Verhoudings regelkring in een bioreactor.

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 24

Verhoudings regelkring in een bioreactor.

Hallo,
 
Ik heb op mijn stage als Proces Operator C bij een waterzuivering installatie de opdracht gekregen om te kijken of het mogelijk is, en überhaupt nut heeft om een Verhoudingsregelkring in de 2 binnenkomende stromen te zetten om zo de temperatuur in de bioreactor tussen de 17 en 30 graden te houden.
 
Mijn vraag is hier eigenlijk om erachter te komen welke stappen ik moet uitvoeren, welke meetgegevens ik nodig heb, en welke formules ik hierbij kan gebruiken.
Hou hier wel rekening mee dat ik maar MBO student Niveau 4 ben. Dus als je iets uitlegt dat kans is dat ik het in eerste instantie niet snap, vooral als je HBO of hoger gaat uitleggen. Zie het als, ik snap hoe de krachten werken en uitrekenen van een blokje die naar beneden valt. Maar kwantumfysica hoewel het me zou interesseren. Ik er geen zak van zal snappen.
 
Het hele verhaal gaat over vervuild water. Ik weet niet of het echt nodig is om in de berekeningen rekening te houden dat het vervuild water is. en zo wel, dat het nu voor dit kleine proefje denk ik wel grotendeels kan worden verwaarloosd.
 
Het bestaat uit 2 binnenkomende stromen, waarvan 1 uit de ondergrondse controle tunnel komt van deze stroming kan je zeggen dat de temperatuur redelijk constant is. De 2e stroming komt van een oppervlakte bassin waarvan de temperatuur afhangt van de buitentemperatuur.
Ook is het bekend dat de reactie in de bioreactor exotherm is, er hiermee dus het water extra verwarmd.
 
Mijn planning zover is:
- Temperaturen inkomende stromingen meten.
- Uitrekenen wat de temperatuur constante eruit komt als je de stromen bij elkaar voegt. (Ik neem aan daar komt als het goed is toch iets van een constante uit, als ik het goed herinner uit mijn lesstof en practica van stromingsleer en natuurkunde.)
- temperatuur meten van de Bioreactor, of uitgaande stroom na de filtratie.
- Uitrekenen als mogelijk hoeveel warmte vrijkomt bij de reactie in de Bioreactor.
 
Dat is alles dat ik zover heb en daar zit ik eigenlijk al vast. Ook zit ik vast met dat het boek zegt dat bij een verhoudingregeling met terugkoppeling maar 1 regelklep zit en deze in de leiding van het koude water zit. en in mijn situatie je niet een "koude" en "warme" stroom hebt. maar een constante en niet constante stroom die met warm weer warmer kan worden dan de constante stroom en koud weer kouder wordt dan de constante.
 
Ik hoop dat ik hierbij genoeg heb uitgelegd en genoeg informatie heb gegeven, zo niet vraag me gerust om meer informatie als je geïnteresseerd bent in helpen.
 
hartelijk bedankt alvast.
 
P.S. Voor moderators, Ik heb geen idee onder welk topic dit valt, ik snap wel huiswerk en practica, maar niet of het van wiskunde of natuurkunde is. ik neem aan meer richting de procesbeheersing. of een mix van die dingen. Dus ik heb hem als overige getagd, hopelijk is dat geen probleem.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Verhoudings regelkring in een bioreactor.

Zonder processchema is dit niet echt duidelijk. Ook is niet duidelijk wat voor soort bioreactor dat is, en wat daarin precies in een exotherme reactie omgezet wordt.
 
Je hebt twee stromen. Moeten die allebei gezuiverd worden? Of gaat het eigenlijk om zuivering van één van die twee, en wordt de andere nu alleen bijgemengd om de juiste temperatuur te krijgen en wellicht ook de juiste concentratie van om te zetten verontreinigingen?
 
Bedenk ook dat als beide stromen een verschillende samenstelling hebben, en je hun mengverhouding verandert, je dan ook de concentratie van de verontreinigingen verandert en dus ook de exotherme warmteproductie.
 
Ik neem aan dat die bioreactor een bepaalde maximale capaciteit (totaaldebiet) heeft, dus als je de mengverhouding verandert om de temperatuur te regelen, je de ene stroom zult verminderen en tegelijk de andere stroom vergroten, zodat ze samen weer het gewenste totaaldebiet voor de bioreactor geven. Je hebt dan dus twee regelkleppen nodig: één in elke stroom.

Berichten: 24

Re: Verhoudings regelkring in een bioreactor.

@pinokkio,
Ahh Ja Sorry, dat was inderdaad wel slim om erbij te zetten. heb wel hier op het stage geen programma op de laptop om effe snel een tekening te maken, dus ik hoop dat deze uitleg genoeg is.
 
In het kort, Je hebt de 2 inkomende stromen die worden allebei gezuiverd. deze komen samen in de bioreactor, deze bestaat uit het denitrificatie en het nitrificatie gedeelte, ze komen samen in de denitrificatie, hierbij (zover ik weet) wordt in een onbelucht gedeelte door middel van anaerobe bacteriën nitraat omgezet in nitriet en vervolgens omgezet in Stikstofgas. daarna gaat het in een nitrificatie gedeelte oftewel het belucht gedeelte waarbij Ammonium omgezet wordt in Nitraat. de lozingsnormen staan op Nitraat en Stikstof.
vraag me niet hoezo in deze volgorde, dat is nou eenmaal zo, en mijn begeleider weet het antwoord er ook niet op. tuurlijk er zit recirculatie, maar zelfs dan vind ik het onlogisch dat je eerst nitraten eruit haalt en vervolgens ze terug erin doet terwijl er een lozingsnorm op staat.
 
De bioreactor heeft een maximale capaciteit deze is redelijk constant aangezien het inkomende water is gelijk aan het gezuiverde uitgaande water. en het klopt dat beide inkomende stromingen een aparte regelklep hebben. daarom ook waarom ik verward bent met of als je ze zou samen koppelen het hier überhaupt wel een verhoudingsregeling mag noemen, want volgens het boek namelijk niet.
 
en van het verontreiniging snap ik dat het constant een andere samenstelling heeft, maar voor in een berekening lijkt het me een stuk makkelijker om dat te verwaarlozen als dat mogelijk is, anders komt er waarschijnlijk veel te veel bij kijken voordat je iets kan uitrekenen.
 
Is het zo duidelijker of ben ik gewoon heel onduidelijk bezig, in dat geval sorry.

Berichten: 216

Re: Verhoudings regelkring in een bioreactor.

Je zegt dat de stroom van het inkomend water gelijk is aan de stroom uitgaand water. Hoe komt dit tot stand? Via een overloop?
 
Wat betreft jouw problem en in het algemeen: Voor elk process wat je wilt regelen moet je als eerste het process goed begrijpen en dan  duidelijk de regeldoelstelling opschrijven (zonder echt na te denken hoe je eea wilt gaan regelen). Je hebt al aangegeven dat je 1 process variabele wilt regelen, de temperatuur in de reactor. Dus niet het total debiet en ook niet de compositie. Indien dat correct is dan is de geregelde variable (CV) de temperatuur in de reactor. Hiervoor heb je maar 1 variabele nodig om deze temperatuur te regelen. Dit is de zogenoemde gemanipuleerde variablele (MV).
 
Tot nu toe heb ik nog niets gezegd over de regelstrategie, dwz. hoe je de regel doelstelling wilt behalen. Dit beschrijf ik hier onder.
 
Ik heb begrepen dat je twee regelkleppen hebt, 1 in elke ingaande stroom.  Op zich lijkt dit een problem: 2 MV's en 1 CV.  Een oplossing daarvoor is de verhoudings regeling. Wat je dan moet doen is eerst een extra CV bedenken. Dat kan in jouw geval de verhouding tussen de twee ingaande stromen, zeg maar de ratio=R, bijvoorbeeld F1/F2. Maar dit kan ook de verhouding zijn F1/(F1+F2). Jij moet dan wel bepalen wat de meest zinvolle ratio is.
 
Met de extra CV klopt het plaatje: je hebt nu 2 MV's (regelkleppen) en 2 CV's (geregelde variabelen). Hiermee kan je twee regelkringen ontwerpen.
 
Het is echter aan jouw om te bepalen waarmee je wat wilt regelen: Je kan (als voorbeeld) met de regelklep van F1 de temperatuur regelen en met de regelklep van F2 de ratio R.
 
Maar nogmaals een goede aanpak van een dergelijk problem is:
 
1)  het process zeer goed leren kennen. Ik kan dat niet genoeg benadrukken: hier moet je niet te licht over gaan. Indien je het process niet goed begrijpt zul je naw ook geen goede regelstrategie kunnen ontwerpen. Ik zou je aanraden om zelf in ppt of zo een goed process schema te tekenen (ook al bestaat dat reeds). Als je het zelf tekent ga je je zelf ook vragen stellen waarvoor je dan zelf een antwoord moet vinden. In het process schema moet je ook alle (relevante) instrumentatie (metingen, regelkleppen) opnemen alsmede alle reeds bestaande regelkringen. Indien jouw problem een echt praktijk problem is moet je ook met de operators en engineers praten om het process zo goed mogelijk te begrijpen. Tijdens deze gsprekken ga je ook wel horen wat de instrumentatie problemen zijn (waardoor je later een bepaalde regelstrategie niet kan implementeren).
Uiteindelijk zou het zinvol zijn om je process te modelleren. Indien de compositie niet van belang is dan kan je eea practisch benaderen middels een energie balans (en eventueel een massabalans). Simulatie software is in eenvoudige gevallen niet nodig en kan je de berekeningen zelfs in excel doen.
 
2) het definieeren van een regeldoelstelling. Wat wil je bereiken met de regeling: Energie besparen, maximaal produceren, de reactor temperatuur tussen een lage en een hoge limiet houden, de compositie van de uitgaande stroom  op een ingestelde waarde houden , het niveau in de reactor tussen  limieten houden,............................
 
3) het vastleggen van de de regelstrategie. De doelstelling is uniek. Dit is in het algemeen niet zo voor de regel strategie indien je meer MV's hebt dan CV's. Zie voorgaand voorbeeld.
 
Sorry voor het lange antwoord maar in deze is "een goed begin is het halve werk" zeker van toepassing.

Berichten: 24

Re: Verhoudings regelkring in een bioreactor.

Ik heb misschien nog niet zo heel duidelijk eigenlijk beschreven. De 2 regelkleppen in de inkomende stromen worden ook gestuurd door het niveau in de bioreactor. dit bedoelde ik met het inkomende water is gelijk aan het uitgaande water.
 
Ik heb me wel verder zitten zoeken zelf en lijkt me dat een verhoudingsregeling hierin niet zou passen, maar dat het juist met een mix van split-range en master-slave (cascade ook wel genoemd volgens mij?). op deze manier zou je de het niveau als Master kunnen pakken. zodat als het niveau te hoog wordt, deze tegen de slave stop kan zeggen. de slave zou dan hierbij de split-range regeling zijn. deze zou dan kunnen zijn, de temperatuur meter in de bioreactor. waarna deze dan constant 1 van de 2 kleppen bij de split-range zou opensturen, Kouder of warmer water.
 
Het enige probleem dat ik hier weer in zie is eigenlijk dat ondanks dat 1 stroom redelijk constant is. is de andere dat niet, dus dat zou betekenen dat als je bijvoorbeeld de constante stroom zou instellen als het warme water, en de niet-constante stroom als koude water, dat in de zomer als het "koude" water warmer wordt, dat hij dus alleen maar meer en meer omhoog gaat regelen omdat er dan dus geen koud water binnenkomt die de temperatuur omlaag zal trekken. Dit zou dus betekenen dat je constant de temperatuur van het oppervlakte bassin in de gaten moet houden en de split-range regelaar hier constant bij moet aanpassen, wat onmogelijk zou zijn. En dat probleem zie ik ook bij de verhoudingsregeling, plus bij een verhoudingsregeling volgens mijn boek staat er duidelijk:
 
"bij vaste verhoudingen van twee hoeveelheden. De verhouding tussen de hoofdstroom en de geregelde stroom blijft constant. De verhoudingsfactor K hangt af van de gewenste verhouding en de toegepaste transmitter."
 
Dit zou dus betekenen dat een verhoudingsregeling hier helemaal niet in zou passen omdat de hoofdstroom en geregelde stroom niet constant blijven, niet qua Flow en ook niet van temperatuur.
 
Het proces snap ik zelf in grotenlijnen wel, dat is het probleem niet. Het is vooral volgens mij dat het implementeren van de theorie van speciale regelkringen in de praktijk mij helemaal niet lukt. Ik denk nu wel dat er sowieso een mix moet komen, omdat je kan er wel een regeling op basis van de temperatuur maken maar je moet altijd rekening houden met het niveau, dus neem ik aan dat er altijd een mix moet zijn van iets en een master slave regeling, of zie ik dit fout?
 
@robertus58a
Sorry als ik misschien iets ben aan het herhalen dat jij al hebt uitgelegd, maar ik snap niet helemaal waar je het allemaal over hebt. Dus in dat geval spijt me, maar wel bedankt voor het lange antwoord, het zou waarschijnlijk bruikbaar zijn als ik ook alles begreep waar je het over had..

Berichten: 216

Re: Verhoudings regelkring in een bioreactor.

Sorry dat ik niet duidelijk was. Ik heb toch mijn best gedaan. Misschien moet je zeggen wat je niet snapt.

 

Je vermeldt nu iets nieuws  :   ".......De 2 regelkleppen in de inkomende stromen worden ook gestuurd door het niveau in de bioreactor......".  Je zegt nu dat het niveau wordt geregeld. Hier heb je op zijn minst 1 regelklep voor nodig. Indien je er twee voor gebruikt dan is het naw een split range regeling:  In normaal bedrijf zal klep 1 het niveau regelen, bij een grote niveauverstoring dan zal klep 1 volledig opengestuurd worden waarna klep 2 begint te openen (en het niveau te regelen).

 

Het principe van split range is dat je met 1 regelkring de opening van twee kleppen berekent.

 

Je vermeldt ook master-slave waarbij de master het niveau regelt en de slave de temperatuur. Dat is onmogelijk tenzij de temperatuur een significant effect heeft op het niveau.

 

twee voorbeelden van een zinvolle master-slave regeling :

 

1) master=niveau in tank en slave=flow in- of uit de tank (flow heeft effect op niveau)

2) distillatie kolom: master = bodem temperatuur, slave = stoom flow van de bodem circulatie warmtewisselaar. (stoom flow heeft effect op temperatuur)

 

Het principe van master-slave is dat je twee metingen en twee regelkringen gebruikt, maar slechts 1 regelklep hebt:  De master regelaar rekent een setpoint uit voor de slave regelaar en de slave regelaar rekent een klepstand uit voor de regelklep (waarmee je de meting van de master regelaar wilt manipuleren)

 

Je zegt:  "....Het is vooral volgens mij dat het implementeren van de theorie van speciale regelkringen in de praktijk mij helemaal niet lukt....". master-slave en split-range zijn heel eenvoudige regelconcepten. Voordat je begint te denken in regelaars (master-slave, split range) moet je nadenken over je process. Stel je process eens voor zonder regelkringen. Wat is dan het effect van de twee flows op het niveau en de temperatuur. Daarna moet je je afvragen welke variabele je wilt gebruiken voor wat te regelen.

Berichten: 24

Re: Verhoudings regelkring in een bioreactor.

Ik weet niet eens waarom ik het niet snap, als ik het zo lees is het redelijk eenvoudig, maar als ik er dan ook daadwerkelijk over ga denken dan raar ik opeens de weg kwijt, dus echt zeggen hoezo ik het niet snap, Ik snap niet eens hoezo ik het niet snap :P.
 
En je zegt dat het nu ook al een split-range is, maar dat is het niet. een splitrange zou worden geregeld met 4 mA tot 12 mA zou klep A open zijn, en 12 mA tot 20 zou klep B open zijn, toch? of in ieder geval dat is hoe ik heb geleerd dat een split-range doet.
 
Momenteel is het gewoon, ze zijn als het ware allebei gestuurd door het niveau, maar zijn allebei aparte regelkringen. ze worden nu ook nog niet gestuurd door temperatuur, dat is juist wat ik probeer te kijken of dat mogelijk kan zijn om aan de niveau regeling ook een temperatuur meting te hangen.
 
Maar dus het is niet mogelijk om de niveau meting, te laten zeggen tegen de temperatuur meting dat het niveau meting te hoog is, en hierdoor de temperatuur meting tegen de regelkringen te zeggen dat ze dicht moeten gaan? Ik nam aan dat met een master-slave, dat je zou kunnen zeggen dat de niveau meting als het ware zegt tegen de temperatuur meting dat het mogelijk is om water bij te laten komen, of dat de bioreactor vol zit en de temperatuur meting moet stoppen.
 
In het klein wil ik dus weten, of je met een niveau meting, een temperatuur meting kan aansturen, die daarna een flow doet aansturen.
zonder de regelkringen zou nu in de winter betekenen, dat er constant koud water van het oppervlakte bassin blijft binnenstromen (onder vrije val), die de temperatuur in de bioreactor heel erg omlaag zou trekken en dat het niveau heel snel zou stijgen en over zal lopen.
 
Momenteel zit er trouwens niks van temperatuur sturing in. Het enige dat er is, is 1 temperatuur meting die in de bioreactor zit, maar die is puur om de temperatuur handmatig in de gaten te houden. Het stuurt niks aan, het enige dat de meting kan doen, is een alarmering geven als het water te warm, of te koud wordt, omdat dit schadelijk is voor de bacteriën in het water. Maar zelfs al zou het water tot -273 graden Celsius gaan, de temperatuur meter zal nooit de bioreactor of iets beïnvloeden om de storing bij te werken of in te grijpen zodat het niet erger fout gaat. Dat is juist wat ik hierbij wil onderzoeken of het mogelijk is die meting wel iets te laten doen met de inkomende stromen.
 
Ik denk dat ik me vanavond effe thuis er goed voor ga zitten en een goeie tekening probeer te maken, om zo aan te geven hoe dit proces nou eigenlijk in elkaar zit, Misschien geeft dat meer duidelijkheid in plaats van dat je straks dingen zitten te denken die er niet zijn door mijn onduidelijkheid. Waarschuw wel alvast, ik ben niet goed in het tekenen van een PFD en P&ID, maar ik zal proberen klein voorbeeld te maken.

Berichten: 216

Re: Verhoudings regelkring in een bioreactor.

Beginnen met het tekeken van een PFD of P&ID is altijd goed. Ik neem aan dat je een verslag moet maken dus daar moet je op zijn minst een process beschrijving voor maken (inclusief plaatje). Daarom is dat een goed idee omdaar mee als eerste te beginnen en niet te wachten tot je met het verslag gaat beginnen.

 

Wat betreft de probleemstelling : je denkt al in oplossingen terwijl je het probleem (de regelbaarheid van het process) nog niet doorgrond hebt.

 

Naar ik begrijp wil je het volgende regelen (ik doe dus geen uitspraak over hoe je dat zou kunnen doen, dat is voor later):
  1. Reactor niveau
  2. Reactor temperatuur
De beschikbare variabelen waarmee je dat ZOU WILLEN doen (ik doe weer geen uitspraak over hoe je dat doet, of dat het mogelijk is dat is voor later) zijn
  1. klep1 waarvan de klepopening overeenkomt met de ingaande flow van ondergrondse tunnel
  2. klep2 waarvan de klepopening overeenkomt met de ingaande flow van oppervlakte basin
Is dit correct?

Berichten: 24

Re: Verhoudings regelkring in een bioreactor.

Ja dat klopt, maar hoe moet ik dan verder als je deze gegevens dan hebt?

Berichten: 216

Re: Verhoudings regelkring in een bioreactor.

Nu moet je voorstellen dat de reactor stabiel draait. Noem dit de stationaire toestand. Hierin is de reactor temperatuur constant, het niveau is constant (de twee ingaande flows en de uitgaande flow zijn precies op elkaar afgestemd), de temperaturen van de twee ingaande flows zijn constant (veronderstel dan voor het gemak dat de buiten temperatuur niet veranderd).

 

Uitgaande van deze toestand moet je je zelf afvragen wat er gebeurt met het niveau en de reactor temperatuur indien je (onafhankelijk van elkaar, dus niet tegelijker tijd):
  1. klep1 (de ingaande flow van ondergrondse tunnel) opent
  2. klep2 (de ingaande flow van oppervlakte basin) opent
  3. de temperatuur van de de ingaande flow van het oppervlakte basin verhoogt (doe maar alsof je de buitentemperatuur kan verhogen)
Indien je dit kan zeggen begrijp heb je een idee hoe je process reageert.  Dwz. wat gebeurt er met niveau en de temperatuur: gaat dat omhoog of juist omlaag? Dit zijn belangrijke vragen als je een process wilt regelen (omdat ze de regelactie bepalen).

 

Ben je instaat om bovenstaande te beantwoorden?

Berichten: 24

Re: Verhoudings regelkring in een bioreactor.

(uitgaand van nu winterperiode)
1. De temperatuur gaat omhoog.
2. De temperatuur gaat omlaag.
3. ligt eraan hoeverre je de temperatuur verhoogd, des te hoger die temperatuur, des te hoger de temperatuur wordt in de reactor (zelfde als in de zomer met warme weer als het ware)
 
Dit is al wat ik weet inderdaad, dat heb ik volgens mij ook al eerder verteld dacht ik. Maar nu ben je ook al bezig met reactor draait stabiel, en reactor temperatuur is constant en niveau en jada jada jada, Maar dat is niet zo, en dat zal ook nooit zo zijn, want bij de omzetten komt warmte vrij, het niveau veranderd constant, en de flows zijn niet constant vooral niet uit de tunnel want die wordt direct met een pomp paar 20 meters omhoog gepompt. maar die pomp slaat alleen aan als de pompbak 60% vol is, en dan pompt ie em leeg tot 20%, en dan wacht ie weer. dus hoe moet je nou verder, zelfs als je uitgaat van dat alles constant is.

Berichten: 216

Re: Verhoudings regelkring in een bioreactor.

Je zegt:   "....(uitgaand van nu winterperiode)....". Bedoel je hiermee dat eea anders is in de zomer?? Zo ja dan heb je een mogelijk een (bijkomstig)  probleem om iets te regelen. Wat verandert er dan in de zomer? Begrijp je ook waarom bij de ene flow de temperatuur omhoog gaat en bij de andere temperatuur omlaag. Hoe weet jij dat? Hoe weet jij het verschil tussen het effect van een ingaande flow en het effect van de temperatuur van een ingaande flow op de reactor temperatuur.  Aangezien alles in beweging zal het moeilijk zijn eea te observeren uit de reactor data

 

Ik ga er niet vanuit dat de reactor stabiel draait( geen enkel process is in rust) ik veronderstel het slechts..  Deze veronderstelling van stabiliteit (terwijl ook de regelingen niet actief zijn) is enkel nodig dat jij een voorstelling kan maken wat het effect is van de ingaande flows en temperatuur van de ingaande flow van het oppervlakte basin op de reactor temperatuur en reactor niveau. Indien je dat niet weet ben je niet in staat om een zinvolle regeling te ontwerpen. 

 

Je vermeldt ook dat een van de flows een verpompte flow is. Hiervoor heb je gezegd dat beide flows via regelkleppen tot stand komen. 

 

Ik stel voor om over dit topic verder te spreken nadat je een process graphic kan overleggen. Deze graphic moet dan alle relevante instrumentatie bevatten, alle bestaande regelkleppen (en regelingen) alsmede alle temperaturen, drukken en niveaus die van belang zijn.  Zonder dit is het niet mogelijk om een constructieve dialoog te voeren.

Berichten: 24

Re: Verhoudings regelkring in een bioreactor.

Ja dat heb ik al gezegd, 
 
"dus dat zou betekenen dat als je bijvoorbeeld de constante stroom zou instellen als het warme water, en de niet-constante stroom als koude water, dat in de zomer als het "koude" water warmer wordt, dat hij dus alleen maar meer en meer omhoog gaat regelen omdat er dan dus geen koud water binnenkomt die de temperatuur omlaag zal trekken. Dit zou dus betekenen dat je constant de temperatuur van het oppervlakte bassin in de gaten moet houden en de split-range regelaar hier constant bij moet aanpassen"
 
En Ik heb effe in alle snelheid een ***** tekening gemaakt met paint, ik moet nog ergens heen dus heb geen tijd, dit is wel eerlijk gezegd al het hele proces zoon beetje, serieus het is een heel, heel, heel simpel proces, het enige dat je als operator kan veranderen, is de S.P. van het niveau, S.P. van max debiet door de regelkleppen, methanol toevoer, antischuim toevoer, blowers en droge stof afvoer pomp. that's it, meeste meetapparatuur in de bioreactor heb je niet eens nodig, want
 
- O2 werkt niet meer en is ook niet nodig want er staan 3 blowers, waarvan 2 uit en 1 op het laagste dat ie kan, en het ammonium (waarmee je stikstof-kjelldahl kan uitrekenen) is +/-0,008 en die mag oplopen tot 1,5 volgens mij. 
 
- Redox is ook buiten bedrijf.
 
- Zoutzuur en NAOH ook niet meer in gebruik omdat er zijn al 4 jaar geen problemen meer geweest met pH
 
en eigenlijk heb je dit zelfde met alles dat erin zit, iets van 6 tot 10 dingen ofs die buiten bedrijf zijn xD
Bijlagen
horrible drawing..jpg
horrible drawing..jpg (68.1 KiB) 1393 keer bekeken

Berichten: 216

Re: Verhoudings regelkring in een bioreactor.

Dat is al een begin. Dit plaatje had al veel text bespaard.

1) je tekent een LT, ik neem aan dat dit een LC is

2) Indien het een LC is dan heb je hier een master(niveau)-slave(flow) regelaar. De slave regelaar berekent de klepstanden van beide kleppen. naw is het als split-range uitgevoerd. Wat is het split range schema (opent eerst klep 1 dan klep 2 of gaan klep1 en klep 2 tegelijkertijd open)

3) voeg de process waarden  (of een minimum en maximum) toe voor temperaturen van de ingaande stromen en de reactor

4) hoe komt de uitgaande flow tot stand?

