Studies tonen weinig voordeel van voedingssupplementen

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4

Studies tonen weinig voordeel van voedingssupplementen

Americans spend more than $30 billion a year on dietary supplements vitamins, minerals and herbal products, among others many of which are unnecessary or of doubtful benefit to those taking them. That comes to about $100 a year for every man, woman and child for substances that are often of questionable value.
15BRODY-superJumbo.jpg
15BRODY-superJumbo.jpg (113.96 KiB) 713 keer bekeken
The passage of the Dietary Supplement Health and Education Act of 1994 opened the floodgates to an industry that can bring these products to market without submitting any evidence to the Food and Drug Administration that they are safe and effective in people. The law allows the products to be promoted as supporting the health of various parts of the body if no claim is made that they can prevent, treat or cure any ailment. The wording appears not to stop many people from assuming that support translates to a proven benefit.

Lees verder...


Bron: "The New York Times"

Berichten: 12.262

Re: Studies tonen weinig voordeel van voedingssupplementen

Dat is niet erg verbazend, veel supplementen worden gebruikt door mensen zonder deficienctie en leveren daarmee geen voordeel op. Vaak ook geen nadeel afgezien van het financiele, een enkele keer ook wel. 
 
Voor homeopatische zaken wordt nu in de VS regelgeving doorgevoerd waarbij er letterlijk op de verpakking staat dat het niet werkt, dat is alvast een stukje winst. 
 
Maar bij pakweg vitamines is het lastiger, want die werken in specifieke gevallen wel. Stel dat je vitamine C wilt verkopen, kan kun je claimen "geneest scheurbuik" (absoluut waar). Je kunt ook claimen "voorkomt scheurbuik", ook waar, maar alleen als je een half jaar op een boot gaat zitten en nauwelijks iets plantaardigs eet, dus niet relevant voor 99% van de klanten. Een claim als 'voorkomt griep' is dan weer een lastige, maar toch vooral onwaar. 
 
The law allows the products to be promoted as supporting the health of various parts of the body if no claim is made that they can prevent, treat or cure any ailment. 
 
Daar zit al een tegenstrijdigheid in natuurlijk. Je mag wel zeggen "goed voor de huid", maar niet "voorkomt veroudering" voor een of ander smeersel dat verder geen actief ingredient gebruikt. Overigens wordt dat laatste heel vaak ten onrechte gedaan, vermoeddelijk omdat het een smeersel betreft dat strict genomen geen -voedings-supplement is. Als het UV blokkert oid kun de je claim natuurlijk wel legitiem maken, dus een beetje zonnebrand erin en je zit juridisch goed. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Studies tonen weinig voordeel van voedingssupplementen

Ben het helemaal met je eens dat het niet verbazingwekkend is. Maar soms is wat bevestiging uit wetenschappelijke hoek wel eens prettig, vooral voor de minder ingewijden ;-) Ik vond dit artikel helder en goed geschreven.
 
Het is big business, die supplementen-industrie, en het valt op een enkele uitzondering na onder pure kwakzalverij, dus hoe vaker dat bestreden wordt, hoe beter. Op die uitzonderingen na dan.
 
Overigens ben ik van mening dat hetzelfde soms geldt voor bepaalde door artsen voorgeschreven geneesmiddelen. Er wordt veel gesjoemeld met onderzoeksresultaten, helaas, en dat kan gevaarlijk uitwerken (medicijn komt, ondanks ernstige bijwerkingen, toch op de markt). Waar geld te verdienen valt... 
 
Om over die gezondheidsclaims maar niet te beginnen... Stel, er zit een actief ingrediënt in een potje, dan nog kan de concentratie daarvan zo laag zijn dat het totaal niet werkzaam is.
 
Ik heb trouwens laatst een artikel gelezen over welke vitaminen als supplement (bij verder gezond iemand) wél zin kunnen hebben en dat waren er een stuk of 4 geloof ik. Ik zoek het nog op en post het hieronder.

Reageer