muziekslang

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

muziekslang

Hoi,
 
Vraagje over onderstaande opgave:
 
Screen Shot 2016-12-06 at 17.30.34.png
Screen Shot 2016-12-06 at 17.30.34.png (1.09 MiB) 1238 keer bekeken
 
Hoe komt de staande golf in de buis tot stand? Misschien een dom vraagje, maar waarom kun je niet ín de buis blazen?
 
Dank!
 
Edit:
 
Oké, ik zie dat het iets te maken heeft met Helmholtz resonantie (air cavity resonance), en dat je dit verschijnsel kunt beschrijven als een massa-veer systeem. Maar ik snap nog steeds niet waarom je er niet recht in kan blazen. Ook heb ik er nog steeds geen al te duidelijk beeld bij..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: muziekslang

Als lucht over een opening (fles, buis, e.d.) stroomt ontstaan er wervels, en die veroorzaken drukverstoringen. Die drukverstoringen planten zich voort, en mogen geluidsgolven genoemd worden, met allerlei frequenties. Sommige van die golven passen precies in die buis, blijven daardoor in stand en worden door nakomende golfjes steeds versterkt (resonantie), andere passen niet en doven uit.  
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: muziekslang

Je zou de muziekslang wel frontaal kunnen 'aanblazen' met een luidspreker, maar dan krijg je alleen resonantie als je de luidspreker aanstuurt met precies de juiste frequentie. De buis helpt in dat geval dus niet om een constante frontale luchtstroom te veranderen in de resonantiefrequentie.

De resonantiefrequentie wordt ook anders in het geval van de luidspreker, denk ik, omdat het uiteinde bij de luidspreker voor de staande golf een open uiteinde is, terwijl het in het geval van zijwaarts blazen een gesloten uiteinde is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: muziekslang

Wanneer er een luchtstroom langs de slang gaat, ontstaat daar een negatieve weerstand; d.w.z. dat wanneer er lucht uitstroomt de luchtdruk daalt en het er nog sterker uitstroomt, terwijl wanneer de lucht naar binnen gaat de luchtdruk toeneemt en ook dat proces wordt versterkt.
Dit gebeurt niet wanneer je er recht in blaast.
Door deze negatieve weerstand worden de verliezen meer dan opgeheven en zal de op de resonantiefrequentie van de slang de amplitude tot een bepaald maximum toenemen.
 

 
jkien schreef:
De resonantiefrequentie wordt ook anders in het geval van de luidspreker, denk ik, omdat het uiteinde bij de luidspreker voor de staande golf een open uiteinde is, terwijl het in het geval van zijwaarts blazen een gesloten uiteinde is.
 

Het is mij niet duidelijk waarom bij het zijwaarts blazen de buis gesloten zou zijn. Waartegen moet dan de geluidsgolf volledig reflecteren?
dat wel natuurlijk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.244

Re: muziekslang

Opmerking moderator

Met bovenstaande opmerkingen zijn we uit het "huiswerk" en gaan we de natuurkunde in.
En dus verplaatst naar optica en akoestiek
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: muziekslang

Olof Bosma schreef: 
De resonantiefrequentie wordt ook anders in het geval van de luidspreker, denk ik, omdat het uiteinde bij de luidspreker voor de staande golf een open uiteinde is, terwijl het in het geval van zijwaarts blazen een gesloten uiteinde is.
Het is mij niet duidelijk waarom bij het zijwaarts blazen de buis gesloten zou zijn. Waartegen moet dan de geluidsgolf volledig reflecteren?
 
 Ik heb het per ongeluk omgekeerd. Zonder luidspreker is het een open uiteinde, met luidspreker gesloten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: muziekslang

Nou ik zou denken dat aansturen met een luidspreker dermate 'los' is, dat de slang zich nog steeds als 'open' gedraagt. Anders wordt het wanneer de luidspreker een compressor is die luchtdicht zit aangesloten en met de spreekspoel volledig wordt gedempt.
dat wel natuurlijk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: muziekslang

Het lijkt me dat een luidspreker op het uiteinde van een open buis overeenkomt met een reflecterend deksel, zodat het een gesloten uiteinde wordt. Een luchtdichte aansluiting lijkt me niet nodig, alleen dat het kieroppervlak veel kleiner is dan het conusoppervlak. De eenvoudigste situatie is dat de luidspreker niet trilt, dan is de conus een reflector. In de minder eenvoudige situatie van een luidspreker die aangestuurd wordt met een audiosignaal verandert er niets aan de reflectiviteit van de conus, dus het blijft een gesloten uiteinde. Tenzij de snelheid van de conus zo groot wordt dat het Dopplereffect de frequentie significant verandert. Dan wordt het ingewikkeld.

Reageer