Functie lymfeklier

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 338

Functie lymfeklier

Ik heb een discussie over de functies van de lymfeklier. 
Het begint al met de terminologie.
Naar mijn mening is de term lymfeklier onjuist. Een klier: endo-of exocrien produceert respectievelijk een secreet of excreet. Een lymfeklier produceert niets. Dus ook geen lymfocyten. De term lymfeknoop is daarom meer terecht. In deze knopen rijpen wel de B-lymfocyten uit, die antilichamen produceren.
Zo kan in mijn optiek de functie van de lymfeknoop alleen als zuivering-of filterapparaat gezien worden.
 
Is dit correct?

Berichten: 656

Re: Functie lymfeklier

Vroeger dacht men dat het een klier was maar het is reeds algemeen bekend dat dit niet zo is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Functie lymfeklier

Dat is inderdaad helemaal correct :)
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Functie lymfeklier

Dan moet iemand aanstoot geven tot her-benaming als Lymfefilter
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Functie lymfeklier

Precies!
Maar dat geldt dan meteen voor meerdere Babylonische spraakverwarrende medische termen. Zoals bijvoorbeeld nog steeds in de volksmond termen als appendicitis met blindedarmontsteking en arteriosclerose met aderverkalking worden vertaald. 
De aanzet zullen de medische boeken moeten geven.
Bijlagen
appendicitis.png
appendicitis.png (66.05 KiB) 646 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Functie lymfeklier

Blindedarmontsteking is wel een pregnant voorbeeld inderdaad (wormvormigaanhangselitis :D), maar aderverkalking is toch geen 'goede' vertaling van arteriosclerose? In de volksmond wordt atherosclerose aderverkalking genoemd en dat is niet helemaal fout als je ervan uitgaat dat een slagader een 'soort' ader is (anders heette het geen slagADER, wordt natuurlijk wel erg semantisch op deze manier), beter is venosclerose. Als ik op wiki kijk is de lekenvertaling voor arteriosclerose 'slagaderverharding' wat mijns inziens de lading wél dekt.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer