Apache Open Office en Libre Open Office

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 632

Apache Open Office en Libre Open Office

Apache Open Office en Libre Open Office zijn twee gratis pakketten die kunnen wedijveren met met het te betalen Microsoft Office.
Wat zijn de verschillen tussen Apache Open Office en Libre Open Office?
Ik gebruik zelf Apache OO en bevalt me prima. Wat zijn uw ervaringen?

Gebruikersavatar
Berichten: 246

Re: Apache Open Office en Libre Open Office

Ik heb OpenOffice gebruikt en heb nu LibreOffice op mijn PC staan omdat toendertijd OpenOffice was stilgezet.
Het overgrootte deel van de code is hetzelfde voor beide pakketten.
Dus als je tevreden bent met OpenOffice is er geen reden om over te stappen.
Help wetenschappers aan rekenkracht: Verbindt jouw PC binnen 10 minuten met de meest krachtige supercomputer op aarde!

Sluit je aan bij het Wetenschapsforum team (nr: 48658) en steun onderzoek naar alzheimer, kanker en andere ziektes. Meer info: folding.standford.edu

Berichten: 12.262

Re: Apache Open Office en Libre Open Office

Mijn ervaringen zijn met beide eigenlijk gewoon goed. 
 
Momenteel gebruik ik openoffice, maar heb voorheen ook libreoffice gebruikt. Tot dusver kan ik geen verschil benoemen waarom voor de ene of de andere variant te kiezen. Er zijn ongetwijfeld verschillen, maar ik de praktijk ben ik ze nog niet tegengekomen. Overigens ben ik geen office-tiger, ik gebruik die dingen voor een simpel spreadsheet of het opmaken van een document dat ik vervolgens als pdf richting een klant stuur en dergelijke. 
 
Het zou best kunnen dat het ene pakket iets kan dat het andere niet kan of vice verse, maar dat zal dan iets vrij specifieks zijn. Uiteraard kun je ook domweg beide installeren en is het dan even de keuze aan welk pakket je de extenties van bestanden standaard koppelt. 
 
Beide zijn in ieder geval uistekende gratis alternatieven vergeleken met microsoft office, tenzij je iets heel specifieks nodig hebt dat alleen in ms office zit... ik moet het concrete voorbeeld daarvan nog zien ;)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Apache Open Office en Libre Open Office

Behalve uit principiele gronden is er weinig reden om naar Libre Office over te stappen, zeker als Open Office je goed bevalt. Libre Office heeft nu dus wel meer ontwikkelaars achter zich en is populairder, je krijgt dus meer updates.
 
http://www.howtogeek.com/187663/openoffice-vs.-libreoffice-whats-the-difference-and-which-should-you-use/
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Apache Open Office en Libre Open Office

Ik ben zelf een tijdje geleden probleemloos van OpenOffice naar LibreOffice overgestapt en heb nauwelijks verschil gemerkt.

Berichten: 12.262

Re: Apache Open Office en Libre Open Office

Wat was je reden om over te stappen?
 
Ik gebruik het zelf qua content creatie niet voor iets bijzonders, vooral zakelijk om offertes, facturen en dergelijke mee te maken, die er met 1 klik als pdf uitkomen, voor mij handig. Verder incidenteel het spreadsheet, voor de rest eigenlijk niets. Verder opent het door klanten aangeleverde content (word, powerpoint etc), werkt m.i. prima. 
 
Qua update-snelheid: ik mis eigenlijk helemaal geen features die updates behoeven. Die zullen er voor andere vast wel zijn. 
 
Overigens zou ik ook niet kiezen voor MS office als het gratis was - ik heb zelf geen toepassingen waarbij dat meerwaarde heeft. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Apache Open Office en Libre Open Office

Ik weet niet goed meer wat de reden was. Een kennis heeft mij dat toen aangeraden omdat OpenOffice geen vrije software meer zou zijn, zoiets was het...

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Apache Open Office en Libre Open Office

Professor Puntje schreef: Ik weet niet goed meer wat de reden was. Een kennis heeft mij dat toen aangeraden omdat OpenOffice geen vrije software meer zou zijn, zoiets was het...
OpenOffice was voorheen van Sun, wat is overgenomen door Oracle. Vanuit de open source gemeenschap werd met argusogen naar Oracle gekeken (bot gezegd vertrouwde men het niet en dachten ze dat Oracle commerciële plannen zou hebben) en daarom heeft men destijds besloten om een fork te maken in de vorm van LibreOffice.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Apache Open Office en Libre Open Office

Anders gezegd: het grootste deel van de OO ontwikkelaars is enkele jaren geleden boos weggelopen en is toen met LibreOffice begonnen. Omdat OO open source is konden ze de broncode gewoon copiëren, en verbeteren. Verbeteringen in OO broncode heeft men daarna ook gewoon gecopiëerd naar LO, terwijl OO geen code van LO mag overnemen. Het gevolg is dat OO de laatste jaren een kwijnend bestaan leidt met alleen bugfixes als updates. Apache overweegt zelfs om helemaal met OO te stoppen.
 
http://www.gratissoftwaresite.nl/apache-open-office-stekker-bijna-eruit-libre-office

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Apache Open Office en Libre Open Office

Stel dat OO inderdaad stopt, kan LO dan zelfstandig overleven?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Apache Open Office en Libre Open Office

Ja hoor, LO is een aparte club en heeft niets van doen met Apache.

Reageer