Stabiliteit van Tween 80?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 129

Stabiliteit van Tween 80?

Hallo,
 
Ik heb een formulering waarin ik Tween 80 als emulgator wil gebruiken om een olie in water te emulgeren. Nu las ik ergens dat er bij Tween 80 auto-oxidatie optreedt? Klopt dit en hou kan ik dit voorkomen? Butylhydroxytolueen toevoegen ofzo? Mijn formulering zou toch een aantal jaar of twee stabiel moeten blijven.
 
Bedankt voor de hulp!

Berichten: 247

Re: Stabiliteit van Tween 80?

Wellicht dat een van deze artikelen kan helpen: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20803573<a>of https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21369824</a>
 
Ik weet niet wat voor een formulering je aan het maken bent. Het is natuurlijk de vraag hoeveel oxidatie er optreedt. Zijn er niet andere beperkende factoren voor de houdbaarheid van je formulering? Ik weet niet wat je aan het maken bent. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Stabiliteit van Tween 80?

De oxidatiestabiliteit van Tween (polysorbaat 80) is vrij redelijk. Tween bevat nou eenmaal het enkelvoudig onverzadigde vetzuur oleinezuur. Als jij aan jouw product een 300ppm ascorbinezuur of een 200ppm tocoferolen (vit E) hebt dan is de kans groot dat jouw oxidatiestabiliteit wel voldoende is mits een donkere verpakking gebruikt wordt.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 129

Re: Stabiliteit van Tween 80?

Bedankt voor de tip. Zou citroenzuur of wijnsteenzuur ook kunnen helpen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Stabiliteit van Tween 80?

Nee citroen- en wijnsteenzuur hebben geen antioxidative functie, dus zullen ze niet werken.

Bij ascorbine zuur gaat het ook niet om de proton afscheiding maar om de oxidatie tot dehydroxy-ascorbic acid
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer