alfa-of beta rotameer van dopamine

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 8

alfa-of beta rotameer van dopamine

Hallo
 
 In mijn cursus staan de afbeeldingen van de alfa rotameer van dopamine en de beta rotameer van dopamine. Hierbij staat dat bij de alfa rotameer de  meta hydroxylgroep zo ver mogelijk van amine is verwijderd en bij de beta rotameer de meta hydroxylgroep naar amine is gericht. Voor mij ziet de afstand tussen de hydroxylgroepen en amine er even ver uit. 
Hoe moet ik me dit precies voorstellen? 
 
 
Alvast bedankt! 
Bijlagen
dop.png
dop.png (6.37 KiB) 1316 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: alfa-of beta rotameer van dopamine

Teken de beide rotameren eens van de zijkant bezien. Doe maar eens vanaf rechts tov hoe je er nu tegenaan kijkt.
 
Foto maken van je tekening en in de bijlage plaatsen en we kunnen ernaar kijken.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 8

Re: alfa-of beta rotameer van dopamine

Ik heb een tekening op paint gemaakt, hoe kan ik deze er precies opzetten? Want het lukt me niet. 

Berichten: 8

Re: alfa-of beta rotameer van dopamine

Zo het is me gelukt, bedoel je dit met de tekening? 
Bijlagen
dopamine (2).png
dopamine (2).png (8.18 KiB) 1314 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: alfa-of beta rotameer van dopamine

En dan heb je op zich toch ook je antwoord?
post-77266-0-13083600-1483025846.png
post-77266-0-13083600-1483025846.png (10.49 KiB) 1316 keer bekeken
 
Maar omdat je én de moleculen schuin gezet hebt en gespiegeld ten opzichte van je oorspronkelijke, zie je het allemaal nog wat slecht, denk ik.
Ik heb ook een poging gedaan waarbij ik wel duidelijk de C-C op dezelfde hoogte heb gehouden en het moelcuul verder exact zo proberen te laten tijdens het draaien (vergeef mijn tekenkunde).
wetenschapsforum rotameer.jpg
wetenschapsforum rotameer.jpg (73.29 KiB) 1316 keer bekeken
 
Helpt dat ook meer met wat ik bedoelde "bekijk van rechts"?
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 12.262

Re: alfa-of beta rotameer van dopamine

Eigenlijk is dit precies de reden dat iedereen gewoon een molecuulbouwdoos moest hebben. Bouw de modelletjes voor beide rotameren en je ziet het direct. 
 
Overigens is zoiets ook extreem handig als je gaat werken aan chiraliteit, meervoudig cis/trans isomerisme en dergelijke. 
 
Het lijkt misschien ouderwets, maar die fysieke modellen werken gewoon heel intuitief - veel beter dan bijvoorbeeld een 3d rendering op een scherm. Je kunt ze vasthouden, ermee draaien en klooien als ware het een rubikscubus, en vervolgens concluderen met welke vorm van isomerisme je te doen hebt. 
 
Voor $15 a $20 koop je zoiets op ebay inclusief bezorgkosten, met genoeg onderdelen om bovenstaande molecuul minstens 2 keer te kunnen bouwen. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: alfa-of beta rotameer van dopamine

Mee eens. Maar ook van papier moet je het in je vingers hebben...
 
Ik bouw regelmatig nog wel eens wat, om voor mijzelf te achterhalen waarom iets zo raar/star/onmogelijk flexibel wordt geacht te zijn...
 
Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 8

Re: alfa-of beta rotameer van dopamine

Ja ik zag het met mijn tekening, maar wist niet precies wat je bedoelde met van rechts te tekenen. Nu snap ik het. 
Bedankt! 

Reageer