Dynamo MP3 speler

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Dynamo MP3 speler

Hallo, 
 
Ik ben al een tijdje bezig om een dynamo MP3 speler te maken. Ik wil de MP3 speler na ongeveer 10 seconden draaien ook ongeveer 10 seconden laten spelen. 
Met de dynamo wordt er tussen  5 en 8 Volt opgewekt en 100 en 200mA. Deze waarden heb ik gemeten nadat de wisselspanning omgezet is in gelijkspanning. Vervolgens heb ik een kleine accu aangesloten, zodat deze energie opslaat. Nu is het probleem dat de accu alweer sneller leeg loopt dan dat deze opgeladen wordt.
 
Nu heb ik de vraag of er iets is om ervoor te zorgen dat de accu pas leegloopt als er een bepaalde spanning of stroom aanwezig is? Er mag geen extra handeling plaatsvinden, het moet opgelost worden met de schakeling
 
Het tweede probleem waar ik tegenaan loop is dat de energie die opgewekt wordt met de dynamo niet door de accu geleid wordt, maar ook meteen naar de MP3 module gaat. Is dit probleem op te lossen? 
 
gegevens gebruikte materialen: 
Dynamo: 
Spanning : wekt tussen 5 en 8 Volt DC op
Stroomsterkte: wekt tussen 100 en 200mA op.
http://www.lightinthebox.com/nl/outdoor-draagbare-3-led-dynamo-zaklamp-oranje-zwart_p1377922.html?currency=EUR&litb_from=paid_adwords_shopping&utm_source=google_shopping&utm_medium=cpc&adword_mt=&adword_ct=87561882434&adword_kw=&adword_pos=1o6&adword_pl=&adword_net=g&adword_tar=&adw_src_id=1810908567_301588514_21687237914_aud-141409042634:pla-214569159674&gclid=CjwKEAiAmo_CBRC9qbGQssjqi28SJABYTgZxWHJf37E4j1sX-XmOx_DamoQnm3eKV6_TQMBCWQjKQhoCr3nw_wcB
<b>Voeding: </b>
https://hackerstore.nl/Artikel/343
Accu: 
https://hackerstore.nl/Artikel/949
MP3 Module: 
https://hackerstore.nl/artikel/946
Speaker:
https://hackerstore.nl/Artikel/15
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Dynamo MP3 speler

Deze waarden heb ik gemeten
 
Hoe heb je die gemeten?
Als je voor de stroomsterkte een ampèremeter hebt gebruikt en voor de spanning een voltmeter, dan kunnen die waarden afzonderlijk wel kloppen maar geven ze niet het te leveren vermogen aan. Je zal de stroomsterkte en het voltage moeten meten met aangesloten apparatuur. Ik denk dat het dan wel eens duidelijk onvoldoende kan zijn. Die handdynamo zal denk ik te weinig vermogen leveren.
De Lm317 kent een spanningsval van tenminste 3 volt, dus 5 volt in is 2 volt uit en dat is te weinig, en die MP3 speler luist zelf ook wel wat vermogen. Dan nog de speaker en wat verliezen voor de accu. Alles bij elkaar denk ik niet dat je dat met zo'n zwak generatortje kan voeden.
 
Maar weten is meten, dus sluit de universeelmeter eens aan met alleen de voeding en meet dan spanning en stroom (ingang en uitgang). Sluit vervolgens de MP3 speler aan, en meet weer, dan de speaker aan die MP3 speler en geluid op gewenst volume, weer meten, en als laatste de accu aansluiten.
Wat zijn de waarden?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Dynamo MP3 speler

GuusIPO schreef: Deze waarden heb ik gemeten nadat de wisselspanning omgezet is in gelijkspanning. 
 
Weet je zeker dat er wisselstroom wordt gelijkgericht? Je betoog doet vermoeden dat het een gelijkstroomdynamo is en uit de link is dat niet af te leiden. In dat geval moet je een diode tussen de dynamo en de accu plaatsen. Deze diode voorkomt dat de accu weer terug de dynamo in gaat.
 
 
GuusIPO schreef:  
Het tweede probleem waar ik tegenaan loop is dat de energie die opgewekt wordt met de dynamo niet door de accu geleid wordt, maar ook meteen naar de MP3 module gaat. Is dit probleem op te lossen? 
 
 
Bedoel je hiermee dat de accu direct aan de dynamo en de mp3-speler zit?
Dit zou er toe leiden dat de mp3-speler de accu altijd helemaal leeg trekt en dat is niet gunstig voor die accu. Er is een schakeling nodig die de spanning afschakelt wanneer de accuspanning te laag wordt (<3 V of zo). Dat kan waarschijnlijk wel met een enkele P-channel FET.
Wanneer je dan aan de dynamo draait gaat de accuspanning omhoog en gaat de speler aan totdat je ophoudt met draaien en de accuspanning weer te laag wordt.
 