5) de ondergrondse flow wordt verpompt naar de klep, hoe wordt het water van het basin naar de klep "gebracht", ik zie geen pomp.

6) worden de temperaturen van de flows gemeten?

 

Kan je bevestigen dat mbt de regelbaarheid de onderstaande tabel klopt:

 

           LT     TT

F1        +       +

F2        +       -

T1        0       +

T2        0       +

 

Lees deze tabel als indien het process NIET geregeld wordt, bijv. in dat geval  indien F1 (basin) flow verhoogt dan neemt het niveau toe en de temperatuur in de reactor. Dat het niveau verhoogt indien de flows toenemen is logisch (massabalans).

 

T1/T2 zijn respectievelijk de temperaturen van F1/F2. Beide flows hebben een energie effect (mengen) en een compositie effect (reactie). Ben je zeker van dat een verhoging van F1/F2 een verhoging/verlaging van de reactor temperatuur als gevolg heeft.

 

 Deze tabel is zeer belangrijk om te bepalen hoe je het process kan regelen.

Berichten: 24

Re: Verhoudings regelkring in een bioreactor.

1. hoezo hoort de LT een LC te zijn? ik ben het effe kwijt, een regelkring bestaat toch uit, een transmitter, controller en regelklep toch? of is het Controller, Transmitter en regelklep, moesten de FC een FT worden en de LT een LC? of ben ik nou zo dom?
 
2. Hoezo zit hier een Master-slave in? bij een master slave regeling zou toch de ene FC op de andere FC zijn aangesloten toch? of zie ik dit ook weer fout? en er zit nog geen split-range in, zoals ik al eerder heb gezegd, ben ik juist aan het kijken of als je zoiets ertussen zou zetten of je de temperatuur zou kunnen regelen. momenteel zit er geen split-range op, ze staat gewoon allebei tegelijk open.
 
3. de proceswaarde weet ik niet precies van de bassin stroom, zou ik wel kunnen gaan meten. Maar water uit de tunnel is +/- 17,8 graden, en reactor is 25,3 momenteel. ik neem aan dat effe ruim gepakt, momenteel (9-12-2016) is het de buitentemperatuur zoon 9 á 10 graden dus ik neem aan dat het water in de bassin rond deze graden zit.
 
4. De uitgaande flow komt tot stand door een flinke dompelpomp die in de reactor hangt, deze pompt zoon 50 m3 naar de membraam filtratie (hier komt ook de recirculatie vandaan want de filtratie kan maar 9,25 m3 max filtreren dus de overige 41 m3 komt constant ook weer terug. 
 
5. zoals ik al eerder heb verteld, (en daarom de extra kleine tekst). het bassin staat zoon 10 meter boven de zuivering, dus die kan gewoon onder vrije val zijn weg naar de reactor toe vinden. hier is geen pomp voor nodig.
 
6. Nee deze worden niet gemeten.
 
De rest, daar wordt het voor mij een beetje wazig. dat kleine tabelletje dat snap ik niet precies wat je daar mee bedoelt.
 
Maar ik ben wel zeker ervan, dat als te toevoer van het bassin verhoogd dat de temperatuur zakt. tuurlijk lijkt het logisch dat het ook zakt als je tunnel toevoer verhoogt. maar je moet het zien als, de filtratie hier loopt op 9 m3. Dus komt er ook ongeveer 9 m3 steeds binnen om zo het niveau op pijl te houden in de reactor. deze 9 m3, bestaat uit een deel van de tunnel en een deel van het bassin, dus als je meer vanuit de tunnel neemt, zal de temperatuur minder zakken ten opzichte van meer uit het bassin. (je snapt, 25 graden zal sneller zakken als je er meer 10 graden water bij gooit, dan als je er meer 17,8 graden water bij gooit.) ook komt er nog warmte vrij bij de reactie. om die reden komt het water ook uit op die 25 graden in plaats van ergens rond de.. 14 graden?

Reageer