Het verschil van 2 onbepaalde integralen is een constante??

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2.589

Het verschil van 2 onbepaalde integralen is een constante??

Hallo, wie kan mij even helpen met het volgende.

Het verschil tussen twee bepaalde integralen is een constante. Ik zit er eigenlijk wat verveeld mee ik kan het zo aannemen maar eigenlijk vindt ik het niet zo logisch. Dus stel dat mijn eerste integraal 500 zou uitkomen een andere 50 dan is het verschil 450 nu nog een ander komt 600 uit en weer een ander weer 50 dan is het verschil ditmaal 550. Want een integraal kan onder een monotoon stijgende functie toch zo groot worden als ik wil of niet? Wie verduidelijkt even?

Dank bij voorbaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Het verschil van 2 onbepaalde integralen is een constante??

Het is mij niet helemaal duidelijk wat je bedoeld met "Het verschil tussen twee bepaalde integralen is een constante."

Bedoel je:

(1) Als je de twee integralen uitrekent en je vindt de twee primitieve functies F(x) en G(x), dat je dan kan schrijven F(x) = G(x) + c (geldig voor alle x) waar c een constante is.

(2) Als je de twee integralen uitrekend met gegeven grenzen [a,b] dat je dan (voor die grenzen!) vindt dat F(x) = G(x) + c. Dit laatste betekend namelijk dat F(b) + G(b) - F(a) - G(a) = c en zegt verder niets over wat er gebeurd als je de grenzen veranderd van [a,b] naar [c,d].
Never underestimate the predictability of stupidity...

Reageer