[natuurkunde] Omgekeerde osmose vs koken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 46

Omgekeerde osmose vs koken

Hallo,
 
kan er mij iemand vertellen wat de voor-en nadelen zijn van omgekeerde osmose en koken? En wat het energieverschil tussen beide kan verklaren?
 
Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Omgekeerde osmose vs koken

kan je iets specifieker zijn?
 
gaat het om de natuurkunde achter de 2 technieken of gaat het om de praktische kant(en) om water te verwijderen uit een (moleculaire) oplossing zeg e.g. concentreren van appelsap tot appelsap concentraat?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 46

Re: Omgekeerde osmose vs koken

ArcherBarry schreef: kan je iets specifieker zijn?
 
gaat het om de natuurkunde achter de 2 technieken of gaat het om de praktische kant(en) om water te verwijderen uit een (moleculaire) oplossing zeg e.g. concentreren van appelsap tot appelsap concentraat?
De opgave is als volgt: Drinkwater kan gewonnen worden uit zeewater door omgekeerde osmose, waarbij zeewater onder druk door een semipermeabele wand geperst wordt om aan de andere kant zuiver water te verkrijgen. De tweede methode om zout uit het zeewater te verwijderen is het water verdampen en de damp vervolgens te condenseren tot zuiver water.  

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Omgekeerde osmose vs koken

Oke dit maakt het wat duidelijker.
 
 
Als ik eerst even focus leg op de verdamping techniek, zeg dat jij 4kg zeewater opwarmt van 10oC naar 70oC en daarvan 1kg water verdampt naar waterdamp, kan jij voor mij uitrekenen hoeveel warmte dat kost?
 
ga uit van cp = 4,18 kJ/kgK en een latente warmte (H) van 2257 kJ/kg

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 46

Re: Omgekeerde osmose vs koken

ArcherBarry schreef:  
Oke dit maakt het wat duidelijker.
 
 
Als ik eerst even focus leg op de verdamping techniek, zeg dat jij 4kg zeewater opwarmt van 10oC naar 70oC en daarvan 1kg water verdampt naar waterdamp, kan jij voor mij uitrekenen hoeveel warmte dat kost?
 
ga uit van cp = 4,18 kJ/kgK en een latente warmte (H) van 2257 kJ/kg

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
 
In mijn cursus staat deze opgave : bereken de energie die nodig is voor het opwarmen van 1liter zuiver water tot 70°C waarna dit alles verdampt wordt.
Ik zou deze formule gebruiken : Qp= delta H= Cp * delta T + delta Vaporization.   Ingevuld zou ik dat zeggen : Qp = 75,291 J/K*mol * 30K + 40656 J/mol. Cp en delta vap. heb ik gehaald uit de formularia die we gekregen hebben. Normaal moet de uitkomst 2449 kJ ongeveer zijn, wat dus totaal niet klopt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Omgekeerde osmose vs koken

kan je eerst de volledige opgave plaatsen? Anders lopen mijn rekenvoorbeelden en jouw opgave/antwoorden langs elkaar heen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 46

Re: Omgekeerde osmose vs koken

ArcherBarry schreef: kan je eerst de volledige opgave plaatsen? Anders lopen mijn rekenvoorbeelden en jouw opgave/antwoorden langs elkaar heen.
"Bepaal de energie die nodig is voor het opwarmen van één liter zuiver water tot 70°C, waarna dit allemaal verdampt wordt"    : dit is het enige wat er staat..
De formule hierboven is correct, maar ik weet niet goed welke waarden er moeten ingevuld worden bij bv het temperatuursverschil ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Omgekeerde osmose vs koken

Ik geloof niet dat dit de volledige opdracht is, ik mis namelijk een paar waarden. Daarnaast heeft het voor deze berekening geen nut om over mol te rekenen, hou het aub op kg, stuk eenvoudiger.
 
De formule boven is inderdaad correct, maar niet echt overzichtelijk. laten we de boel eens splitsen om het rekenen makkelijker te maken.
 
de verschillende waarden:
cp(water) = 4,18 kJ/kgK
Tbegin = ...
TEind = 70oC
massa: 1kg water
invloed van zouten en overige stoffen  is verwaarloosbaar.
 
Formule : Q=m*cp*ΔT
 
Als we bovenstaande formule gebruiken, dan komen we tot: Q=1*4,18*(70 - Ti) =...
Dit is de warmte nodig om het water op te warmen.
 
De warmte welke nodig is om van 1kg vloeistof naar 1kg gas te gaan is genaamd de latente warmte (H), voor water is dat doorgaans op aarde 2257 kJ/kg
 
Als je wilt bereken hoeveel warmte energie er nodig is om in jouw opgave 1kg water te verdampen moet je dus Q + H doen en dat is...
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer