geluidsgolven en temperatuur

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 334

geluidsgolven en temperatuur

Bij een hogere temperatuur gaan de deeltjes/atomen meer trillen. Geluid veroorzaakt ook trillingen. Mijn vraag is:
 
Hebben geluidstrillingen invloed op de temperatuur?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: geluidsgolven en temperatuur

Geluid verandert de temperatuur van het medium niet, als er geen absorptie is. De geluidsgolf is een vorm van kinetische energie van deeltjes, maar het is geen random verdeelde energie van deeltjes, dus geen temperatuurverhoging. 
 
De aanname dat er geen absorptie is zinnig omdat dat de vraag zou vertroebelen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: geluidsgolven en temperatuur

Goede vraag, hoewel ik geen expert ben, zal ik toch een poging doen tot antwoorden.
 
In principe hebben geluidstrillingen invloed op de temperatuur van iets, echter meestal is dat niet significant.
 
Als je langere tijd een geluidsbron richt op een voorwerp met een hoge intensiteit (deciBell) dan kan door de wrijving van de geluidsgolven veroorzaakte luchtstroming een temperatuurtoename ontstaan, echter deze zal in het niet vallen met een verandering van de omgevingstemperatuur door bijvoorbeeld een zonnestraal door een raam heen. Ofwel in wetenschappelijke term, de temperatuursverandering zal niet significant zijn
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 656

Re: geluidsgolven en temperatuur

Als je bedoelt dat geluid in warmte omgezet kan worden dan is het antwoord ja.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: geluidsgolven en temperatuur

Hendrikus1 schreef: Als je bedoelt dat geluid in warmte omgezet kan worden dan is het antwoord ja.
 
dus zie mijn bovenstaande antwoord.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 656

Re: geluidsgolven en temperatuur

ArcherBarry schreef:  
dus zie mijn bovenstaande antwoord.
 
Klopt excuses mijn vraag was voor de topic plaatser er zijn manieren om geluid om te zetten in warmte en andersom. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: geluidsgolven en temperatuur

Een ander spectrum is trouwens wanneer je te maken hebt met de radiogolven zelf.
Dielectic heating (ofwel Radio Frequency) is een techniek welke straling soorten gebruik binnen het spectrum van radiogolven (een grove 10-100 MHerz) om polaire moleculen (bijvoorbeeld water) met een electrisch dipool moment tijdelijk van rotatie te veranderen. Door deze beweging en de volgende terugval komt thermische energie vrij welke registreerbaar is als warmte.
 
Tot op zekere hoogte maakt een MRI scan (Magnetic Resonance Imaging) gebruik van dit principe. De magneten van een MRI laten o.a. water moleculen en zouten van dipool moment veranderen en sensoren meten de resonantie welke wordt afgegeven bij terugval. Deze apparaten hebben meestal een vermogen van om en nabij 0,5 Tesla en de temperatuursteiging welke zij veroorzaken wordt gelimiteerd zodat deze geen schade zal toebrengen tijdens de scan.
 
In principe is RF heating of ook wel Ohmic heating een techniek vergelijkbaar met die van een magnetron, daar dat door de frequentie welke de techniek gebruikt iets andere doordringend vermogen heeft en andere verwarming geeft in geval van fase overgang ijs-water.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 10.556

Re: geluidsgolven en temperatuur

MRI is op een totaal ander principe gebaseerd. Bij MRI wordt het magnetisch moment van de kernen van atomen veranderd, maar dat gebeurt niet door de magneet maar door RF-golven. De magneet dient ervoor zodat de kernen überhaupt gevoelig zijn voor deze golven (m.a.w. dat de magnetische momenten van de kernen enigzins georiënteerd zijn)
 
De eenheid tesla hoort bij de sterkte van een magneetveld, niet bij vermogen. Het door MRI-scanners ingestraalde vermogen is in de ordegrootte van kilowatts, best flink dus, maar dat wordt niet continu ingestraald.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 656

Re: geluidsgolven en temperatuur

Een echo is wel ultrasoon geluid en een gevaar kan inderdaad warmte zijn door dit geluid.

Berichten: 703

Re: geluidsgolven en temperatuur

Soms wordt ultrasoon geluid gebruikt juist omdat het warmte genereert. Bijvoorbeeld prostaatkanker wordt soms op deze manier bestreden, of bij bepaalde vormen van botkanker die bijzonder pijnlijk zijn wordt het gebruikt om de zenuwuiteinden in het bot te doden. Deze techniek heet High Intensity Focused Ultrasound.

Reageer