Waar begint iemand met leren programmeren?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 24

Waar begint iemand met leren programmeren?

Hallo,
 
Ik heb al een tijdje zelf willen beginnen software programmeren leren of in ieder geval leren lezen. Ik snap een heel klein beetje van hoe je het moet lezen en volgen.. maar ook echt maar serieus een héle kleine basis.
Ik heb al zelf op internet voor cursussen gezocht, en gewoon op internet gezocht naar plekken om het een beetje te leren maar heb eerlijk gezegd niks gevonden en zoals ik al zei, ik heb nog nooit iets ervan geleerd.. Het enige dat ik zoon beetje kan.. is eigenlijk bij Text documenten bepaalde gegevens of zinnen veranderen om iets in het programma te veranderen. maar ja dat ik niks van programmeren.
 
Ik wou dus vragen, aangezien jullie helpen hier vaker mensen op deze site, dat iemand me misschien een richting op zou kunnen sturen, of helpen om een kleine basis met programmeren aan te leren. Ik ben geen totale 0, als het aankomt op met computers werken.
 
Hopelijk heb ik hier duidelijk genoeg mee aangegeven wat ik zoon beetje wil proberen.
 
-Blacky008 (Vinnie)
 
P.S. Sorry als dit onderwerp hier op de site of dit forum niet thuis hoort, Ik nam gewoon beetje aan dat mensen hier wel om hulp konden vragen, en aangezien ik de site wel leuk vind om zo hier en daar topics door te lezen, en veel hulp aan andere zie, dacht ik waarom ook niet eens proberen. dus moderators .. spijt me als deze topic hier fout is.. en nog meer sorry als mijn slechte Nederlands een probleem is, het is niet mijn sterkste punt, dus grammatica en stijl kan hier en daar wel eens fout zijn.

Berichten: 703

Re: Waar begint iemand met leren programmeren?

Hier is een aardig overzicht: http://imgur.com/gallery/1tdFi
 
Zoals je ziet is de taal die je kiest afhankelijk van wat je ermee wil doen. Mijn persoonlijke favoriet is Python. De taal is goed leesbaar, en zeer breed inzetbaar: van websites draaien tot complexe wetenschappelijke simulaties, het kan allemaal. Daarnaast is hij vrij 'gemakkelijk': je hoeft je niet druk te maken om pointers, geheugen vrijmaken, etc.
 
Een andere goede taal om te leren is C of C++. Deze wordt veel gebruikt voor bijvoorbeeld games, maar ook voor (wetenschappelijke) simulaties en allerlei andere software. In deze taal moet je netjes al je variabelen definiëren, en als dit ergens niet klopt krijg je een foutmelding (bijv. je hebt een variable die een integer is, en je probeert er de waarde 3.0 in op te slaan). Dit kan soms lastig zijn om netjes te doen, maar het maakt wel dat je code makkelijker te debuggen is omdat je vaak nauwkeuriger kunt zien waar het mis is gegaan. Omdat de taal veel stricter is kun je heel efficiënt omgaan met geheugengebruik, etc. Je kunt hiermee dus hele snelle code schrijven, belangrijk als je bijvoorbeeldpi tot 12,100,000,000,050 decimalen wil berekenen.
 
Ik zou je wel adviseren om 1 taal te kiezen en te zorgen dat je hiermee goed kunt werken: dat je weet hoe je syntax schrijft zonder hier fouten in te maken, bekend bent met de meest voorkomende functies en weet waar je dingen op kan zoeken als je ze nodig hebt. Dat laatste is misschien nog wel het belangrijkste. Als je eenmaal 1 taal geleerd hebt, kun je daarna redelijk makkelijk andere talen aanleren.
 
Welke taal je ook kiest, ze hebben allemaal hun voor en nadelen en eigenaardigheden. Python is waarschijnlijk makkelijker om snel op te pikken, maar als je C++ leert is het waarschijnlijk een stuk makkelijker om later nog Python te leren dan andersom.
 
Succes!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Waar begint iemand met leren programmeren?

