mosseleitjes verwijderen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 236

mosseleitjes verwijderen

Hallo,

om proceswarmte van 40c terug te koelen naar 25c gebruiken wij koelwater uit het kanaal dat door een TSA gaat. Jaarlkjk groeid de warmtewisselaar dicht met mosselen. Filteren vsn het water (280m3/h) is onvoldoende om de mosseleitjes te verwijderen.

is er een manier om deze eitjes te doden, bv in de vorm vsn UV of magnetisme etc.?

echte chemikalien toevoegen kan niet doordat we het verwarmde water losen op het kanaal.

zou eventueel waterstofperoxide uitkomst kunnen bieden? Dit zou niet milieubelastend zijn want wordt ook gebruikt om blauwalg te bestrijden. Het zou snel resgeren naar een onschadelijk product. Echter dood dit de mosselen? En is hievoor vergunning benodigd?

iemand nog andere adviezen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: mosseleitjes verwijderen

In de tijd dat ik op een elektrische centrale werkte werd er ijzerchloride aan het koelwater toegevoegd. Mag dat tegenwoordig niet meer, of is dat afhankelijk van de locatie?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: mosseleitjes verwijderen

UV zal slechts beperkte invloed hebben  door het troebele water.
 
misschien is het mogelijk om een soort pulserende electrische stroom door het water te geleiden, denk aan PEF technologie. Geen idee of het zal werken maar lijkt mij waard om het uit te zoeken.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: mosseleitjes verwijderen

Is het materiaal van die wisselaar zuurbestendig?
 
Wellicht is domweg een beetje aanzuren tot een pH waarbij die mossels niet meer kunnen groeien (schelpmateriaal lost sneller op dan ze het kunnen maken) dan wel een oplossing. Hoe zuur het moet zijn weet ik niet direct, maar het zou kunnen dat toevoegen van CO2 al genoeg effect heeft. Of wellicht een beetje azijnzuur of zelfs zoutzuur - dat laatste klinkt niet erg millieuvriendelijk, maar om van pakweg een pH van 7 naar 5 te gaan is een zeer minimale hoeveelheid nodig. 
Victory through technology

Berichten: 236

Re: mosseleitjes verwijderen

Materiaal van de wisselaar is RVS, leidingen van hogedruk pvc. De pomp is echter van gietijzer.

Tja gevoelsmatig denk ik dat toevoegingen aan het water voorkomen moet worden. Je loost het toch op oppervlaktewater.

Berichten: 12.262

Re: mosseleitjes verwijderen

Er zullen vast normen zijn waar het geloosde water aan moet voldoen. pH kan hier onderdeel van uitmaken, net als temperatuur en dergelijke. Zoutzuur klinkt misschien eng, maar als iemand een liter geconcentreerd zoutzuur in een zwembad gooit kun je daar gerust in zwemmen als het goed gemengd is - dit is zelfs vrij gebruikelijk bij normaal onderhoud van een zwembad. 
 
280 kuub water per uur is best veel natuurlijk, dus veel chemicalien gebruiken is wellicht vanuit kostenoverweging sowieso niet wenselijk.
 
Wellicht zijn er wel andere mogelijkheden: Is het bijvoorbeeld mogelijk om de hele installatie zo nu en dan op te laten warmen tot 40 graden (dwz koelwater-flow stilleggen maar proceswarmte even laten lopen)? Ik weet niet precies wat voor mosseltjes je hebt, maar goed kans dat ze 40 graden niet zullen overleven. 
 
Eigenlijk is het voor iedere aanpak vrijwel noodzakelijk de koelwater flow even stil te kunnen leggen, 280 kuub per uur behandelen met chemicalien schiet ook niet op. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: mosseleitjes verwijderen

Benm schreef: Wellicht zijn er wel andere mogelijkheden: Is het bijvoorbeeld mogelijk om de hele installatie zo nu en dan op te laten warmen tot 40 graden (dwz koelwater-flow stilleggen maar proceswarmte even laten lopen)? Ik weet niet precies wat voor mosseltjes je hebt, maar goed kans dat ze 40 graden niet zullen overleven. 
De meeste mossels zullen deze temperaturen niet overleven. Afhankelijk van de soort en formaat van de mossels zal dit genoeg zijn om ze te doden. Zoetwater mossels zoals Dreissena polymorpha (zebra mossel) gaan al dood bij 36 graden voor  38 minuten. Andere soorten die in brak en zout water leven hebben langer nodig (tot 213 minuten) https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16167389
 
Chloor zou ook moeten werken, maar duurt langer om 100% mortaliteit te verkrijgen. https://www.researchgate.net/publication/11216431_Effects_of_low-level_chlorination_on_zebra_mussel_Dreissena_polymorpha
 
Ik gok dat elke  2-3 maanden de koelwaterflow stil leggen en voor een half uur op 40 graden laten komen genoeg moet zijn om de mossel aangroei te voorkomen. Dit is ook afhankelijk van het formaat van de mossels, een grotere mossel heeft langer nodig om bij dezelfde temperatuur te sterven.
 
Dit is allemaal een aanname uitgaande van de zebra mossel. De mossels waar jij mee te maken hebt kunnen anders zijn, maar veel verschil verwacht ik om eerlijk te zijn niet. Ik zou zeggen probeer het eens en kijk of je de aanwas van mossels kan voorkomen.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer