Onvolledig bekende naam zoeken

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Onvolledig bekende naam zoeken

Stel je weet dat de naam (bijvoorbeeld van een kunstschilder) begint met "S. We" en eindigt met "elin".  Is er dan een manier om die naam met behulp van internet op te zoeken. Voor zover ik weet kun je "S. We*elein" hier niet gebruiken, omdat * aan het einde van een woord moet staan? 
 

Berichten: 635

Re: Onvolledig bekende naam zoeken

Ik probeerde Si*klaas voor Sinterklaas.
Ik kreeg zeer vaak Klaas maar geen Sinterklaas.

Berichten: 12.262

Re: Onvolledig bekende naam zoeken

Dat gaat lastig worden als je bijvoorbeeld google wilt gebruiken. 
 
Als je een lijst hebt met namen (pakweg een telefoonboek oid) en die in een database zet is het geen probleem, dan kun je met reguliere expressies zoeken om precies zulke resultaten te vinden. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Onvolledig bekende naam zoeken

Misschien zijn er zoekmachines die het wel kunnen?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Onvolledig bekende naam zoeken

Professor Puntje schreef: Misschien zijn er zoekmachines die het wel kunnen?
Dat zou me verwonderen. Er zijn erg goede redenen waarom het niet kan, vooral omdat het opslaan van je register een stuk eenvoudiger (en sneller) kan als je geen asterisken toestaat. https://en.wikipedia.org/wiki/Aho%E2%80%93Corasick_algorithm
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Onvolledig bekende naam zoeken

317070 schreef: Dat zou me verwonderen. Er zijn erg goede redenen waarom het niet kan, vooral omdat het opslaan van je register een stuk eenvoudiger (en sneller) kan als je geen asterisken toestaat. https://en.wikipedia.org/wiki/Aho%E2%80%93Corasick_algorithm
 
Jammer - ik had gehoopt dat het met een eenvoudige kunstgreep kon worden opgelost...

Berichten: 656

Re: Onvolledig bekende naam zoeken

Zijn dat de werkelijke letters die je weet of gewoon een voorbeeld? 
 
Je kunt dan gewoon naar een lijst van kunstschilders zoeken en met control+f zoeken in het document/site, door bijvoorbeeld te zoeken naar elin of S.We 

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Onvolledig bekende naam zoeken

Hendrikus1 schreef: Zijn dat de werkelijke letters die je weet of gewoon een voorbeeld? 
 
Je kunt dan gewoon naar een lijst van kunstschilders zoeken en met control+f zoeken in het document/site, door bijvoorbeeld te zoeken naar elin of S.We 
 
Ik weet wel de nodige lijsten met kunstschilders te vinden, en daar kan ik dan inderdaad op de aangegeven wijze in zoeken. Maar zo vind je alleen de "makkelijke gevallen". Ik wil ook het internet of een hele website op gecombineerde naamfragmenten kunnen doorzoeken. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Onvolledig bekende naam zoeken

Nee, dat gaat niet op de door jou gewenste manier. Google en andere zoekmachines die ik ken, ondersteunen geen wildcards voor partial word search. Google ondersteunt de volgende zoekoperators:

 
+ Zoeken naar Google+ pagina's of bloedgroepen.

Bijvoorbeeld: +Chrome of AB+

@ Sociale tags vinden.

Bijvoorbeeld: @agoogler

 
$ Prijzen vinden.

Bijvoorbeeld: nikon $400.

 
# Populaire hashtags voor 'trending topics' vinden.

Bijvoorbeeld: #durftevragen

- Als u een streepje (een minteken) voor een woord of site zet, worden resultaten met dat woord of van die site uitgesloten. Dit is handig voor woorden met meerdere betekenissen, bijvoorbeeld het automerk Jaguar en het dier waarnaar het is genoemd.

Bijvoorbeeld: jaguar snelheid -auto of panda -site:wikipedia.org

 
"" Als u een woord of een woordgroep tussen aanhalingstekens plaatst, krijgt u alleen resultaten met dezelfde woorden en in dezelfde volgorde als de woorden tussen aanhalingstekens. Doe dit alleen als u zoekt naar exact dat woord of die woordgroep, aangezien u anders per ongeluk bruikbare resultaten uitsluit.

Bijvoorbeeld: "maar in de kleur van je hart"

 
* Gebruik een sterretje (*) als jokerteken voor een onbekende term.

Bijvoorbeeld: "wie het * niet eert, is het * niet weerd".

 
.. Zet twee punten zonder spaties tussen getallen (..) voor resultaten met getallen in een bepaald bereik, zoals datums, prijzen en afmetingen.

Bijvoorbeeld: stacaravan 2010..2013

 
site: Hiermee krijgt u resultaten van bepaalde sites of domeinen.

Bijvoorbeeld: site:wetenschapsforum.nl professor puntje

 
related: Hiermee vindt u sites die vergelijkbaar zijn met een webadres dat u al kent.

Bijvoorbeeld: related:nu.nl

 
OR Hiermee vindt u pagina's die één van de woorden in uw zoekopdracht bevatten.

Bijvoorbeeld: marathon OR race

 
info: Hiermee vindt u informatie over een webadres, waaronder de versie van de pagina in de cache, pagina's die erop lijken en pagina's die een link naar de site bevatten.

Bijvoorbeeld: info:google.nl

 
cache: Bekijk hoe een pagina eruitzag toen Google de site voor het laatst bezocht.

Bijvoorbeeld: cache:uu.nl

 
Opmerking: Als u zoekt met operators of leestekens, typ dan geen spaties tussen de operator en de zoekterm. Zoeken naar site:volkskrant.nl werkt dus wel, maar site: volkskrant.nl niet.

Berichten: 12.262

Re: Onvolledig bekende naam zoeken

Professor Puntje schreef:  
Ik weet wel de nodige lijsten met kunstschilders te vinden, en daar kan ik dan inderdaad op de aangegeven wijze in zoeken. Maar zo vind je alleen de "makkelijke gevallen". Ik wil ook het internet of een hele website op gecombineerde naamfragmenten kunnen doorzoeken. 
 
Dat gaat dus niet, al kun je wel meerdere lijsten combineren en die vervolgens doorzoeken of iets dergelijks. 
 
Iets als google zal geen regular expressions als zoekterm accepteren. De oorzaak daarvan is een technisch verhaal, maar voor een enorme database als de google index is het niet haalbaar. Een dergelijke index is te groot om bij te houden, en de database te groot om realtime te kunnen scannen. 
 
Je wilt twee dingen die gewoon niet lekker samen gaan: op die manier zoeken in een veel te grote dataset. Google indexeerd pakweg 5 miljard pagina's. Zou je een beperkter bestand hebben, bijvoorbeeld met alle namen van alle signerende kunstenaars ooit, dan was het misschien 1 procent daarvan. Bovendien zijn de records kleiner, een naam zal zelden langer dan 255 tekens zijn terwijl een webpagina tigduizend kan bevatten. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Onvolledig bekende naam zoeken

Dank voor alle antwoorden. Jammer dat het niet gaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Onvolledig bekende naam zoeken

"We*elein" levert 1 resultaat op. "S. We*elein" heeft 0 resultaten.
 
In google kun je ook zoeken met een foto of een image. Als je ergens een afbeelding of een url vandaan hebt, kun je die uploaden. Klik op 'afbeeldingen', en klik dan op het icoontje van het fototoestel.
Als je bijvoorbeeld "janet s" intypt, krijg je resultaten te zien met en zonder zwart balkje, en ook een achternaam. Klik je met rechts op een afbeelding, dan is een van de opties: "search google for image".
 
Wellicht lukt het zo om meer info te krijgen?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Onvolledig bekende naam zoeken

We vinden dan:
 
https://www.google.nl/?gfe_rd=cr&ei=55SNVLPXL9bCbL6EgZAE&gws_rd=ssl#q=%22We*elein%22+
 
Dat wil zeggen:
 
we visited Elein
 
Voor het sterretje wordt dus een heel woord ingevuld, en dat is niet de bedoeling.
 
De mogelijkheid van zoeken naar een afbeelding ken ik al.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Onvolledig bekende naam zoeken

Professor Puntje schreef: Stel je weet dat de naam (bijvoorbeeld van een kunstschilder) begint met "S. We" en eindigt met "elin".  Is er dan een manier om die naam met behulp van internet op te zoeken. Voor zover ik weet kun je "S. We*elein" hier niet gebruiken, omdat * aan het einde van een woord moet staan?
Ik ken geen oplossing voor dit probleem, maar wil er wel even op wijzen dat hier in de tweede regel gesproken wordt over een naam eindigd met elin maar in de vierde regel gaat het over een naam eindigd met elein.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Onvolledig bekende naam zoeken

Pinokkio schreef: Ik ken geen oplossing voor dit probleem, maar wil er wel even op wijzen dat hier in de tweede regel gesproken wordt over een naam eindigd met elin maar in de vierde regel gaat het over een naam eindigd met elein.
 
Dat is een schrijffout. Ik had het ook zelf al opgemerkt maar toen was de tijd waarin ik het nog kon corrigeren al verstreken. Omdat de discussie er verder niet onder leed leek het mij ook niet nodig er later nog op te wijzen. Niettemin heb je gelijk: een fout is een fout. Goed gezien, en dank voor je bijdrage aan deze discussie.

Reageer