Insectenoog

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Insectenoog

Wat ziet een insect eigenlijk?
 
Ze hebben facetten ogen wat allemaal beeldjes geeft.
Maar hoe ervaren ze dat?
Wordt het een groot beeld zoals wij mensen van twee ogen een beeld bouwen in de hersenen?
Of maken de hersenen er een soort mozaïek van?
 
Mij lijkt het laatste:
samen voegen vergt denk nog wat rekenkracht in hun hersenen en dat is dus gezien hun uiterst kleine brein niet zo waarschijnlijk.
 
 
PS.
Kan natuurlijk ook zijn dat het niet bekend is.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Insectenoog

Deze vraag raakt aan het probleem van het bewustzijn. Zo "ziet" een mens ook soms dingen zonder zich daar bewust van te zijn, maar waarbij uit de vertoonde reacties blijkt dat de informatie wel degelijk is doorgekomen. En in dromen en aanverwante toestanden zien we van alles terwijl dat wat we zien niet eens bestaat. Om zulke met het bewustzijn verbonden complicaties te voorkomen zou je je vraag zodanig kunnen formuleren dat je het hebt over de relevante hersenprocessen. Dan is die vraag mogelijkerwijs wel te beantwoorden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Insectenoog

tempelier schreef: Wat ziet een insect eigenlijk?
 
Ze hebben facetten ogen wat allemaal beeldjes geeft.
Maar hoe ervaren ze dat?
Wordt het een groot beeld zoals wij mensen van twee ogen een beeld bouwen in de hersenen?
Of maken de hersenen er een soort mozaïek van?
 
 
Splits het in twee vragen: wat ziet het insectenoog, en wat zien de insectenhersenen. Het insectenoog is een camera zonder bewustzijn, met een mozaiekbeeld met fragmentatie en verdubbelingen zoals in deze video. Fixeer je blik op het midden van het videobeeld maar concentreer je op wat je in de periferie van je beeldveld ervaart. Het perifere zicht van de mens heeft, vergeleken met het centrale zicht, minder resolutie en is gevoeliger voor veranderingen. Ik heb de indruk dat mijn perifere zicht ook minder last heeft van de fragmentatie en verdubbelingen in het videobeeld.
 
Zoals gezegd valt er niets objectiefs te zeggen over het bewustzijn van een insect, maar subjectief zou ik denken dat een jagend insect zoals een libelle ergens in zijn hersenen de langsvliegende prooi wel als een eenheid ervaart. (klik) De hersenen moeten de fragmentatie en verdubbelingen dus wegpoetsen.
 
Ik merk trouwens dat ik het woord mozaiek anders gebruik dan jij. Voor mij is dat het gefragmenteerde beeld met verdubbelingen in het oog. De hersenen integreren de fragmenten tot een eenheid die ik juist geen mozaiek zou noemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.312

Re: Insectenoog

Het weg poetsen van verdubbelingen en fragmentaties is natuurlijk het beste.
 
Maar kan dat insecten brein van een paar kubieke millimeter dat wel aan?
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Insectenoog

Waarom niet?

Zo betekent een groter brein ook niet per definitie intelligenter, want het ligt eraan waar dat volume aan besteed wordt. De mens heeft een gigagrootbrein dankzij de neocortex. Nu is dat laagje neocortex slechts enkele mm's in doorsnede, maar de verschillende delen van de neocortex moeten wel met elkaar verbonden worden natuurlijk en dat gebeurt via de witte stof (uitlopers van de neuronen in de neocortex ofwel de axonen en ook deels dendrieten). De gekscherende benaming voor het brein: 'grijze massa', is feitelijk onjuist. Het is voornamelijk een witte massa, met maar heel weinig grijs:

Afbeelding

Daarnaast is het grote verschil met andere diersoorten dat de mens heel veel integrerende gebieden heeft waar verschillende sensorische modaliteiten aan elkaar getoetst worden, er een volledig geïntegreerd signaal uitkomt dat op de neocortex wordt geprojecteerd en wordt geïnterpreteerd waarbij er ook nog eens emoties aan worden toegevoegd.

Bij een libelle zullen de visuele neuronen niet veel meer doen dan de beelden tot één maken, lijkt me niet dat dat nu zo ingewikkeld is eerlijk gezegd voor neuronen. Dat doet de V1-regio in de hersenen van de mens praktisch ook; deze basale verwerking. En kijk eens hoe klein die regio is als je het vergelijkt met het totale volume:

Afbeelding

Dus lijkt me niet dat het bij een libellle zo heel veel volume zou moeten opnemen, helemaal als je ervan uitgaat dat één facet gepaard gaat met ook slechts één fotosensitieve receptor en waarschijnlijk (maar ik ben geen expert op het gebied van libellebreinen) deze projecteert op één visuele neuron.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Reageer