middelpuntsvliedende kracht door aardrotatie binnen een atoom?

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 661

middelpuntsvliedende kracht door aardrotatie binnen een atoom?

Sorry, ik ben een absolute leek op dit gebied, maar ik kan niks vinden over dit onderwerp. Dus vandaar dat ik hier deze vraag graag wil stellen.
 
Een atoom bestaat uit deeltjes met massa. (electronen, protonen, neutronen). Veel voorwerpen op aarde bestaan uit atomen. Alle voorwerpen op aarde draaien mee op het oppervlak van de aarde, en ondervinden dus een middelpuntsvliedende kracht ten gevolge van de rotatie van de aarde om haar eigen as. Dus alle atomen van alle voorwerpen op aarde zijn onderhevig aan deze middelpuntsvliedende kracht.
 
Heeft deze middelpuntsvliedende kracht op de massadeeltjes binnen het atoom gevolgen voor de processen die zich hier afspelen. Bijvoorbeeld voor de halfwaardetijd?
 
Is er bijvoorbeeld ooit een experiment gedaan met middelpuntsvliedende kracht en halwaardetijd? of andere processen binnen het atoom? of bijvoorbeeld experimenten met atoomklokken en middelpuntsvliedende kracht?
het heeft alleen zin om veel fouten te maken als je er iets van op steekt

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: middelpuntsvliedende kracht door aardrotatie binnen een atoom?

tuander schreef: Heeft deze middelpuntsvliedende kracht op de massadeeltjes binnen het atoom gevolgen voor de processen die zich hier afspelen. Bijvoorbeeld voor de halfwaardetijd?
Die dingen liggen zo ver van elkaar af. Een atoom voelt uiteindelijk geen middelpuntvliedende kracht, die gaat gewoon rechtdoor.
 
Bij mijn weten zijn er geen specifieke experimenten naar gedaan, maar moest het invloed hebben, dan zouden we dat al lang moeten gemerkt hebben. Uiteindelijk steken we radio-actieve materialen voortdurend in centrifuges om ze te filteren. Het is sowieso in tegenspraak met hoe wetenschappers denken dat het universum werken. En geen klein beetje.
 
Dus neen, er is geen invloed.