Waar komt lood vandaan?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Waar komt lood vandaan?

Het lijkt een vreemde vraag daarom zal ik hem toelichten.
 
Er zijn methoden (all meer dan dertig jaar oud) om na te gaan uit welke mijn het goud van een mijn is gewonnen.
Dit doet men door het te bestralen en daarna wordt aan de hand van zeer kleine verschillen  de mijn bepaald waar het goud gewonnen is.
 
(dit is uiteraard maar zeer beperkt toepasbaar want meestal is een gouden voorwerp van goud dat al tig keer is omgesmolten en vermengd)
 
 
Mijn vraag is nu: kan dit ook met met lood?
 
De rede is dat er ineens een claim is opgedoken van een loden boekje waarop de beeltenis van Jezus zou staan. (met daarnaast nog andere teksten)
 
Mij lijkt het een fake om meerdere redenen, maar mijn vraag gaat om het lood.
 
Komt het lood immers uit een mijn ver na die tijd, dan is het zeker een fake.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Waar komt lood vandaan?

Buitengewoon interessant! Hier een al wat ouder linkje:
 
http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/article/detail/3916489/2015/03/20/Boeken-uit-de-tijd-van-Jezus-gaan-binnenkort-open.dhtml
 
Ben heel benieuwd wat het huidige onderzoek gaat opleveren.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Waar komt lood vandaan?

De boeken uit je link lijken me niet van lood.
Die ik elders zag waren dat wel degelijk.
 
PS.
Het binden van van boeken (was tafeltjes) was van ver na het begin van de jaartelling.
Die loden waren ook gebonden en lijken me dus ook daarom fake.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Waar komt lood vandaan?

tempelier schreef:  
Mijn vraag is nu: kan dit ook met met lood?
 
Ja,
 
verhoudingen van stabiele isotopen verschillen per bron
 
interessante literatuur, zie bijlage.
 
Uit diverse bbc-documentaires is me duidelijk dat deze techniek vaak gebruikt wordt om de herkomst van metalen voorwerpen uit de bronstijd vast te stellen, waaruit ook in de bronstijd een uitgebreid handelsnetwerk in Europa blijkt. 
Bijlagen
ir462.pdf
(2.15 MiB) 111 keer gedownload
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Waar komt lood vandaan?

Reuze bedankt voornaam genoot. (ikke heet ook Jan)
 
Hier kan ik wat mee.
 
 
PS.
Die docu's zijn me niet goed bekend trouwens.
 
Wel over hoe lang iets onder de grond heeft gezeten of waar mensen geleefd hebben.
Ik moet het echter hebben van de Duitse (satelliet) zenders en misschien hebben die deze helaas niet overgenomen.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Waar komt lood vandaan?

Hier een link naar de BBC:
 
http://www.bbc.com/news/world-middle-east-12888421
 
Is dat iets anders dan je bedoelt?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Waar komt lood vandaan?

Professor Puntje schreef: Hier een link naar de BBC:
 
http://www.bbc.com/news/world-middle-east-12888421
 
Is dat iets anders dan je bedoelt?
Op het plaatje waren de bladen dikker.
 
Ook wordt hier gen gewag gemaakt dat er beeltenis van Jezus op zou staan.
 
Maar het is voor het overige is het het zelfde.
Waarschijnlijk is er wat aan gerommeld waar ik het gelezen heb.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Waar komt lood vandaan?

tempelier schreef: Die docu's zijn me niet goed bekend trouwens.
 
Ik heb geen specifieke in gedachten. Maar in archeologische docu's (en daarvan maakt de BBC er veel en goed) wordt kom je die technieken regelmatig tegen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Waar komt lood vandaan?

Het kan inderdaad, maar het lijkt me geen onomstotelijk bewijsmiddel voor de oorsprong van lood op zich. 
 
Zeker gezien het veel gerecycled wordt zal de moderne isotopenverhouding niet zoveel meer zeggen, maar het is niet ondenkbaar dat iemand een voorwerp kan maken van loodmengsels afkomstig van diverse bronnen zodat het totaalresultaat aardig in de buurt komt voor een gewenste vermoedde oorsprong. 
 
Met goud kan zoiets ook, bijvoorbeeld als een partij gestolen is waarvan de isotoop verhoudingen nauwkeurig bekend en uniek zijn. Als je dat gaat mengen met ander goud raakt die unieke signatuur verloren, en netto kost het niets gezien je dat andere goud alleen maar even hoeft te lenen en een deel van het mengsel kunt teruggeven dat verder gelijke handelswaarde heeft. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Waar komt lood vandaan?

Ik vermoed dat het net als met fysisch schilderijenonderzoek gaat: je kunt van een vals schilderij in een voorkomend geval wel vaak vaststellen dat er iets niet klopt maar niet dat een aan A of B toegeschreven schilderij ook echt door A of B gemaakt moet zijn. Als het betreffende schilderij door alle fysische testen heen komt zou het ook nog door ene C met dezelfde vaardigheid, middelen en culturele achtergrond als A en B gemaakt kunnen zijn. Om ook dat uit te sluiten moet je het dan hebben van onderzoek naar de vorm en inhoud van het betreffende (kunst)object. Dat geeft weliswaar geen 100 % zekerheid, maar als ook dat allemaal klopt wordt de authenticiteit wel aannemelijk. En in het hier besproken geval hebben we één voordeel: we hoeven immers de exacte maker of makers niet te achterhalen, als het inderdaad door de vroege christenen uit de genoemde streek is gemaakt is dat al genoeg om het een bijzonder interessante vondst te doen zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Waar komt lood vandaan?

Dat mengen is me bekend hoor.
 
Maar het lijkt me dat naarmate het metaal ouder is de kans dat het vaak is vermengd klein wordt.
 
Neem de goudschat van Schliemann uit het zogenaamde Troje, die is vrij oud er is dus een goede kans dat dat weinig keer hergebruikt is.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Waar komt lood vandaan?

Over het traceren van de herkomst van lood op grond van isotopen: klik
 
However, a majority of mines (and unproductive deposits) fall within a relatively narrow range:206Pb/207Pb of 1.15-1.22 and 208Pb/207Pb of 2.42-2.50. In some contexts, unequivocal identification of a source exhibiting one of these common signatures would be difficult,

Reageer