[scheikunde] Zouten als grondstof voor kunststof

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Zouten als grondstof voor kunststof

Hallo,
 
Voor ons profielwerkstuk doen wij onderzoek naar (bio)plastics. Onlangs hebben wij een kunststoffabriek bezocht, waar ons werd verteld dat de grondstof voor sommige kunststoffen (kunststof)granulaat is. Dit granulaat zou geproduceerd worden uit zouten. Nu zijn wij benieuwd hoe dit precies gebeurd. Hoe kan er uit zouten kunststofgranulaat gefabriceerd worden? Wat gebeurd er op moleculair niveau?
 
Alvast bedankt voor het beantwoorden van onze vragen!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.557

Re: Zouten als grondstof voor kunststof

Granulaat, dat zijn de korrels kunststof die bijvoorbeeld in een spuitgietmachine worden gebracht, en die dan worden gesmolten en in een vorm geperst. Chemisch gezien zijn ze exact gelijk aan het eindproduct, dus om granulaat ren grondstof te noemen vind ik wat ver gaan.

Ronduit fout is de bewering dat het granulaat geproduceerd wordt uit zouten. Dat is zó ver naast de waarheid dat ik me niet eens kan voorstellen waar dit misverstand vandaan komt.

Granulaat bestaat uit kunststof. Kunststof bestaat uit polymeer, met daarbij toevoegingen zoals weekmakers, vulstoffen, stabilisatoren en kleurstoffen.

Polymeren worden gevormd uit een chemische reactie tussen monomeren. Dat zijn reacties tussen moleculaire stoffen, geen zouten.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Zouten als grondstof voor kunststof

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 203

Re: Zouten als grondstof voor kunststof

Misschien komen er zouten vrij tijdens het productieproces van het granulaat.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Zouten als grondstof voor kunststof

Dat sommige kunstoffen geproduceerd zouden worden uit zouten is niet juist.
 
Wellicht bedoelde iemand polycarbonaat en dacht dat dit geproduceerd wordt uit anorganisch carbonaat zout. Maar dat is niet zo, aan de produktie van polycarbonaat komt geen carbonaatzout te pas.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Polycarbonaat

Reageer