Afscherming electrisch veld Cl- in water

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3

Afscherming electrisch veld Cl- in water

Wanneer wij wat keukenzout (NaCl) in een bak zuiver water strooien, ontstaan chloor-ionen.
Deze chloor-ionen worden vervolgens omgeven met watermoleculen, waarbij de positieve delen van deze electrisch polaire moleculen naar het chloor-ion wijzen.
Nu staat mij vaag iets bij over 'afdekking' van de lading van het chloor-ion op deze manier. Daar zou dan mee bedoeld worden, denk ik, dat als je de lading van het chloor-ion van redelijk nabij zou meten, dat deze dan minder is dan verwacht... Ik zie niet in waardoor dat zou komen. De lading van het chloor-ion verminderd natuurlijk niet, en de watermoleculen vormen juist met hun min-kantjes een denkbeeldige bol om het chloor-ion heen, zodat het veld juist een tikje sterker zou moeten lijken... Waar zit de redeneerfout?
NB: is dit probleem analoog aan de bewering in de Nobelrede van Van 't Hooft over dat virtuele deeltjes de lading van het electron afschermen, zodat je een lagere waarde meet?
 
Dank voor jullie reactie(s) :D
 

Gebruikersavatar
Berichten: 10.557

Re: Afscherming electrisch veld Cl- in water

Het fenomeen waar je het over hebt is elektrostatische afscherming (Debye-Hückel-theorie). Het wordt niet veroorzaakt doordat watermoleculen zich oriënteren naar het Cl- ion, want dat verandert feitelijk niets aan de lading (de positieve en negatieve lading binnen een watermolecuul middelen elkaar immers uit). Het wordt veroorzaakt doordat positief geladen deeltjes aangetrokken zullen worden door de negatieve lading van het Cl- ion, waardoor de concentratie positief geladen deeltjes in de directe omgeving van dit Cl- ion wat hoger is dan gemiddeld. Als je van een afstandje naar dat ion kijkt, zie je dus niet de lading van -1, maar effectief een wat minder negatieve lading.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 3

Re: Afscherming electrisch veld Cl- in water

Hallo Marko!
Zo had ik het nog niet gezien!!! Hartelijk dank voor jouw antwoord, je hebt mij geholpen met een belangrijk probleem! Ik ga nu verder met jouw hint: de Debye-Hückel-theorie. Nogmaals dank!

Reageer