deep winter greenhouse met propstroom en thermische massa

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

deep winter greenhouse met propstroom en thermische massa

beste leden,
 
reeds enkele maanden ben ik plannen aan het maken om een deep winter greenhouse te bouwen.
Voor meer info, hierbij de link: http://www.extension.umn.edu/rsdp/statewide/deep-winter-greenhouse/
 
Kort samengevat probeer je een serre te bouwen die goed geisoleerd is en waarbij je gebruik maakt van een thermische massa.
Ik zou graag gebruik willen maken van alle grond (zo'n 1,5m diepte) die zich onder de serre bevindt.
 
Dit wil ik doen door warme lucht in het hoogste punt van de serre aan te zuigen en doorheen de grond te jagen. De aarde warmt hierbij op, waarbij de temperatuursschommelingen veel minder extreem optreden en je het kweekseizoen met enkele maanden kan verlengen!
 
Ik heb gelezen dat men dit kan doen door vele meters aan buizen aan te leggen onder je serre, maar dat je ook gebruik kan maken van het propstroomeffect. Helaas kan ik over dit 'effect' bitter weinig vinden en weet ik het al zeker niet toe te passen in dit deep-winter-greenhouseproject.
 
Nog een -meer realistisch- idee was om beton, stenen,... op een hoop te gooien met best wat lucht ertussen. Hierover plastic en een betonplaat zodat de aangezoge warme lucht zich doorheen de beton en stenen moet verplaatsen om afgekoeld aan de andere kant terug in de serre te worden geblazen.
 
 
Iemand opmerkingen of een beter idee?
 
Ik hoor het graag :)
 

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: deep winter greenhouse met propstroom en thermische massa

Ik heb gelezen dat men ........ gebruik kan maken van het propstroomeffect.
Waar heb je dat gelezen?
 
Google geeft geen hits voor deep winter greenhouse propstroomeffect en niks nuttigs voor deep winter greenhouse propstroom of deep winter greenhouse plug flow.
 
Algemeen betekent propstroom dat een medium (gas of vloeistof) over de volledige breedte van een leiding of korrelbed met dezelfde gelijkmatige snelheid  stroomt. Niks speciaal ontwerp dus, gewoon common sense.
 
Om lucht door een zandbed van 1,5 m diepte te stuwen zal erg veel druk kosten, en dus veel compressorenergie. Probeer het eerst maar eens met een fietspomp, dan zul je het wel merken.
Bovendien zit je met het probleem van grondwaterniveau.
En als het al lukt zal die warme lucht vocht uit de grond verdampen, die dan weer condenseert tegen je glasruiten.
 
Grind of stukjes steen zullen beter geschikt zijn dan grond voor thermische opslag van energie uit lucht.
Je zult rondom de opslag isolatie in de grond aan moeten om te vermijden dat je warmte weglekt naar de koude grond rondom de kas.
 
Ik heb geen verstand van DWG maar het lijkt me op het eerste gezicht duur en een hoop gedoe voor weinig opbrengst.
Is er überhaupt iemand die dit daadwerkelijk in Nederland of Belgie doet zonder subsidie?

Berichten: 2

Re: deep winter greenhouse met propstroom en thermische massa

Pinokkio,
 
op het internet zelf valt zeer weinig te vinden over het onderwerp... maar de plug flow wordt besproken tijdens volgende presentatie:      rond minuut 31.
 
Het leek me inderdaad niet te doen om de hoeveelheid lucht doorheen een zandbed te pompen. Een bed met grind en steen lijkt makkelijker, maar dan moet de ventilator toch ook nog veel kracht hebben? Of zie ik dit verkeerd?
 
Bij mijn weten is er niemand in Nederland of Belgie die zo'n DWG uberhaupt gebouwd heeft :)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: deep winter greenhouse met propstroom en thermische massa

Zoals ik al zei, men wil over de gehele doorsnede dezelfde snelheid door het bed.
In dat filmpje stroomt de lucht gelijkmatig van rechts naar links door het bed. De warme lucht wordt rechts vanuit de aanvoerpijp over de gehele breedte verdeeld voor het in het bed komt, en links over de gehele breedte verzameld voor het in de uitlaatpijp stroomt. Niks bijzonders, gewoon common sense.
 
University of Minnesota is in Minneapolis, wat op dezelfde breedtgraad ligt als Lyon in de zuidelijke helft van Frankrijk. Daar is het in de winter minder koud en minder bewolkt dan Nederland.
Een bed met grind en steen lijkt makkelijker, maar dan moet de ventilator toch ook nog veel kracht hebben? Of zie ik dit verkeerd?
Een grindbed geeft maar een fractie van de drukval vergeleken met een even diep zandbed. Heeft te maken met deeltjesgrootte en open ruimte tussen de deeltjes. Ideaal is grind van vrijwel ronde vorm, dat geeft het minste contactoppervlak tussen de grindkorrels en hetn meest contactoppervlak met de lucht. Steenbrokken met platte vlakken zal (vermoed ik) goedkoper zijn dan grind, maar door die platte vlakken zullen de brokken elkaar veel raken en is er dus minder oppervlak in contact met de lucht. en is er ook minder open ruimte tussen de stukken: slechtere warmteoverdracht en meer drukval.
 
Ondanks alle poeha van UoM is het allemaal simpele en oude technologie. Vijftig jaar geleden had dit ook al gekund, maar toen waren fossiele brandstoffen spotgoedkoop en maakte niemand zich druk over global warming. De keuze om het nu wel of niet te doen is eigenlijk economisch, tenzij men idealistische motieven laat prevaleren.

Reageer