[scheikunde] Koolstofdioxide uit cola halen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Koolstofdioxide uit cola halen

Hey,
 
Ik heb een vraagje. Ik moet zelf een practicum voorbereiden. Hierin moet ik koolstofdioxide uit Coca Cola kunnen halen? Heeft iemand een idee hoe dit moet. Welke methode moet ik gebruiken en hoe kan ik het daarna controleren?
 
Ps: Ik heb het zo snel mogelijk nodig.
 
Alvast bedankt.
 
In afwachting op antwoord.
 
Groeten,
 
Samrae

Berichten: 656

Re: Koolstofdioxide uit cola halen

verhitten is een mogelijkheid, de oplosbaarheid van het koolzuur neemt dan af maar natuurlijk ook schudden. 
 
Controleren kun je het eventueel door de pH voor en achteraf te meten een andere mogelijkheid is de Cola na verhitting af te koelen en terug in de fles te doen, als je dan schudt komt er geen kooldioxide meer vrij, dus de druk stijgt niet meer in de fles. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Koolstofdioxide uit cola halen

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
 
 
samrae schreef: Ps: Ik heb het zo snel mogelijk nodig.
 
Waarschuwing voor de volgende keer, dit soort opmerkingen worden niet op prijs gesteld. Iedereen wie hier een helpende hand toestrijkt is vrijwilliger en antwoord wanneer hij of zij kan. Opgejaagd worden zal daarbij niet helpen.
 
Om op jouw vraag te komen, het beste is verwarmen met een paar kooksteentjes er in, let wel dat je dan ook water zal verliezen in de vorm van damp.
 
Een andere mogelijkheid is om een bekerglas met roerflow en een klein schepje zand overnacht te laten roeren en vervolgens de zand af te filtreren.
 
Optie 3 is een bekerglas in een ultrasoonbad te zetten voor een 30 minuten.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Koolstofdioxide uit cola halen

Een andere optie is om de cola in een schaal in een vacuumexsiccator te plaatsen en met een waterstraalpomp (of zoiets) een lichte onderdruk creeren zodat het opgeloste gas ontwijkt.
 
Voorzichtig te werk gaan want anders schuimt de boel over.
 
En als het klaar is eerst het vacuum van de exsiccator breken voordat je de waterstraalpomp uit zet.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Koolstofdioxide uit cola halen

Wat voor practicum is het?
Eh... suiker erin kieperen? Of zo'n Mentos snoepje? Werkt best snel.
Proef de smaak voor en na. Als het minder zuur smaakt, kan het aan de suiker liggen (maar dat zit er toch al heel veel in), of aan het gebrek aan kooldioxide. (Of zeg ik nou iets geks?)

Berichten: 12.262

Re: Koolstofdioxide uit cola halen

Mentos erin gooien was ook mijn eerste idee, maar dat is niet handig als je de cola daarna nog terug wilt vinden... bovengenoemde suggesties zijn beter. Misschien dat het ook wel werkt in een bekerglas met flink roeren, probeer het uit ;)
 
Qua smaak: In denk dat het niet zoveel uitmaakt. Cola is zuur door onder meer forsforzuur, CO2 zal niet zoveel bijdragen aan de pH, laat staan dat je het proeft. Het smaakt wel raar omdat er geen prik in zit, maar dat heeft denk ik weinig met zuurgraad van doen. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Koolstofdioxide uit cola halen

verhitten, schudden, of vacuum trekken.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 656

Re: Koolstofdioxide uit cola halen

Benm schreef: Cola is zuur door onder meer forsforzuur, CO2 zal niet zoveel bijdragen aan de pH, laat staan dat je het proeft. Het smaakt wel raar omdat er geen prik in zit, maar dat heeft denk ik weinig met zuurgraad van doen. 
 
Cola is niet alleen zuur door fosforzuur maar ook door CO(carboniseren) beide zijn zwakke zuren het is dan ook een voedingszuur E290 . De pH gaat omhoog als je de koolzuur eruit haalt. 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Koolstofdioxide uit cola halen

Leuk onderzoek?
 
Hoeveel gaat de pH omhoog en kan je daarmee de hoeveelheid opgeloste koolstofdioxide bepalen? Misschien uitgaan van een oplossing zonder andere zuren?
Leggen naast bepaling van bijvoorbeeld CO2 door het te wassen met een exact bekende hoeveelheid loog? Tandem van gaswasflessen en dan aan de waterstraalpomp?
 
En natuurlijk is suiker/mentos ook goed te doen. Maar ga niet uit van een fles maar een grote schaal/bak. Dan schuimt het zeker niet over.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Koolstofdioxide uit cola halen

Hendrikus1 schreef:  
Cola is niet alleen zuur door fosforzuur maar ook door CO(carboniseren) beide zijn zwakke zuren het is dan ook een voedingszuur E290 . De pH gaat omhoog als je de koolzuur eruit haalt. 
 
in theorie ja, echter de concentratie H+ door carbonzuur is zo laag ten opzichte van de fosfor en citroenzuur die aanwezig is dat een pH stijging niet significant zal zijn.
 
Maar ik denk dat de TS voldoende antwoorden heeft gekregen waar hij mee kan werken. Laten we afwachten of hij terug komt met additionele vragen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: Koolstofdioxide uit cola halen

De vraag is inderdaad hoeveel het op de pH gaat schelen, misschien 0,1 of iets dergelijks?
 
Cola heeft een pH in de buurt van 3. Dat is laag genoeg om CO2 vrijwel helemaal te protoneren, dus ik verwacht geen spectaculair pH verschil,
 
Dat ligt anders met zuiver water waar je CO2 in oplost waarbij de pH meetbaar omlaag gaat (met een vol punt oid). 
Victory through technology

Berichten: 656

Re: Koolstofdioxide uit cola halen

Dat het geen spectaculaire stijging zal zijn ben ik met je eens maar wel een meetbare en om dit laatste gaat het. Zelf drink ik nooit Cola anders had ik het wel uitgeprobeerd. 
 
Nog een manier om koolzuur uit de Cola te krijgen is deze gewoon onafgedekt te laten staan, je krijgt dan oude Cola. 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Koolstofdioxide uit cola halen

Hendrikus1 schreef: Dat het geen spectaculaire stijging zal zijn ben ik met je eens maar wel een meetbare en om dit laatste gaat het. Zelf drink ik nooit Cola anders had ik het wel uitgeprobeerd. 
 
Nog een manier om koolzuur uit de Cola te krijgen is deze gewoon onafgedekt te laten staan, je krijgt dan oude Cola. 
En als je het onafgedekt in de koelkast laat staan krijg je koude oude cola.
En tot mijn spijt moet ik erkennen dat als het in een CO2-dicht afgesloten fles in de koelkast plaatst, je enkel koude cola krijgt (mits de initiele hoeveelheid cola niet te laag is tov de "vrije ruimte". Want dan leidt het weer wel tot oude, koude cola. 
 
Sorry.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: Koolstofdioxide uit cola halen

Cola heeft een dosering van om en nabij 6-7 g/l koolstofdioxide. Dus de pH zal maar weinig veranderen.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: Koolstofdioxide uit cola halen

Hendrikus1 schreef: Nog een manier om koolzuur uit de Cola te krijgen is deze gewoon onafgedekt te laten staan, je krijgt dan oude Cola. 
 
Dit is nogal temperatuurafhankelijk, en kan behoorlijk lang duren, zeker in de koelkast. 
 
Als je bijvoorbeeld een aangebroken blikje cola terugzet in de koelkast (je schenkt er een glaasje uit oid) dan is dat de volgende dag nog goed te drinken met een acceptabele hoeveelheid 'prik'. Hetzelfde geldt voor bijv een fles champagne waar je de kurk echt niet meer in krijgt. 
Victory through technology

Reageer