Absorptie en emissie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 51

Absorptie en emissie

Een stof absorbeer de energie van het licht bij een bepaalde golflengte en die zend deze ook weer uit bij verhitting (emissie). De golflengte die hij uitzend zorgt voor de kleur dat de stof wordt. Maar wanneer er meer golflengtes Worden uitgezonden welke kleur is de stof dan? En het licht dat de stof niet uitzend absorbeert de stof dat helemaal volledig? ( die energie zegmaar).

Zou iemand mij dit kunnen uitleggen welke kleur het is wanneer en hoe dat zit met de golflengte

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Berichten: 656

Re: Absorptie en emissie

Als een object de kleur rood heeft dan worden alle andere kleuren geabsorbeerd, behalve het rood. Als een object paars is dan worden alle kleuren behalve rood en blauw geabsorbeerd. Bij zwart worden alle kleuren geabsorbeerd, bij wit worden alle kleuren gereflecteerd. 

Berichten: 51

Re: Absorptie en emissie

Als een object de kleur rood heeft dan worden alle andere kleuren geabsorbeerd, behalve het rood. Als een object paars is dan worden alle kleuren behalve rood en blauw geabsorbeerd. Bij zwart worden alle kleuren geabsorbeerd, bij wit worden alle kleuren gereflecteerd. 
Maar bijv natrium neemt licht op bij bepaalde golflengte die kleur geel is. Dan valt het terug naar grond toestand en zend het die straling uit, dan zie je dat Het geel is toch? Maar wat gebeurt er met die andere golflentes, je zegt dat die worden geabsorbeerd maar dat zou dan toch ook terug vallen en kleir uitzenden.

Bij een prisma en met natrium zie je dat geel wordt geabsorbeerd en de rest weer er ' uit komt' met een prisma. Maar net zei je dat hij dat juist op neemt ?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Berichten: 656

Re: Absorptie en emissie

Als je goed leest heb ik het over objecten en niet over vlammen. De natriumvlam zendt licht uit met de kleur geel er is dus geen sprake van reflectie of absorptie alleen van emissie. Natrium zelf is niet geel maar een metaal. Of bedoel je dit niet?

Berichten: 51

Re: Absorptie en emissie

Als je goed leest heb ik het over objecten en niet over vlammen. De natriumvlam zendt licht uit met de kleur geel er is dus geen sprake van reflectie of absorptie alleen van emissie. Natrium zelf is niet geel maar een metaal. Of bedoel je dit niet?
Natrium gas is kleurloos. Maar kleurloze stoffen absorberen geen licht, hoe kan het dan dat toch in het absorptieepectrum

Staat dat het gele licht wordt geabsorbeerd?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Berichten: 656

Re: Absorptie en emissie

Geef eens een verwijzing naar waar je het nu eigenlijk over hebt. 
 
Heb je het over een natriumlamp waardoor geen kleuren worden waargenomen?
 
Als de natriumlamp schijnt dan wordt de kleur geel geabsorbeerd indien van toepassing en de kleur geel gereflecteerd indien van toepassing andere kleuren zie je dan niet. 

Berichten: 51

Re: Absorptie en emissie

Geef eens een verwijzing naar waar je het nu eigenlijk over hebt. 

 

Heb je het over een natriumlamp waardoor geen kleuren worden waargenomen?

 

Als de natriumlamp schijnt dan wordt de kleur geel geabsorbeerd indien van toepassing en de kleur geel gereflecteerd indien van toepassing andere kleuren zie je dan niet. 
Natrium gas is kleurloos. Maar kleurloze stoffen absorberen geen licht toch?Afbeelding, hoe kan het dan dat toch in het absorptieepectrum

Staat dat het gele licht wordt geabsorbeerd?

Als dus natrium Wordr verhit zend het die energie uit ( gele licht) maar als het niet wordt verhit is het kleurloos maar dan zou je toch denken dat het niks absorbeer omdat kleurloze stoffen geen licht absorberen maar toch zie je in het absoprtiespectrum dat natrium wel licht uitzend

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Berichten: 656

Re: Absorptie en emissie

Elk gas absorbeert licht omdat het andersom ook geldt. Helaas heb ik geen tijd meer maar er is vast iemand anders die je dat precies kan uitleggen anders doe ik dit straks wel. 
 
Simpel gezegd als de natriumlamp brandt dan is er sprake van emissie van geel licht, is deze uit en schijnt er een ander licht op dan is er juist sprake van absorptie en aangezien er absorptie is hoef het gas geen kleur te hebben. 

Berichten: 51

Re: Absorptie en emissie

Elk gas absorbeert licht omdat het andersom ook geldt. Helaas heb ik geen tijd meer maar er is vast iemand anders die je dat precies kan uitleggen anders doe ik dit straks wel. 

 

Simpel gezegd als de natriumlamp brandt dan is er sprake van emissie van geel licht, is deze uit en schijnt er een ander licht op dan is er juist sprake van absorptie en aangezien er absorptie is hoef het gas geen kleur te hebben. 
Maar bij absorptie valt het later weer terug naar de grond toestand ook dus zend het toch ook weer straling uit?

Zou je toch denken dat bij absorptie dus eerst het gele straling wordt geabsorbeerd en vervolgens weer uitgezonden als de elektronen naar grond toestand gaat?!

Way bepaalt de kleur? Wat wordt opgenomen of wat juist wordt gereflecteerd/er door heen gaat?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Absorptie en emissie

Kikil12 schreef: Maar bij absorptie valt het later weer terug naar de grond toestand ook dus zend het toch ook weer straling uit?

Zou je toch denken dat bij absorptie dus eerst het gele straling wordt geabsorbeerd en vervolgens weer uitgezonden als de elektronen naar grond toestand gaat?!

 
ja hoor, dat is zo.
 
 
Het punt is dat je, uit een bepaalde richting een lichtbundel ontvangend, een volledig spectrum verwacht. Onderweg gaat die bundel bijvoorbeeld door een wolk met natriumatomen. Die absorberen fotonen met die ene frequentie uit die bundel (uit die ene richting) en zenden die fotonen weliswaar weer uit, maar doen dát in álle richtingen. Daardoor ontvang jij, aan het uiteinde van die bundel, een spectrum met een "tekort" aan die ene frequentie: de absorptielijn. En iemand die zich náást die bundel maar ook naast die natriumhoudende wolk bevindt, ontvangt juist een emissiespectrum
 
 
emission-absorption-spectrum.JPG
emission-absorption-spectrum.JPG (27.86 KiB) 2374 keer bekeken
 
http://chemistry.tutorvista.com/inorganic-chemistry/spectral-lines.html
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 51

Re: Absorptie en emissie

ja hoor, dat is zo.

 

 

Het punt is dat je, uit een bepaalde richting een lichtbundel ontvangend, een volledig spectrum verwacht. Onderweg gaat die bundel bijvoorbeeld door een wolk met natriumatomen. Die absorberen fotonen met die ene frequentie uit die bundel (uit die ene richting) en zenden die fotonen weliswaar weer uit, maar doen dát in álle richtingen. Daardoor ontvang jij, aan het uiteinde van die bundel, een spectrum met een "tekort" aan die ene frequentie: de absorptielijn. En iemand die zich náást die bundel maar ook naast die natriumhoudende wolk bevindt, ontvangt juist een emissiespectrum

 

 
Afbeeldingemission-absorption-spectrum.JPG

 
http://chemistry.tutorvista.com/inorganic-chemistry/spectral-lines.html
Het wordt duidelijk! Dus de kleur die jij ziet hangt af waar je 'staat'. Voor de bundel ontbreekt er dus bijv de gele kleur. Dan zie je alle kleuren behalve die.

En onder de bundel bijvoorbeeld zie je het emissie. En dus die gele kleur!

Maar is dit dus het zelfde bij voorwerpen.

Rood voorwerp zend rood ligt uit naar alle kanten. Dus zie je jet emissiespectrum dan rood en in een absorptie zie je dat rood ontbreekt omdat het is geabsorbeerd?

