Massa en tijd

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 259

Massa en tijd

Massa is uit te drukken in de eenheid per seconde (s -1), via de bekende relatie tussen energie van een foton e = hf en de formule van Einstein voor rustmassa m=e/c^2; dit geeft m=hf/c^2, wat te herleiden is tot s-1.

Met andere woorden: massa staat vermoedelijk in rechtstreeks verband met de opbouw van ruimtetijd. Vgl ook de algemene relativiteitstheorie.

Wiskundig wordt ruimte beschreven als een verzameling vrijheidsgraden (dimensies) die zich in een discreet (matrix) of continu (Rn) aantal toestanden kan bevinden.

Het ligt dus voor de hand te veronderstellen dat ruimtetijd uiteindelijk discreet is (in feite beweren zowel de supersnaartheorie als de concurrerendeloop quantum gravity dat).

Er moet daarom volgens mij een universeel wiskundig systeem bestaan dat slechts discrete toestanden kent en dit systeem moet onderliggend zijn aan het universum zoals we dat nu kennen (hetzij direct, hetzij via een tussenliggend multiversum of multiversa).

In feite zal voor een waarnemer in een voldoende complex, van beginaxioma's afgeleid wiskundig stelsel (zodat hierin waarnemers mogelijk zijn, in dit stelsel moeten er dus dissipatieve structuren mogelijk zijn) het lijken alsof de beginaxioma's de Big Bang vormen en de tijdlijn van deze bigbang afstaat. Dit slechts omdat het aantal mogelijke interacties tussen afgeleide stellingen (logische zinnen) best wel enorm toeneemt en hierdoor veel meer nieuwe stellingen worden geproduceerd.

We hebben gezien dat vrijheidsgraden rechtstreeks afgeleid worden van complexiteit van een systeem, maw een complex systeem kent veel vrijheidsgraden.

We zien om ons heen dat massa samenhangt met complexiteit: deeltjes met veel massa zoals protonen en neutronen hebben een complexe inwendige structuur (quarks) en zijn onderhevig aan alle vier elementaire natuurkrachten (sterk, electromagnetisch, zwak en graviteit).

Deeltjes met weinig massa zoals electronen kennen slechts electromagnetische en zwaartekrachtswisselwerking.

De stellign lijkt me dus geoorloofd dat de massa van deze deeltjes wordt veroorzaakt door hun complexiteit.

Dan nu de relatie tussen massa en tijd.

We hebben gezien dat massa is uit te drukken in de dimensie per seconde, oftewel seconde tot de macht -1.

Welnu: volgens het Minkowski-model wordt in de ruimtetijdmetriek tijd met een imaginair getal voorgesteld (d kwadraat is x kwadraat plus y kwadraat plus z kwadraat minus t kwadraat), wat onder meer tot praktisch gevolg heeft dat c naderen de tijd vertraagt.

Het kwadraat van een imaginair getal levert een negatief getal op, oftewel dimensie -1.

Bijvoorbeeld zoals in de uitdrukking per seconde.

(wordt vervolgd) [/url]
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: Massa en tijd

Met andere woorden: deze uitdrukking kan heel goed het resultaat zijn van het vermenigvuldigen van de imaginaire tijdcomponent met zichzelf.

Dus massa manifesteert zich door het verkorten van de tijd, wordt zelfs veroorzaakt door het verkorten van de tijd.

Een intuïtief model dat bruikbaar is om dit resultaat te verklaren is als volgt. Tijd wordt primair veroorzaakt door virtuele deeltjes die niet betrokken zijn met wisselwerkingen met reële deeltjes. Oftewel door wisselwerking van virtuele deeltjes met elkaar. Hoe meer virtuele deeltjes vrij zijn, des te meer interacties van deze virtuele deeltjes met elkaar, dus des te sneller het wiskundige stelsel zich uitbreidt. oftewel: hoe sneller het heelal op die plek uit zal zetten. Wat weer verklaart, waarom het heelal op absoluut macro-niveau (superclusters van melkwegstelsels) intergalactische holtes vertoont die het heelal op bellenblaas laten lijken. Vacuüm zet sneller uit dan met massa opgevulde ruimte.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Berichten: 18

Re: Massa en tijd

mooi bedacht!
Germen schreef:Het kwadraat van een imaginair getal levert een negatief getal op, oftewel dimensie -1.

