Vlees eten slecht voor gezondheid?

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 1

Vlees eten slecht voor gezondheid?

Bonjour allemaal!

Ik had een vraagje..

Ik eet dus best veel vlees, met uitzondering van varkensvlees omdat dit schadelijk blijkt te zijn(heb ik gehoord, dus ga er maar van uit en ik vind t ook niet zo lekker)

Ik eet daarom veel rundvlees en kip. Als ik rundvlees eet, eet ik vaak biefstuk, tartaartjes etc..veel rood vlees dus. Ik heb vernomen dat rood vlees erg slecht is voor je en dat het een verhoogde kans op darmkanker geeft. Nu was ik laatst in gesprek met iemand die helemaal geen vlees at en zei dat hij zich stukker beter voelde en zelfs gewicht verloor door alleen het niet eten van vlees..

Nu heb ik dus de vraag..is vlees eten nou slecht voor je gezondheid??

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Vlees eten slecht voor gezondheid?

Alles met mate neem ik aan. Met een biefstukje is helemaal niks mis. Als je maar voldoende gevariëerd eet (groente en aardappels oid erbij). Als je nu per dag een 750 gram rauwe tartaar naar binnen werkt zal het mij niet verbazen dat je gezondheidsklachten zou gaan krijgen.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: Vlees eten slecht voor gezondheid?

Teveel van iets eten is sowieso nooit goed.
Weet wat je zegt... Maar zeg niet alles wat je weet

Berichten: 106

Re: Vlees eten slecht voor gezondheid?

Ik ben van mening dat de mens met zijn huidige levenswijze (overweldigend zittend bestaan) nog maar een zeer kleine behoefte aan vlees heeft. Vlees bevat veel calorieen en met ons zittend bestaan hebben we dat helemaal niet nodig. Voor mijn gevoel ben ik ook echt "verzadigd" na een gerecht met zwaar vlees zoals varkensvlees. Bij een visgerecht heb ik dat veel minder. Ik weet nou niet of dat meteen betekent dat vis minder calorieen bevat dan varkensvlees, maar het voelt in ieder geval prettiger aan in mijn maag...

Ik ben geen vegetarier ofzo, maar ik eet best weinig vlees, hoogstens als avondeten maar nooit als lunch of ontbijt. Om nou meteen te stoppen met vlees eten gaat me net iets te ver. De mens is van nature omnivoor, dus waarom zou je dat ontkennen?
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

Berichten: 590

Re: Vlees eten slecht voor gezondheid?

Vlees bevat meer onverzadigd vet, cholestrol en zout en bij het huidige inactieve bestaan kunnen we dat slecht gebruiken.

Daarnaast zit er in vlees niet iets onvervangbaars, wel een overschot aan eiwtten trouwens...

En ja, ik ben dus wel vegetarier...

Gebruikersavatar
Berichten: 220

Re: Vlees eten slecht voor gezondheid?

Vlees is erg vettig en ik sluit me dus ook aan bij Archeopteryx...

Vlees eten is niet ongezond, zolang je maar niet teveel eet en genoeg sport.

Je hoeft bijvoorbeeld niet7 dagen per week vlees te eten, het is zelf beter om 3 a 4 dagen per week vlees te eten... de andere dagen iets anders...(en dan hoef je niet gelijk aan vleesvervangers ofzo te beginnen, maar gewoon een gerecht zonder vlees..)

En genoeg bewegen is belangrijk...

En trouwens... ik ben ook vegetarier :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Vlees eten slecht voor gezondheid?

Je kan toch ook gewoon elke dag een stukje vlees eten? Als je maar voldoende gevarieerd eet en beweegt. Maar dat moet je ook doen als je vegetarier bent.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 209

Re: Vlees eten slecht voor gezondheid?

Vlees bevat meer onverzadigd vet, cholestrol en zout en bij het huidige inactieve bestaan kunnen we dat slecht gebruiken.
Meer dan wat??

Er zijn magere vleessoorten, bovendien zie ik in onverzadigde vetzuren niet direct een gezondheidsrisico.

Cholesterolgehalte in vlees is meestal (veel) lager vergeleken het zeebanket.

En ook het natriumgehakte is zeker acceptabel.

Het is meestal het natrium dat tijdens de bereiding eraan toegevoegd wordt dat het stuk vlees zout maakt!

Daarnaast is vlees een belangrijke bron van cobalamine en ijzer met een hoge biologische waarde.

Variatie is het beste, maar er is zeker plaats voor vlees in een gezond voedingspatroon.

Berichten: 18

Re: Vlees eten slecht voor gezondheid?

Cholesterolgehalte in vlees is meestal (veel) lager vergeleken het zeebanket.


Ja, maar het zeebanket bevat "goede" cholesterol, het vlees "slechte". Zoals al gezegd is, overmaat schaadt, maar bijvoorbeeld rood vlees is idd de belangrijkste voorziening van ijzer voor ons lichaam.

Berichten: 209

Re: Vlees eten slecht voor gezondheid?

Ja, maar het zeebanket bevat "goede" cholesterol, het vlees "slechte".
Goede cholesterol? Wat zijn de gezondheidsbevorderende effecten van het cholesterol is het zeebanket vergeleken bij vlees?

Trouwens bevatten veel vleessoorten meer onverzadigde dan verzadigde vetzuren.

Berichten: 18

Re: Vlees eten slecht voor gezondheid?

Ja, maar het zeebanket bevat "goede" cholesterol, het vlees "slechte".
Goede cholesterol? Wat zijn de gezondheidsbevorderende effecten van het cholesterol is het zeebanket vergeleken bij vlees?

Trouwens bevatten veel vleessoorten meer onverzadigde dan verzadigde vetzuren.
De reden waarom eskimo's nooit aderwandverkalking hebben. Net geleerd in mijn cursus, maar even geen tijd om het uit te leggen.

internet staat er vol van...een voorbeeldje:

http://www.e-gezondheid.be/nl/tijdschrift_...823-901-art.htm

http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseact...art&art_id=3091

Berichten: 209

Re: Vlees eten slecht voor gezondheid?

Zoals ik al verwachtte haal je vetzuren en cholesterol door elkaar.

Wel zorgen verzadigde vetzuren voor een stijging van zowel LDL, HDL als totaal cholesterol, vergeleken een gelijke koolhydraatbelasting.

Onverzadigde vetzuren verhogen het HDL en verlagen het LDL en totaal cholesterol.

Inderdaad bevat vis meer onverzadigde n-vetzuren.

En het zijn de onverzadigde vetzuren die gunstige effecten hebben op het bloedlipidenpatroon en daardoor op de preventie van hart- en vaatziekten kunnen voorkomen.

Het gaat zoals ik al eerder schreef om variatie.

Geen enkel voedingsmiddel bevat alle essentiele voedingsstoffen.

Het beste is dan ook om vlees en vis te varieren met elk hun voordelen.
De reden waarom eskimo's nooit aderwandverkalking hebben.
Aderwandverkalking is een erg verkeerd woord.....

Het is niet alleen verkalking en het betreft bovendien de slagaders.

Berichten: 39

Re: Vlees eten slecht voor gezondheid?

vis is over t algemeen misschien iets gezonder dan vlees..

maar met vlees is ook nix mis.. en vlees is lekker :roll:

over bijna alle producten gaan wel verhalen dat t om de één of andere reden iet goed voor je is.. als je daarnaar gaat luisteren kan je nix eten

geniet toch gewoon van eten

Gebruikersavatar
Berichten: 220

Re: Vlees eten slecht voor gezondheid?

Vlees is op zich wel gezond, er zitten vitaminen in (zoals B12>>ijzer) en mineralen die een menselijk lichaam niet aanmaken en die we dus van andere dingen moeten halen...

Maar dingen die fokkers enzo erin stoppen om het vlees malser te laten smaken en zulk soort dingen... zijn niet echt gezond denk ik zo.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Vlees eten slecht voor gezondheid?

Aansluitend op dat er erg veel producten zijn die slecht voor je zijn: brood is kankerverwekkend....

Over vlees: tja, ik vind het zelf erg lekker, maar ik eet het niet vaker dan 4 keer per week, omdat ik dan genoeg binnen krijg van de stoffen die in vlees zitten maar we zelf niet aanmaken. Daarnaast is het beter voor m'n portefeuille-inhoud als je minder vlees eet, het is gewoon niet goedkoop (let wel: ik koop alleen eco-vlees, zogenaamd biologisch geteelt enzo. Geen vlees uit de bio-industrie dus)

Ik zou eigenlijk meer vis moeten eten, maar vaker dan 1 keer per week gebeurt nog te weinig.
Appareo decet nihil munditia?

Reageer