Klopt dit?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Absorptie en emissie

Kikil12 schreef:
Maar is dit dus het zelfde bij voorwerpen.

 
Nee: licht dringt namelijk niet door een voorwerp heen: een absorptiespectrum kan dus nooit gezien worden
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 51

Re: Absorptie en emissie

Nee: licht dringt namelijk niet door een voorwerp heen: een absorptiespectrum kan dus nooit gezien worden
Dus bij voorwerpen neemt het al het licht op

En zend behalve een kleur uit( zien we bijv als rood voorwerp)

En bij een element kan je dus wel een absorptiespectrum maken.

Dus bij bijb een oranje wortel neemt het al het licht op behalve oranje.

En bij een element bijv natrium dan kan het licht er wel door heeen?!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: Absorptie en emissie

Kikil12 schreef: En bij een element bijv natrium dan kan het licht er wel door heeen?!

 
een element is een algemene benaming voor een soort atomen.
Of daar licht doorheen gaat of niet wordt een kwestie van quantummechanica wat in dit verband onbelangrijk is. 
 
Waar het om gaat is dat wanneer licht door een gas (of moleculen in een oplossing) heen dringt, sommig licht op een of andere wijze geabsorbeerd of verstrooid wordt.
Dat kan door absorptie en re-emissie, waarbij die laatste in alle richtingen plaats vindt. Beschijn je zo'n wolk ook vanuit alle richtingen, dan zal in geen enkele richting een absorptiespectrum worden waargenomen. 
In onze aardse atmosfeer wordt blauw licht verstrooid door zuurstof. Dat is de reden dat de hemel (die normaliter zelf geen licht uitzend) er blauw uitziet, terwijl de zon, die wij als wit zouden moeten waarnemen, een beetje een gelige tint krijgt door het relatieve gebrek aan (dat deels verstrooide) blauw, en bij ondergaande zon, als het zonlicht een lange weg moet afleggen naar jouw oog, zelfs rood. 
Dat is een ander mechanisme (Rayleigh verstrooiing)  dan dat wat er in jouw boek beschreven staat.
 
Een kleurenfilter zoals in de fotografie wel gebruikt wordt absorbeert wel, maar vertoont geen re-emissie. 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 51

Re: Absorptie en emissie

een element is een algemene benaming voor een soort atomen.

Of daar licht doorheen gaat of niet wordt een kwestie van quantummechanica wat in dit verband onbelangrijk is. 

 

Waar het om gaat is dat wanneer licht door een gas (of moleculen in een oplossing) heen dringt, sommig licht op een of andere wijze geabsorbeerd of verstrooid wordt.

Dat kan door absorptie en re-emissie, waarbij die laatste in alle richtingen plaats vindt. Beschijn je zo'n wolk ook vanuit alle richtingen, dan zal in geen enkele richting een absorptiespectrum worden waargenomen. 

In onze aardse atmosfeer wordt blauw licht verstrooid door zuurstof. Dat is de reden dat de hemel (die normaliter zelf geen licht uitzend) er blauw uitziet, terwijl de zon, die wij als wit zouden moeten waarnemen, een beetje een gelige tint krijgt door het relatieve gebrek aan (dat deels verstrooide) blauw, en bij ondergaande zon, als het zonlicht een lange weg moet afleggen naar jouw oog, zelfs rood. 

Dat is een ander mechanisme (Rayleigh verstrooiing)  dan dat wat er in jouw boek beschreven staat.

 

Een kleurenfilter zoals in de fotografie wel gebruikt wordt absorbeert wel, maar vertoont geen re-emissie. 
Ik heb het niet over de zon in mijn boek. Maar ik snap het verschil niet tussen het licht wat gebeurt bij een voorwerp en bij een atoom.

Bij een voorwerp absorbeert het al

Het licht en zend een uit?

En bij een atoom/element is er absorptie en emissie. ? En dus recht voor de bundel met een colorimetri zie je dat een kleur ontbreekt in jet absorptiespectrum en onder de bundel de kleur die uitgezonden wordt naar alle kanten?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Reageer