[scheikunde] Colorimetrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 51

Colorimetrie

Afbeelding

Zou iemand mij vraag 23b kunnen uitleggen.

Het drinkwater is 20ml, vervolgens wordt gezegt dat de uiteindelijke verkregen oplossing 32ml is. In de tabel lees je 0,38 Mg no3 in 32ml af.

Waarom het antwoordenboek 38mg:0.02L.

Ik snap niet dat die 32ml van het uiteindelijke oplossing weggelaten wordt, alvast bedankt!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Colorimetrie

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
 
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 51

Re: Colorimetrie

ArcherBarry schreef:

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
 
Hoe moet ik dat in huiswerk doen?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Berichten: 51

Re: Colorimetrie

ArcherBarry schreef:

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
 
Er staat ik geen rechten heb om daar iets te plaatsen?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Colorimetrie

Je hebt 20 mL drinkwater met een aantal mg nitraat. Je voegt stoffen toe voor de kleurreactie. Het volume wordt dan 32mL maar het aantal mg nitraat blijft gelijk.
 
Je meet dan 0,38 mg in 32 ml. Maar die 0,38 mg nitraat zat eerst in de 20 mL drinkwater.

Berichten: 51

Re: Colorimetrie

Je hebt 20 mL drinkwater met een aantal mg nitraat. Je voegt stoffen toe voor de kleurreactie. Het volume wordt dan 32mL maar het aantal mg nitraat blijft gelijk.

 

Je meet dan 0,38 mg in 32 ml. Maar die 0,38 mg nitraat komt dus uit de 20 mL drinkwater.
De ijkgrafiek is toch voor de proef gemaakt met het drinkwater. Eerst is een ijkgrafiek gemaakt en bij bepaalde concentratie nitraat de kleurintensiteit.

Vervolgens doe je de proef en dan heb je dus 32 ml waarvan 20 drinkwater met nitraat en de overige 12 ml is van het zuur wat zorgt voor de gele kleur als ik je uitleg begrijp.

Maar die 32 ml bij de grafiek is alleen drinkwater toch, maar bij de proef is het 32 ml waarvan ook een deel sylinezuur bevaar voor de gele kleur. Hoezo mag je die 32 ml van de ijkgrafiek gelijk stellen aan de 32 ml bij de proef met zuur ?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Je hebt 20 mL drinkwater met een aantal mg nitraat. Je voegt stoffen toe voor de kleurreactie. Het volume wordt dan 32mL maar het aantal mg nitraat blijft gelijk.

 

Je meet dan 0,38 mg in 32 ml. Maar die 0,38 mg nitraat zat eerst in de 20 mL drinkwater.
En waarom word in de uitleg gezegt: dat de oplossingen van de ijkreeks daar ook gebruik wordt gemaakt van oplossing van no3-?

Voor de ijkreeks wordt toch gekeken naar verschillende nitraat concentraties in het drinkwater om zo een grafiek op te stellen. Hoezo wordt er dan nog extra aantal Mg per liter no3- toegevoegd?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Colorimetrie

Opmerking moderator

bij het schrijven van molecuulformules graag gebruikmaken van de juiste symbolen en sub + super script (H2O ipv h2o)
 
Bij inloggen zal iedereen de rechten moeten hebben iets te kunnen plaatsen in Huiswerk forum. Misschien zal het helpen eens in te loggen op een computer in plaats van met een telefoon.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Colorimetrie

Kikil12 schreef: ...

Maar die 32 ml bij de grafiek is alleen drinkwater toch, maar bij de proef is het 32 ml waarvan ook een deel sylinezuur bevaar voor de gele kleur. Hoezo mag je die 32 ml van de ijkgrafiek gelijk stellen aan de 32 ml bij de proef met zuur ? ....
 
De ijklijn maak je niet met drinkwater maar met een nitraatoplossing van bekende molariteit. Je voegt aan bekende hoeveelheden nitraat reagentia toe om het aanwezige nitraat om te zetten in een gekleurde verbinding waarbij het eindvolume steeds 32 mL wordt. Je weet dan dus hoeveel mg nitraat er steeds zit in die 32 mL. Van die bekende oplossingen meet je de extinctie en maak je de ijklijn. Tot zover eens?

Berichten: 51

Re: Colorimetrie

 

De ijklijn maak je niet met drinkwater maar met een nitraatoplossing van bekende molariteit. Je voegt aan bekende hoeveelheden nitraat reagentia toe om het aanwezige nitraat om te zetten in een gekleurde verbinding waarbij het eindvolume steeds 32 mL wordt. Je weet dan dus hoeveel mg nitraat er steeds zit in die 32 mL. Van die bekende oplossingen meet je de extinctie en maak je de ijklijn. Tot zover eens?
Dus met die nitraatoplossing doe je verschillende hoeveelheden nitraat in om een ijklijn te maken. En doe je dan ook dat zuur er bij wat zorgt voor de gele kleur?

En dir bij elkaar is 32 ml.

En je kan dus omdat het drinkwater uiteindelijk ook 32 ml is dat is dus het zelfde volume en dan is de ijklijn daar het zelfde toch

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Colorimetrie

Kikil12 schreef: Dus met die nitraatoplossing doe je verschillende hoeveelheden nitraat in om een ijklijn te maken. En doe je dan ook dat zuur er bij wat zorgt voor de gele kleur?

En dir bij elkaar is 32 ml.
Klopt.
 
Kikil12 schreef: En je kan dus omdat het drinkwater uiteindelijk ook 32 ml is dat is dus het zelfde volume en dan is de ijklijn daar het zelfde toch
Het monster drinkwater met onbekende hoeveelheid nitraat wordt op dezelfde manier omgezet in de gele verbinding met eindvolume 32mL.
En als je dan de extinctie meet kun je op de x-as het aantal mg nitraat aflezen wat heeft gezeten in die 32mL gele oplossing.
 
Kom je nu op het juiste antwoord?

Berichten: 51

Re: Colorimetrie

Jaa dankjewel voor je hulp!

Nog een vraagje, die standaard nitraatoplossing is dat dan de blanco?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Colorimetrie

nee, blanco zal bijvoorbeeld demiwater zijn waar de concentratie nitraat 0 mg/ml zal zijn.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Colorimetrie

Kikil12 schreef:
Nog een vraagje, die standaard nitraatoplossing is dat dan de blanco?
Nee, bij een blanco neem je een oplossing zonder nitraat, water dus, die je verder op dezelfde manier behandelt als de monsters met nitraat.
Je voegt dus wel reagentia toe en het eindvolume is ook 32mL.

Berichten: 51

Re: Colorimetrie

Nee, bij een blanco neem je een oplossing zonder nitraat, water dus, die je verder op dezelfde manier behandelt als de monsters met nitraat.

Je voegt dus wel reagentia toe en het eindvolume is ook 32mL.
Dus:

Bij de ijkreeks wordt bij standaard nitraat oplossing steeds nitraat toegevoegd en reagentia voor gele kleur wat steeds 32 ml is. Dus de standaardoplossing ,in dit geval NaNO3 maakt niet uit wat het is als jet maar constant is.

Dan wordt een ijklijn gemaakt.

Dan meer je de insiteit bij de blanco ( water) en ook reagentia in doen en wordt bij elkaar ook 32 ml, insiteit wordt natuurlijk 100% door gelaten en dus ook geen gele kleur. Vervolgens drinkwater met reagentia.

Klopt dit? Super bedankt!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Berichten: 51

Re: Colorimetrie

Het zou ook kunnen zijn dat bij de blanco ( bijv water zonder nitraat) dat daar het licht met een golflengte dar andere stoffen in die blanco dat ook zouden kunnen absorberen en dat dan de intensiteit van de blanco niet helemaal 100% is.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Reageer