Bijvoorbeeld zoals in de uitdrukking per seconde.

[/url]
Ja maar waarom staat deze dimensie -1 in de exponent van tijd? Dit volg ik niet meer.

En wat denk je, hoe zit dat met de gravitatieconstante die ook door de massa wordt veroorzaakt en een eenheid van tijd^-2 bezit?

K.S.
%54%4F%4F%20%4D%41%4E%59

%20%53%45%43%52%45%54%53

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: Massa en tijd

Ja maar waarom staat deze dimensie -1 in de exponent van tijd? Dit volg ik niet meer.
Terechte vraag.

Ik heb het hier niet over tijd zelf, maar over een uitdrukking voor massa (zie eerste stukje). Massa is omgekeerd evenredig met de verstreken tijd. Dus vandaar exponent -1.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Re: Massa en tijd

Germen schreef:Het kwadraat van een imaginair getal levert een negatief getal op, oftewel dimensie -1.

Bijvoorbeeld zoals in de uitdrukking per seconde.

Met andere woorden: deze uitdrukking kan heel goed het resultaat zijn van het vermenigvuldigen van de imaginaire tijdcomponent met zichzelf.
misschien heb ik mijn vraag niet zo goed gesteld. Als je twee imaginaire getallen met elkaar vermenigvuldigd zoals : j*j dan krijg je dan gewoon

"-1". Dus hoe kom je nou van "-1" naar uitdrukking s^-1.

Sorry dat ik van die vragen stel maar eerst wil ik snappen wat je bedoelt voordat ik daarop reageer. Kun je wat meer afleidingen posten?

thnx

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: Massa en tijd

stel, je hebt een eenheid die in i.s wordt uitgedrukt. Zoals imaginaire tijd. Dan is het kwadraat hiervan s-1. Oftewel: de imaginaire tijd is de wortel van de reële tijd.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: Massa en tijd

als je een imaginaire tijd kwadrateert krijg je inderdaad negatieve tijd en géén omgekeerde tijd s^-1

Re: Massa en tijd

als je een imaginaire tijd kwadrateert krijg je inderdaad negatieve tijd en géén omgekeerde tijd s^-1


dat bedoel ik dus ook.

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: Massa en tijd

Ok, jullie hebben gelijk. ik zou het dan moeten uitdrukken niet als i*s, maar als i*wortel s; het kwadraat hiervan is inderdaad s-1.

Vergelijk de oppervlakteeenheid m2, die tot stand komt door de lengteeenheid m met zichzelf te vermenigvuldigen.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Berichten: 1.404

Re: Massa en tijd

Massa is uit te drukken in de eenheid per seconde (s -1), via de bekende relatie tussen energie van een foton e = hf en de formule van Einstein voor rustmassa m=e/c^2; dit geeft m=hf/c^2, wat te herleiden is tot s-1.
Uw dimensieanalyse is fout. De constante van Planck is immers niet dimensieloos maar wel Joule/sec.

Hierdoor vervalt uw gehele redenering dat massa omgekeerd evenredig is met de tijd.
Wiskundig wordt ruimte beschreven als een verzameling vrijheidsgraden (dimensies) die zich in een discreet (matrix) of continu (Rn) aantal toestanden kan bevinden.

Het ligt dus voor de hand te veronderstellen dat ruimtetijd uiteindelijk discreet is (in feite beweren zowel de supersnaartheorie als de concurrerende loop quantum gravity dat).
Ondanks dat ik er ook van overtuigd ben dat de wereld discreet is, zijn er hier nog steeds geen bewijzen of echte aanwijzingen voor. Je kan dus niet stellen dat het discrete karakter voor de hand ligt.
In feite zal voor een waarnemer in een voldoende complex, van beginaxioma's afgeleid wiskundig stelsel (zodat hierin waarnemers mogelijk zijn, in dit stelsel moeten er dus dissipatieve structuren mogelijk zijn) het lijken alsof de beginaxioma's de Big Bang vormen en de tijdlijn van deze bigbang afstaat. Dit slechts omdat het aantal mogelijke interacties tussen afgeleide stellingen (logische zinnen) best wel enorm toeneemt en hierdoor veel meer nieuwe stellingen worden geproduceerd.
Ondanks het aannemelijke van deze stelling kun je ze niet zomaar voor waar aannemen. Je zult moeten bewijzen dat de wereld volgens wiskundige principes werkt.

Verder graag een verduidelijking wat jij onder dissipatieve structuren verstaat.
We hebben gezien dat vrijheidsgraden rechtstreeks afgeleid worden van complexiteit van een systeem, maw een complex systeem kent veel vrijheidsgraden.


Het aantal vrijheidsgraden drukt niet de complexiteit van een systeem uit. Zoals het woord zegt drukt het enkel uit hoeveel parameters er in een systeem vrij kunnen gekozen worden om dit systeem te bepalen. De ART (vrij komplexs systeem) heeft maar vier vrijheidsgraden (of dimensies)
We zien om ons heen dat massa samenhangt met complexiteit: deeltjes met veel massa zoals protonen en neutronen hebben een complexe inwendige structuur (quarks) en zijn onderhevig aan alle vier elementaire natuurkrachten (sterk, electromagnetisch, zwak en graviteit).

Deeltjes met weinig massa zoals electronen kennen slechts electromagnetische en zwaartekrachtswisselwerking.

De stellign lijkt me dus geoorloofd dat de massa van deze deeltjes wordt veroorzaakt door hun complexiteit.
Volgens mij lijkt deze stelling niet geoorloofd, aangezien meer massa niet noodzakelijk meer complexiteit verondersteld. vb leptonen zijn ondeelbaar maar een muon is zwaarder dan een electron.
Dan nu de relatie tussen massa en tijd.

We hebben gezien dat massa is uit te drukken in de dimensie per seconde, oftewel seconde tot de macht -1.

Welnu: volgens het Minkowski-model wordt in de ruimtetijdmetriek tijd met een imaginair getal voorgesteld (d kwadraat is x kwadraat plus y kwadraat plus z kwadraat minus t kwadraat), wat onder meer tot praktisch gevolg heeft dat c naderen de tijd vertraagt.
aangezien de uitgangspositie fout is , is de afleiding het ook.

Het is niet omdat de metriek een negatief getal bevat , dat we plotseling met imaginaire getallen moeten gaan werken.
Het kwadraat van een imaginair getal levert een negatief getal op, oftewel dimensie -1.

Bijvoorbeeld zoals in de uitdrukking per seconde.
u bedoeld waarschijnlijk grootheid 1 ipv dimensie.

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: Massa en tijd

Uw dimensieanalyse is fout. De constante van Planck is immers niet dimensieloos maar wel Joule/sec.

Hierdoor vervalt uw gehele redenering dat massa omgekeerd evenredig is met de tijd.
OK, we gaan stap voor stap een dimensionele analyse uitvoeren.

Jij zegt hier: de constante van Planck woprdt uitgedrukt in J per seconde, oftewel in SI-eenheden Newton meter per seconde, verder uitgewerkt in elementaire SI-eenheden 6.626068 × 10-34 m2 kg / s.

Ik stelde

m=hf/c^2, oftewel in elementaire SI-eenheden

kg = (m2 kg s-2)/(m2 s-2), oftewel kg = kg. Dimensionele analyse klopt dus.
Ondanks dat ik er ook van overtuigd ben dat de wereld discreet is, zijn er hier nog steeds geen bewijzen of echte aanwijzingen voor. Je kan dus niet stellen dat het discrete karakter voor de hand ligt.
Ik gebruik eenvoudig het argument van Democritos op ruimtetijd. Door delta (ruimte) en delta (tijd) maar klein genoeg te maken komt er op een gegeven moment een punt waar beide atomair worden.
Ondanks het aannemelijke van deze stelling kun je ze niet zomaar voor waar aannemen. Je zult moeten bewijzen dat de wereld volgens wiskundige principes werkt.

