Monogrammenkunde?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Monogrammenkunde?

Is monogrammenkunde een Nederlands woord? En zo nee - wat is dan het juiste Nederlandse woord voor de studie van monogrammen?

Berichten: 656

Re: Monogrammenkunde?

Het is geen bekend Nederlands woord, ik denk dat de studie van monogrammen een onderdeel is van een andere discipline en waarschijnlijk onder kalligrafie valt maar zeker weten doe ik het niet.  

Berichten: 656

Re: Monogrammenkunde?

"De leer der monogrammen" is het enige dat ik kan vinden in oude boeken. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Monogrammenkunde?

Monogrammenkunde is een Nederlands woord, net als hottentottententententoonstelling. Onze taal heeft een oneindige woordenschat omdat je met bestaande woorden nieuwe samenstellingen mag maken. Maar pas op bij Scrabble, daar gelden strengere regels dan in de taal. Bij Scrabble moet een woord in het woordenboek staan.


Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.348

Re: Monogrammenkunde?

Of iets al dan niet een bestaand woord in het Nederlands is, is irrelevant. Als een woord, ook een zelfbedacht woord, voldoet aan de regels der Nederlandse taal en dat doet monogrammenkunde, net als holenkunde of geneeskunde (immers, kennis der monogrammen oftewel bekwaamheid in een bepaald vakgebied), dan is het een goed Nederlands woord.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 656

Re: Monogrammenkunde?

Gram uit monogram komt van het Griekse woord gramma en betekent letter en letterkunde bestaat ook. Als je een cursus kalligrafie volgt dan krijg je ook monogrammen. 
 
Het zou dus een vraag kunnen zijn met wat je precies verstaat onder monogrammenkunde, welke kennis bedoel je dan? Want een monogram maken is eerder een kunst. Maar als je het hebt over het ontcijferen en het herkennen van monogrammen van kunstenaars is het een kunde. 

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Monogrammenkunde?

OK - dan kan ik het woord dus zonder problemen gebruiken.
 
Dat je het woord in het Nederlands zelden of nooit tegenkomt zal dan vermoedelijk komen omdat het betreffende vakgebied in Nederland weinig bekend is, en niet omdat er al een ander Nederlands woord voor is.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Monogrammenkunde?

Hendrikus1 schreef:Gram uit monogram komt van het Griekse woord gramma en betekent letter en letterkunde bestaat ook. Als je een cursus kalligrafie volgt dan krijg je ook monogrammen.
Het maken van monogrammen zou je inderdaad onder kalligrafie kunnen scharen.

 
Het zou dus een vraag kunnen zijn met wat je precies verstaat onder monogrammenkunde, welke kennis bedoel je dan? Want een monogram maken is eerder een kunst. Maar als je het hebt over het ontcijferen en het herkennen van monogrammen van kunstenaars is het een kunde.
Het gaat mij om het laatste: dus de studie, het ontcijferen en herkennen, de geschiedenis, de achtergronden etc. van monogrammen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Monogrammenkunde?

Het woord monogrammendeskundige lijkt me trouwens makkelijk te gebruiken dan monogrammenkunde. Een monogrammendeskundige kan een hobbyist zijn, een eenling. Monogrammenkunde is een volgend stadium, als er boeken over zijn en voldoende belangstellenden.

 

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Monogrammenkunde?

jkien schreef: Het woord monogrammendeskundige lijkt me trouwens makkelijk te gebruiken dan monogrammenkunde. Een monogrammendeskundige kan een hobbyist zijn, een eenling. Monogrammenkunde is een volgend stadium, als er boeken over zijn en voldoende belangstellenden.
 
Het vakgebied bestaat wel. Er zijn ook al wel boeken over, maar die zijn in het Engels of Duits.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: Monogrammenkunde?

Nomogram bestaat wel.
 
Ik heb er nog een paar boekjes over.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Monogrammenkunde?

tempelier schreef:Nomogram bestaat wel.

 

Ik heb er nog een paar boekjes over.
 

Een linkje:

 

http://www.nieuwarchief.nl/serie5/pdf/naw5-2003-04-3-229.pdf

Voor de studie van nomogrammen bestaat kennelijk wel een woord: "nomografie".

 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.348

Re: Monogrammenkunde?

Monografie (Grieks μονογραφία) is iets anders, dus gebruik dat dus niet voor monogrammenkunde. Het is een boek waar één enkel, duidelijk afgebakend onderwerp of een groep van gerelateerde onderwerpen (bijvoorbeeld een bepaald onderdeel van de wetenschap) aan de orde komt. Het bevat een groot aantal gedetailleerde zaken over dat onderwerp, waardoor een zo volledig mogelijk beeld erover ontstaat.
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer