben en wat is er nu mooier dan het behalen van je doelen, of het realiseren van je dromen zoals jij het noemt.
Als je overigens uit mijn naam mijn leeftijd wilt afleiden dan zou iemand van 1988 toch echt 27 of 28 zijn. Verder ben ik inmiddels al meer dan volwassen, ik ben me enkel aan het orienteren welke opleiding ik volgen moet die het beste hierbij aansluit.
Overigens ben ik mij er wel van bewust dat er vakken en disciplines bijkomen die voor mij wellicht wat minder interessant zijn maar dat neem ik voor lief omdat ik mijn doel voor ogen heb. 
 
Nu staat mijn vraag dus in principe nog steeds open, iemand suggesties?
@ Pinokkio
 
De wetenschap heeft niet veel aan mensen die hun carrière of inkomen op de eerste plaats stellen. We mogen voor de wetenschap hopen dat er altijd genoeg mensen zullen blijven die hun "kinderlijke" nieuwsgierigheid tot ver in hun volwassen leven behouden.
Eens, in principe een slechte zaak de lonen zouden wel wat hoger mogen, anderzijds heb je zo geen last van 'salarisjagers' en blijf je wel enkel met een fanatieke gemotiveerde harde kern over.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Wat voor opleiding kan ik het beste doen?

Doe een brede opleiding, en ga daarna doen waar je zin in hebt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Wat voor opleiding kan ik het beste doen?

Precies. Dat is in feite ook de essentie van mijn betoog:
Pinokkio schreef:Kies voor je HBO een voldoende brede studierichting waarmee je na afstuderen meerdere kanten op kunt, niet alleen ploeteren in een oerwoud.
 
Er zijn wereldwijd misschien wel duizend afgestudeerde naïevelingen voor elke avontuurlijke vacature in het buitenland. Dus, Professor Puntje, je hoeft je echt niet ongerust te maken dat het wetenschappelijk werk niet gedaan wordt. Beschikbaar budget is gewoonlijk het probleem, niet de beschikbare werkrachten.
 
Biologie88 moet zich afvragen of hij werkelijk vele jaren wil studeren voor een te specifiek HBO-diploma om pas daarna tot de realisatie te komen dat er geen passende vacature voor hem is.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Wat voor opleiding kan ik het beste doen?

Biologie88 schreef: Dus verder nog iemand suggesties maybe?
 
Dat klinkt als academisch onderzoek, daarvoor zal je de universiteit moeten doen en vervolgens je master en PhD doen.
http://www.masterstudies.com/Master-in-Ecology/Netherlands/VU-Amsterdam/
 
Je zou alternatief ook kunnen kijken in de richting van Bos en natuur- beheer, danwel de ecologie richting in toegepaste biologie.
http://www.carrieretijger.nl/opleiding/natuur-landbouw-milieu/bos-en-natuurbeheer
http://www.studentum.nl/opleidingen/has-hogeschool/toegepaste-biologie-135982
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 12

Re: Wat voor opleiding kan ik het beste doen?

Pinokkio,
 
Flora en Fauna staan aan de basis van ons bestaan, in de afgelopen decennia is dit onderbelicht geraakt. Mensen streven naar technische innovatie. Wat er ook gebeurt Flora en Fauna zal altijd aan de basis van ons bestaan blijven staan. Het wordt steeds bevolkter op deze wereld, waardoor we met minder ruimte meer gewassen moeten kunnen telen, er zijn diersoorten welke onmisbare schakels zijn in de kringloop van ons bestaan welke beschermd moeten worden. Er zijn klimaatveranderingen gaande.. Kortom: Het werk zal er niet minder om worden.
 
Er zal in de toekomst hoe dan ook budget en veel budget gereserveerd moeten worden om dit alles te behouden, zoals gewoonlijk zal dit pas zijn als er complicaties optreden waardoor de consumptiemaatschappij zoals wij deze kennen niet meer kan functioneren zonder.
 
Over 10 jaar print men zelf het eigen voedsel thuis met een 3d printer welke gevuld is met cardridges met eiwitten, koolhydraten en andere voedingsstoffen. Waarom? omdat er geen ruimte meer zal zijn om zo veel vee te houden zodat de hele wereld hier van kan eten.
Deze eiwitten, koolhydraten en andere 'grondstoffen' zullen ergens vandaan moeten komen, waar sneller meer van deze stoffen geproduceerd zullen worden als dat nu het geval is met de bioindustie. Ik heb het dan over zeewieren en dergelijke die afgebroken worden tot 'grondstoffen' die met toevoegingen thuis weer geprint worden als een heerlijke hamburger o.i.d. 
 
Kortom: Er is nu al voldoende werk, er zal nog meer werk komen. Budgetten zullen ook vrijgemaakt moeten worden. Dat zijn zaken daar maak ik mij niet zo druk om. Mocht er dan helemaal geen werk zijn, dan zijn er nog functies als curcist, docent o.i.d. Ik ben inmiddels al wat verder en moet de opleiding toegepaste biologie gaan volgen. Dit ga ik dan ook doen.
 
Mocht er nog iemand ervaring hebben met de opleiding, of in de zelfde beroepsgroep werkzaam zijn en mij van additionele info kan voorzien dan graag. Overige adviesen en/of kritiek zijn uiteraard ook altijd welkom.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Wat voor opleiding kan ik het beste doen?

@ Pinokkio
 
Die stoere praat over naïevelingen zus en naïevelingen zo laat ik voor jouw rekening. Als jij wetenschap enkel wilt zien als een vorm van broodwinning dan is dat jouw probleem. Had men daar vroeger ook zo over gedacht hebben dan was er nu nauwelijks zoiets als wetenschap geweest.

Reageer