Ik ben ook enorme fan van Python.
Goeie startpunten zijn:
- een online cursus zoals deze (gratis te volgen, enkel betalen als je een "certificaat" wil)
- het boek "Automate the boring stuff with Python" (gratis online te lezen)

Berichten: 12.262

Re: Waar begint iemand met leren programmeren?

Mijn advies zou zijn: begin met een toepassing, een realiseerbaar doel voor wat je programma zoal moet doen. 
 
Dat kan van alles zijn, bijvoorbeeld iets waarmee je online wat kunt uitrekenen, een of andere windows applicatie, een app voor je smartphone, iets in de electronica/domotica, een ding om sudokus mee op te lossen of wat dan ook. 
 
Programmeren is leuk om te leren als je al doende doelen bereikt ipv met iets abstracts bezig te zijn. 
 
In sommige gevallen stuurt je toepassing een beetje welke taal handig is om te gebruiken (voor een website bijv php/python, voor een smartphone app java, voor domotica iets C-achtigs). 
 
Wellicht is het niet didactisch verantwoord, maar in mijn ervaring is motivatie de beste hulp die je kunt hebben, ongeacht welke taal je kiest en dergelijke. Wil je pakweg een kattenluikje dat een tweet stuurt als de kat binnen komt dan kun je geschikte systemen gaan zoeken, maar dat geldt ook als je pakweg een alarmgeluid op je laptop wilt doen afgaan als de batterij bijna leeg is. Beide kun je maken, maar vereisen geheel andere talen. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Waar begint iemand met leren programmeren?

Benm schreef:  Wil je pakweg een kattenluikje dat een tweet stuurt als de kat binnen komt 
 
Wat een geniaal idee  :mrgreen:
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 24

Re: Waar begint iemand met leren programmeren?

Allemaal hartelijk bedankt alvast voor de snelle reacties, dat had ik niet verwacht. :mrgreen:
 
Het probleem is alleen, dat zoals @Benm zei, ik heb niet echt een doel dus voor mijn part dat ik bijvoorbeeld een klein appje kan programmeren of videospelletje of zelfs zoiets simpels als een key shortcut van bijvoorbeeld "~" & "9" opent me deze website ofzo (het liefste het videospelletje programmeren denk ik want ik ben zelf ook een redelijke fan van gamen), maar het is meer dat ik gewoon de kennis wil opbouwen om als het ware, als iemand erover praat ik begrijp waar hij het over heeft, en het liefste dat ik over mee kan praten, met ideeën kan komen, of zelfs zelf mee kan helpen.  
Net als eigenlijk hogere Wiskunde, Scheikunde, Natuurkunde, Biologie enz. dat ik niet hooggeleerd erin hoef te zijn. maar die dingen de me interesseren dat ik die wel kan begrijpen en het liefste kan toepassen.
 
Dus als ik zo kijk zou het slimste om te leren Python, C++ of Java. Maar van C++ en Java zijn daar ook zoon gratis cursussen van als dat @Xenion zei van python? of zijn die moeilijker om zo in een gratis cursus iemand aan te leren?
 
Hartelijk bedankt alvast :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Waar begint iemand met leren programmeren?

Vandaag de dag vind je voor elke taal wel gratis leermateriaal.
 
Vanaf je 1 taal goed kent is het niet zo moeilijk om een nieuwe aan te leren. Dan leer je gewoon de syntax en de namen van de datastructuren en ingebouwde functies die je vaak nodig hebt en dan ben je vertrokken. Niet elke taal is echter zo gemakkelijk om op jezelf te leren.
 
Ik vind persoonlijk dat Java teveel "Object oriented" is. Het eerste programma dat je meestal schrijft om een taal te leren kennen is er eentje dat de tekst "Hello world" print. In java is dat:

Code: Selecteer alles

public class Main {
    public static void main(String[] args) {
        System.out.println("Hello world");
    }
}
C++ is daar beter in. Daar ben je niet gedwongen om OO te gebruiken wanneer je het niet nodig hebt. Hello world ziet er dan als volgt uit:

Code: Selecteer alles

#include <iostream>

int main(int argc, char* argv[]) {
    std::cout << "Hello world" << std::endl;
}
Op zich is met C++ niks mis, maar de syntax is niet erg laagdrempelig en de compiler foutmeldingen kunnen soms erg cryptisch zijn.
 
