interactie effect van een covariaat in repeated measures design

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 1

interactie effect van een covariaat in repeated measures design

Beste allen,
 
Ik test het effect van 3 categorische IV's op 1 continuous DV 'product attitude' m.b.t. siropen.
De 3 IV's zijn:
1) Smaak (goed vs minder goed)
2) Suikervervanger (natuurlijk vs kunstmatig)
3) Suikervervanger (bekend vs onbekend)
 
De eerste 3 main effecten zijn zeer simpel en significant bewezen.
H1) Een goede smaak (t.o.v. minder goed) leidt tot een positievere product attitude
H2) Een natuurlijke suikervervanger (t.o.v. een kunstmatige) leidt tot een positievere product attitude.
H3) Een bekende (t.o.v. een onbekende) suikervervanger leidt tot een positievere product attitude.
 
Er wordt verwacht dat bovenstaande 3 effecten sterker zijn voor mensen met een hoge interesse in de consumptie van gezond voedsel vergeleken met mensen die relatief weinig interesse hebben in de consumptie van gezond voedsel. Deze moderator 'health interest' is daarom in een repeated measures design ingevoegd als covariaat. Er blijkt een significant interactie effect te zijn met IV #2 (natuurlijk vs kunstmatig).
 
De vraag: Hoe (of met welke test) kan je het interactie effect tussen de covariaat en de onafhankelijke variabele interpreteren? In een repeated measures design met covariaat (MANCOVA) valt er geen post-hoc test uit te voeren. Je weet dus wel dat er een effect bestaat, maar er valt niet uit op te maken wat dit effect inhoudt.
 
Ik hoop dat iemand me in de juiste richting kan helpen. Alvast bedankt!
 

Reageer