Allergieën - vaak verkeerd begrepen: is er structuur in de grabbelton?

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Allergie

Allergieën en intoleranties komen meer en meer in de aandacht van de algemene bevolking. Echter is het ook een onderwerp waar nog veel onbekend over is, niet alleen in de medische wereld, maar vooral onder de algemene bevolking. Samengevat is ons begrip over (voedsel)allergieën een grabbelton van verschillende noten. Dat stelt het commitee voor voedselallergieën van de National Academies of Science, Engineering and Medicine in een 560 pagina lange rapportage.
 
Daar waar harde cijfers niet beschikbaar zijn, wordt er geschat dat er in de Verenigde Staten 12 - 15 miljoen mensen een allergie hebben, veelvoorkomende veroorzakers zijn: melk (eiwitten), noten, sesam, soja, vis, schelp en schaaldieren en pinda's. Kenmerken van een allergie is dat het lichaam immuunsysteem een buitengewoon heftige reactie geeft op een anders onschuldige stof. Deze reactie vind plaats doorgaans binnen 2 uur na het consumeren van een allergeen en kan zich uiten als o.a.: opvliegers, zwellingen, overgeven, diarree en in ernstige gevallen met een anafylactische shock welke levensbedreigend kan zijn. Echter hoe de reactiemeganismen zijn en hoe deze zich tussen individuen verschillend uiten is in veel gevallen nog volledig onbekend.
 
_77326717_m3200326-allergy-spl.jpg
_77326717_m3200326-allergy-spl.jpg (38.27 KiB) 1013 keer bekeken
zwellingen rond de ogen als gevolg van een allergische reactie
 
Belangrijk onderscheid bij wat in de volksmond een allergie wordt genoemd zijn de intolleranties. Intolleranties kenmerken zich doordat het imuunsysteem geen rol speelt in de reacties/klachten. Bijvoorbeeld, Lactosse (melksuiker) intollerantie wordt bijvoorbeeld veroorzaakt door het niet aanmaken van het enzym Beta-galactosidase waardoor de lactose niet opgenomen wordt en als voedingsmiddel kan dienen voor de microflora in de dikke darm. Deze kunnen dan bijvoorbeeld diarree veroorzaken. Andere bekende intollerantie is die voor gluten (tarwe, gerst). Een ander kenmerk voor een intollerantie is dat er bepaalde tolerantiedrempel is en een kleine hoeveelheid (enkele grammen) van de desbetreffende stof verdragen kan worden, daar waar bij een allergie enkele milligrammen al reacties kunnen uitlokken.
 
Wat het ook ingewikkeld maakt is dat er voor vele allergieën geen eenduidige testen zijn, daarnaast is de mannier van bloodstelling ook verantwoordelijk voor verschillende resultaten (bijvoorbeeld, geraffineerde soja olie is schoon genoeg om via orale inname geen allergene reacties te veroorzaken, echter via een infuus (wordt o.a. gebruikt voor de propofol emulsie voor algehele anesthesie) kan het een shock toestand veroorzaken bij een gevoelig iemand.
 
Afbeelding
Een priktest wordt vaak gebruikt om de stoffen te identificeren waar een persoon allergisch voor is. Echter deze test is niet echt geschikt voor voedingsmiddelen intoleranties welke niet met het immuunsysteem te maken hebben.
 
 
Dit nieuwe rapport besteed aandacht aan veel van de verschillende punten omtrent (voedsel)allergieën, de aanbevelingen welke zijn opgenomen voor de bevolking en (openbare) instituten als b.v. scholen en opvangcentra kunnen wellicht wat orde in de grabbelton brengen.
 
Voor meer informatie zie:
 
https://www.sciencenews.org/article/public-doctors-alike-confused-about-food-allergies
 
http://nationalacademies.org/hmd/~/media/Files/Report%20Files/2016/Food-Allergy-report-highlights.pdf
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: Allergie

Het is wel interessante materie, zeker waar het op intoleranties aan komt die zeker geen allergien zijn, maar ook niet altijd gemakkelijk verklaarbaar zijn. 
 
Gek genoeg komt het anectdotaal best veel voor: mensen die zich onwel voelen na het eten van het een of ander, maar die er zeker niet allergisch voor zijn, en waarbij ook geen onderliggende oorzaak/ziekte als gebrek aan lactase bekend is.
 
Persoonlijk heb ik ook wel een paar van die dingen, gelukkig niets dat echt gevaarlijk voor de gezondheid is, die ik echt niet moet eten. Bijvoorbeeld ananas op een pizza, dat levert me geheid overtollig maagzuur en andere narigheid op. Maar verse ananas, of ananas uit een blik of pot (dat neem ik aan gepasteurizeerd is, dus de temperatuur is het hem ook niet) is geen enkel probleem. Hetzelfde met warm bereide zalm of tonijn, terwijl gerookt of uit een blikje geen enkel probleem is (maar warm ook niet altijd, bijv tonijn van een bbq gaat soms prima). 
 
Uiteraard zou dit een placebo effect kunnen zijn, al vraag ik me dan toch af hoe dat ooit ontstaan kan zijn. Bij vis kan ik me nog wel iets voorstellen bij bederf en dergelijke, maar bij ananas (of paprika...) op een pizza? Mijn logica is gewoon vermijden, dingen die je ziek maken vind je op een gegeven moment toch niet meer lekker. 
 
Maar dit zijn geen allergien of iets dergelijks. Intoleranties is een aardige neutrale term, en voor zover ik weet zijn ze voor mij niet gevaarlijk, in tegenstelling tot een compleet ongerelateere, niet-voedsel, allergie die dat wel kan zijn. 
Victory through technology

Reageer