Projectie

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 656

Projectie

Als je de sociale media volgt en goed analyseert dan zie je dat er heel vaak sprake is van projectie, vooral minderheden zijn vaak de dupe van. Als je de politiek volgt herken je ook vaak projecties en ik moet zeggen de laatste jaren worden deze steeds agressiever, negatiever en is dit zeker zorgelijk te noemen vooral als er steeds meer gepolariseerd wordt.
 
Een bekend voorbeeld is een directeur die zelf liever lui dan moe is en dit projecteert op z'n werknemers. Deze vindt dan in z'n omgeving wel een voorbeeld om af te straffen en dan vervolgens deze als voorbeeld voor andere te stellen, dit is een negatieve projectie en aan de hand daarvan worden er dan regels gemaakt. De directeur schermt er dan mee dat hij/zij wel honderd uur per week werkt en anderen te lui zijn hiervoor.
 
Enger wordt als je bedenkt dat het toegenomen aantal verwarde mensen op straat zeker gedeeltelijk een projectie is omdat er altijd al verwarde mensen rondliepen, ik kan me geen tijd herinneren waarin dit niet zo was. Dingen die ons verwarren gaan we dan vermijden en dus onderdrukken en zo ontstaat dan de projectie. Laat vooral niet merken dat je ook wel eens verward bent over dingen.
 
Mijn vraag is hoe ga je nu eigenlijk het best om met projecties? 
 
 
 
 

Berichten: 6

Re: Projectie

Interessant onderwerp.
 
Ik zie negatieve projectie vooral als 'weerstand die je bij jezelf niet wilt erkennen'. Die weerstand projecteer je op de omgeving.
 
Mensen die last hebben van projecties hebben mi zelf ook weerstand!  Bv. je partner zegt: je moet dit. Als de reactie is: 'ik moet niks', dan duidt dat ook op weerstand.
 
Eigen weerstand wegnemen kan een goede methode zijn om om te kunnen gaan met een projecterende omgeving.
 
Weerstand (h)erkennen bij jezelf en weghalen is een leuk en leerzaam proces. Weerstand komt vaak voort uit transparante overtuigingen.

Berichten: 656

Re: Projectie

Projecties hoeven niet altijd negatief te zijn zo kan het zijn dat je je ergert als iemand door rood licht rijdt moge duidelijk zijn dat het verstandiger is om de weerstand om zelf door rood licht te rijden niet af te breken.
 
Als iemand zegt: "je moet dit en je moet dat" roept dit altijd weerstand op.
 
Dit wil niet zeggen dat een dwingeland geen resultaat heeft want als degene die de opdracht krijgt boos wordt legt deze de weerstanden bloot.
 
Als voorbeeld uit de praktijk zei een vriend tegen mij dat ik me niet zo opdringerig moest gedragen tegenover anderen. Ik herkende dit totaal niet maar nam het wel serieus ik heb gewoon geleerd om feedback serieus te nemen en word dan ook niet boos of zo. Dus dat hij mij confronteerde ervaar ik eerder als prettig omdat ik dan immers veranderen kan.
 
Doch aan de andere kant is deze vriend zelf een heel opdringerig type dus besloot ik hem enkele dagen later ook te confronteren en werd hij behoorlijk boos want niet hij maar ik was opdringerig.
 
Omdat we ons minder opdringerig gedragen was en is het inderdaad een leuk en leerzaam proces hoewel ik in het dagelijkse leven niet zo aan termen als projectie denk ben ik er onbewust wel mee bezig.

Reageer