In Python ziet het "Hello world" programma er als volgt uit:

Code: Selecteer alles

print("Hello world")
Mijn advies is om met Python te starten en eerst de basics te leren:
  1. variabelen (int, float, str, list, tuple)
  2. if then else
  3. functies
  4. while loops
  5. for loops
Dan kan je naar bibliotheken zoals pygame kijken om eenvoudige spelletjes ineen te steken en meer te leren over event handling en timing enzo.

Berichten: 12.262

Re: Waar begint iemand met leren programmeren?

Als het puur om de structeren etc van doen is dan kun je prima aan de slag met python, al vind ik zelf de syntax van php prettiger. 
 
Kijk eens naar hoe bijvoorbeeld if/else statements of for-loops eruit zien in die talen, of de haakjes prettig zijn is m.i. een persoonlijke voorkeur. 
Victory through technology

Berichten: 24

Re: Waar begint iemand met leren programmeren?

@Xenion, ja dankje. Dat laat me al zien met welke ik het beste kan beginnen, van java en C++ snap ik geen zak xD,
Ik ga dan maar beginnen met python en kijken hoever k kom met die cursus die je had gezegd.
 
Hartelijk bedankt Ik hoop dat het me gaat lukken :)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Waar begint iemand met leren programmeren?

Blacky008 schreef: @Xenion, ja dankje. Dat laat me al zien met welke ik het beste kan beginnen, van java en C++ snap ik geen zak xD,
Ik ga dan maar beginnen met python en kijken hoever k kom met die cursus die je had gezegd.
 
Hartelijk bedankt Ik hoop dat het me gaat lukken :)
 
Het is normaal dat je dat niet snapt, maar het is ook nogal "gemeen" van mij om je gewoon die code te geven zonder verdere verklaringen. Je kan sowieso eender welke taal leren als je je erop toelegt en een goed boek of goeie video lectures vindt. Het punt dat ik wou maken is dat je normaal gezien met Python iets sneller weg bent. Je hebt niet al te veel software nodig en de structuur van je eerste programma's is heel eenvoudig en heeft weinig uitleg nodig.
 
Neem ook zeker dit boek eens door: Practical Programming (pdf).

Berichten: 24

Re: Waar begint iemand met leren programmeren?

@Xenion
 
Hartelijk bedankt, Ik heb een vorige week een start gemaakt met dat Practical Programming.
Heb nog niet heel veel tijd gehad om te studeren. maar tot zo ver snap ik in ieder geval al hoe ik berekeningen moet maken, fouten moet opzoeken, en begin de basis ervan te begrijpen.
 
Ook fijn dat dat boek meteen opdrachtjes erbij heeft om meteen te kijken of ik wel kan toepassen wat ik in het hoofdstuk ervoor heb zitten te lezen. Ik hoop dat ik op deze site of jou (u?) in ieder geval kan blijven terug komen als ik vragen heb over iets aangezien jij (u?) hier wel veel verstand van lijkt te hebben.
 
Hartelijk bedankt in ieder geval nogmaals voor het aanbevelen en doorsturen van dat boek. Ik heb ook die site doorgelezen al.. maar daar kan ik voor een of andere reden niet gratis cursussen openen

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Waar begint iemand met leren programmeren?

Iemand Algol 68 aanraden is natuurlijk zoooo 1970, dus dat doe ik niet.
Ik kan me echter nog wel de eerste opdracht herinneren. "Schrijf een programma dat uitrekent of -en zo ja welke- een willekeurige lijn en een willekeurige cirkel, snijpunten hebben.
Het leerpunt was om toch maar eerst een goede flowchart te maken.

Reageer