Béchamp reductie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 61

B

De bechamp reductie is een reactie die een aromatische nitro groep gaat omzetten tot een aromatische amine. Hierbij maak je gebruik van Ijzer en HCl
 
Mijn vraag is: kan iemand mij vertellen hoe dit ijzer meewerkt aan de reactie?
 
  

Berichten: 18

Re: B

Het ijzer reageert met de zuurstofatomen die aan de stikstof gebonden zijn tot ijzeroxide waardoor er 'ruimte' komt voor waterstofatomen
"Voor zover de stellingen van de wiskunde betrekking hebben op de werkelijkheid zijn ze niet zeker, en voor zover ze zeker zijn hebben ze geen betrekking op de werkelijkheid." Albert Einstein

Berichten: 61

Re: B

ElRojo schreef: Het ijzer reageert met de zuurstofatomen die aan de stikstof gebonden zijn tot ijzeroxide waardoor er 'ruimte' komt voor waterstofatomen
 
Dat is ook duidelijk uit de normale reactievergelijking maar ik zou willen weten hoe het dit precies doet. Een echt reactiemechanisme is wat ik zoek eigenlijk. Ik heb hier al uitgebreid voor gezocht maar nergens iets gevonden ook niet van een willekeurige reactie waardoor het concept een beetje duidelijker word.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: B

Volgens de volgende twee links lijkt het er erg op dat ze als electrondonor fungeren. Ik kan niet geheel doorzien of dat filmpje foutjes maakt, maar het lijkt in de tweede link bevestigd te worden. 
 

 
http://chemistry.stackexchange.com/questions/19707/role-of-alcoholsetoh-meoh-in-nitro-reduction-used-for-metalsn-fe
 
Echter in de derde wordt het exacte mechanisme alweer ter discussie gesteld, maar het blijft zo dat ijzer de electrondonor is.
http://chemistry.stackexchange.com/questions/15648/nitrobenzene-reduction-with-tin-sn-catalyst-why-is-c-h-bond-cleavage-preferre
 
Wdeb
PS. Ik ga dat mechanisme uit dat filmpje gebruiken om Lewis en formele ladingen etc te oefenen met 5V. Vast leuk. Thanks.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 65

Re: B

Het ijzer wordt geoxideerd en de nitrogroep gereduceerd. Lijkt op de Clemmensen-reductie, maar er wordt geen zink maar ijzer gebruikt als reductor.

Reageer