Verder graag een verduidelijking wat jij onder dissipatieve structuren verstaat.
Een wereld die volgens regelmaat werkt is wiskundig te beschrijven en werkt in essentie dus volgens wiskundige principes.

Dissipatieve structuren zijn structuren die onder invloed van de omgeving kunnen veranderen. Levende wezens bijvoorbeeld.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Berichten: 1.404

Re: Massa en tijd

Ik stelde

m=hf/c^2, oftewel in elementaire SI-eenheden

kg = (m2 kg s-2)/(m2 s-2), oftewel kg = kg. Dimensionele analyse klopt dus.
ja dus m heeft dimensie kg maar niet 1/s en dus is de massa niet omgekeerd evernredig met de tijd.
Ik gebruik eenvoudig het argument van Democritos op ruimtetijd. Door delta (ruimte) en delta (tijd) maar klein genoeg te maken komt er op een gegeven moment een punt waar beide atomair worden.
dit bewijst niets in verband met continuiteit of niet : als het heelal continu is dan kan men de delta's steeds kleiner blijven maken.
Een wereld die volgens regelmaat werkt is wiskundig te beschrijven en werkt in essentie dus volgens wiskundige principes.
De vraag blijft of het heelal volgens regelmaat werkt en dus wiskundig te beschrijven is. Aangezien dit niet aantoonbaar is kun je ook niet bewijzen dat wiskunde de wereld kan beschrijven.
Dissipatieve structuren zijn structuren die onder invloed van de omgeving kunnen veranderen. Levende wezens bijvoorbeeld.
volgens mij (maar ik ben niet zeker) is een dissipatieve structuur een structuur die arbeid omzet in warmte. maw elk gesloten systeem waar verandering plaats vindt.

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: Massa en tijd

ja dus m heeft dimensie kg maar niet 1/s en dus is de massa niet omgekeerd evernredig met de tijd.
Massa inderdaad niet, energie wel degelijk. Dit was mijn fout, ik had het niet over massa moeten hebben maar over energie. Massa is in energie om te zetten door te delen door de lichtsnelheid kwadraat. We zagen reeds dat in de Minkowski-metriek tijd als een imaginaire ruimte-as wordt behandeld: d^2 = x^2+y^2+z^2-t^^2. Relativiteitstheorie.
dit bewijst niets in verband met continuiteit of niet : als het heelal continu is dan kan men de delta's steeds kleiner blijven maken.
Er bestaat geen elementair systeem dat continu is. Dat is ook het enige wat ik er tegen in kan brengen.
De vraag blijft of het heelal volgens regelmaat werkt en dus wiskundig te beschrijven is. Aangezien dit niet aantoonbaar is kun je ook niet bewijzen dat wiskunde de wereld kan beschrijven.
Tot nu toe zijn pogingen om het heelal wiskundig te beschrijven uitermate succesvol. Het aannemen van niet-regelmatigheid vereist dus extra metafysische veronderstellingen, net zoals de theorie dat engeltjes verantwoordelijk zijn voor dauwdruppels op bladeren.
volgens mij (maar ik ben niet zeker) is een dissipatieve structuur een structuur die arbeid omzet in warmte. maw elk gesloten systeem waar verandering plaats vindt.
Dat is goed mogelijk, in dat geval heb ik het verkeerde begrip gebruikt. Ik bedoelde de definitie zoals ik die heb gegeven.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Gebruikersavatar
Berichten: 255

Re: Massa en tijd

ik zie inderdaad niet in waarom hier een discussie gestart is,

zowel massa als energie kan je niet uitdrukken als 1/s

h heeft dimensies J*s

E = mc² = kg m²/s² = J tadaaaa, hoe raar toch :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: Massa en tijd

e=hf, dus indien h als elementair wordt verondersteld komt e overeen met f, de frequentie, uitgedrukt in per seconde.
“Religion is an insult to human dignity. With or without it, you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion.”-- Steven Weinberg

Reageer