Ben je overigens van plan die voeding tussen de dynamo en de accu te plaatsen?
dat wel natuurlijk

Berichten: 4

Re: Dynamo MP3 speler

Allereerst bedankt voor de reactie. 
Olof Bosma schreef:  
Weet je zeker dat er wisselstroom wordt gelijkgericht? Je betoog doet vermoeden dat het een gelijkstroomdynamo is en uit de link is dat niet af te leiden. In dat geval moet je een diode tussen de dynamo en de accu plaatsen. Deze diode voorkomt dat de accu weer terug de dynamo in gaat.
De dynamo is een wisselstroomdynamo, daarvoor heb ik na de dynamo een bruggelijkrichter geplaatst, deze zorgt voor de gelijkstroom. 
 
 
 
Bedoel je hiermee dat de accu direct aan de dynamo en de mp3-speler zit?
Na de dynamo is een voeding aangesloten en vervolgens aan de accu. Dan gaat de energie van de accu door naar de MP3 module. Aan de accu worden dan 2 kabeltjes aan elke pool aangesloten. Vandaar de vraag of ik dan de accu nog wel oplaad met deze schakeling. 
 
 
Ben je overigens van plan die voeding tussen de dynamo en de accu te plaatsen?
Dat is op dit moment wel wat ik heb gedaan. Er blijkt dat wel een energieverlies van 3V te zijn. 

Berichten: 4

Re: Dynamo MP3 speler

Bedankt voor je reactie. 
Michel Uphoff schreef:  
Hoe heb je die gemeten?
Als je voor de stroomsterkte een ampèremeter hebt gebruikt en voor de spanning een voltmeter, dan kunnen die waarden afzonderlijk wel kloppen maar geven ze niet het te leveren vermogen aan. Je zal de stroomsterkte en het voltage moeten meten met aangesloten apparatuur. Ik denk dat het dan wel eens duidelijk onvoldoende kan zijn. Die handdynamo zal denk ik te weinig vermogen leveren.
De Lm317 kent een spanningsval van tenminste 3 volt, dus 5 volt in is 2 volt uit en dat is te weinig, en die MP3 speler luist zelf ook wel wat vermogen. Dan nog de speaker en wat verliezen voor de accu. Alles bij elkaar denk ik niet dat je dat met zo'n zwak generatortje kan voeden.
 
Maar weten is meten, dus sluit de universeelmeter eens aan met alleen de voeding en meet dan spanning en stroom (ingang en uitgang). Sluit vervolgens de MP3 speler aan, en meet weer, dan de speaker aan die MP3 speler en geluid op gewenst volume, weer meten, en als laatste de accu aansluiten.
Wat zijn de waarden?
Ik zal vanmiddag nogmaals alles doormeten, het is inderdaad goed mogelijk dat het generatortje te weinig energie opwekt. Is het dan een mogelijkheid een zwaardere motor te gebruiken als generator? Wekt dit dan meer energie op? Zelf kan ik daar moeilijk een duidelijk antwoord op vinden. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Dynamo MP3 speler

Inderdaad is het sowieso nuttig om meer te weten door te meten.
 
Een paar suggesties:
Je hebt vastgesteld dat er een gelijkrichter achter de dynamo zit. Dat betekent dat de stroom niet terug kan lopen in de dynamo.
Verder zal de spanningsstabilisator alleen als doel hebben overladen te voorkomen en de laadstroom te beperken. De kans dat deze bescherming nodig is lijkt mij uiterst klein. Met die paar honderd mA moet je uren draaien om die accu vol te krijgen en dan mag de mp3 ondertussen ook nog niets verbruiken. Die situatie zal zich naar mijn idee niet voordoen. Dus laat die stabilisator er tussenuit; ook geen probleem meer met het spanningsverlies.
 
Blijft over het punt dat de mp3-speler de accu helemaal leeg kan trekken. Omdat de accu maar uit 1 cel bestaat is dat minder erg, maar toch niet goed. Dus zet of met de hand de speler uit, of voeg een circuitje toe die dat doet als de accuspanning onder 3 V zakt.
dat wel natuurlijk

Berichten: 4

Re: Dynamo MP3 speler

Olof Bosma schreef:  
Inderdaad is het sowieso nuttig om meer te weten door te meten.
 
Een paar suggesties:
Je hebt vastgesteld dat er een gelijkrichter achter de dynamo zit. Dat betekent dat de stroom niet terug kan lopen in de dynamo.
Verder zal de spanningsstabilisator alleen als doel hebben overladen te voorkomen en de laadstroom te beperken. De kans dat deze bescherming nodig is lijkt mij uiterst klein. Met die paar honderd mA moet je uren draaien om die accu vol te krijgen en dan mag de mp3 ondertussen ook nog niets verbruiken. Die situatie zal zich naar mijn idee niet voordoen. Dus laat die stabilisator er tussenuit; ook geen probleem meer met het spanningsverlies.
 
Blijft over het punt dat de mp3-speler de accu helemaal leeg kan trekken. Omdat de accu maar uit 1 cel bestaat is dat minder erg, maar toch niet goed. Dus zet of met de hand de speler uit, of voeg een circuitje toe die dat doet als de accuspanning onder 3 V zakt.
 
Ik ga zal een circuitje toevoegen dat het circuit afsluit bij 3V, bedankt voor je reactie. 

Reageer