[scheikunde] Redoxtitraties: Jood en thiosulfaat

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Redoxtitraties: Jood en thiosulfaat

hoi,
 
Ik ben een beetje hopeloos, want ik moet op school een verslag maken over de waterkwaliteit, maar ik snap niet hoe ik de berekening moet doen.
We moeten de hoeveelheid troep berekenen uit water uit rivier de Geul. We hebben watermonsters genomen en daarna dit gedaan:
- 10 ml van dat vervuilde water in een erleymeyer en daarbij jood gedaan totdat het bruin was
-  thiosulfaat erbij totdat het lichtgeel tot geel was
- zetmeel druppels erbij totdat het zwart werd
- thiosulfaat erbij tot het doorzichtig werd
 
We hebben ook gekregen hoeveel mol( of gram/mol (ik weet het niet precies)) de jood, thiosulfaat.
 
Kan iemand mij alstublieft helpen?
 
groetjes,

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Redoxtitraties: Jood en thiosulfaat

De reactie tussen thiosulfaat en jood is een redoxreactie. Zoek die reactie eens op en kijk eens of je aan de hand daarvan verder komt. 
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 7

Re: Redoxtitraties: Jood en thiosulfaat

ik heb gevonden dat de reactie  2S203(aq)+ I2(aq)-> 2I-(aq) + S4O6 2- (aq) is.
Alleen het grootste probleem is denk ik dat ik niet weet wat troep precies is en hoe ik kan aantonen of er veel of weinig in zit.

Berichten: 772

Re: Redoxtitraties: Jood en thiosulfaat

Kun je iets duidelijker zijn over wat precies het doel van dit experiment is? Welke stof(fen) wil je exact bepalen in het water.

Berichten: 7

Re: Redoxtitraties: Jood en thiosulfaat

NW_ schreef: Kun je iets duidelijker zijn over wat precies het doel van dit experiment is? Welke stof(fen) wil je exact bepalen in het water.
Dat is dus ook het probleem... mijn leraar heeft alleen gezegd dat ik moet kijken bij de 14 monsters waar het meeste troep inzit... :( Maar hij heeft niet verteld welke stoffen...ik denk dat ik het maandag ga vragen want zonder die informatie kan niks ofwel?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Redoxtitraties: Jood en thiosulfaat

Ja, maar los van wat de troep verder is, is dit volgens mij een terugtitratie.
  • Je weet exact hoeveel jood je hebt toegevoegd aan "de troep".
  • Je weet exact hoeveel thio je hebt toegevoegd om het jood weg te titreren.
  • Je kan met de reactievergelijking en bovenstaand punt uitrekenen hoeveel jood er dus nog was nadat het in contact was geweest met de "troep".
  • Het verschil tussen hoeveel jood je hebt toegevoegd en hoeveel jood je weg getitreerd hebt, is de hoeveelheid jood die met de "troep" gereageerd heeft. 
Niet?
 
Geef eens getallen, meetwaarden en berekeningen, want je vraag is veel te slecht gesteld door jou hier. Laat eens pogingen zien. Dan kunnen we je verder helpen.
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Berichten: 7

Re: Redoxtitraties: Jood en thiosulfaat

We hebben in totaal 14 monsters genomen waar we de titratie 2x bij hebben uitgevoerd.

Hier de uitslagen van proef 1 (de eerste keer):

7,6 ml jood *

3,7 + 3,5 ml thiosulfaat **

* hoeveel ml jood we bij het water deden totdat het een bruine kleur had.

** 3,7- hoeveelheid thiosulfaat we bij het water met jood deden tot het kleurloos werd

3,5- hoeveelheid thiosulfaat we erbij deden na dat het water zwart was door het zetmeel zodat het kleurloos werd.

Reageer