Wat is de maximale kg per M2

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4

Wat is de maximale kg per M2

Beste,
 
Ik heb een vraag in verband met een constructie dat we hebben gemaakt.
Waarvan we zoude moeten weten wat de maximale kg per M2 is.
 
De brug is als volgt geconstrueerd:
 
Een breedte van 3 meter een volledige lengt van 6 meter overspanning met een middelpunt ondersteuning ( dus op 3 meter) .
 
Balk dikte = 63 mm en de hoogte van de balk is 230 mm
 
Op het  het volledige vlak liggen 5 balken. Tussen de 2 balken is 53 cm.
 
De vloer: 25 mm dik en 3 meter lang ( volledige lengte) 
 
Alles is vervaardigd uit eerste keuze geïmpregneerde grenenhout.
 
Bedankt voor een snelle reactie. Hebben dit vrij snel nodig

Berichten: 13

Re: Wat is de maximale kg per M2

Ik heb niet zo snel een beeld van het geen wat je bedoeld en aangezien ik ook op mijn
werk zit kan ik het niet zelf uit tekenen.
 
Zou jij een klein tekeningetje willen maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Wat is de maximale kg per M2

beste,
 
bedankt voor de reactie, ik ga het even proberen te schetsen voor u.
 
Mvg

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Wat is de maximale kg per M2

Hopelijk is het zo iets duidelijker. alvast bedankt  
Bijlagen
15784934_1197664056985157_542680884_o.jpg
15784934_1197664056985157_542680884_o.jpg (60.91 KiB) 1020 keer bekeken

Berichten: 13

Re: Wat is de maximale kg per M2

Zelf ben ik thuis in de wereld van metaal, maar ik waag graag een poging voor je!
 
Grenen hout heeft als weerstand 24 N/mm^2, dat betekend dat er per mm^2 totaal 2.4g op kan.
Per m^2 van jou balk zal er dus een maximum van 240kg op kunnen rusten.
Deze 240kg is een maximum, voor de veiligheid zal ik dus niet uitgaan van 240kg.
 
Wanneer ik uit ga van een symmetrische belasting met een puntlast op de middenlijn van jou
constructie zal er maximaal  1333kg per balk kunnen worden belast.
Voor de planken is dit een stuk minder namelijk 188kg.
 
Wil je echt weten of je constructie een gewicht aankan, dan zou je een krachtenberkening
moeten maken. Ik ga er namelijk niet vanuit dat de gewichten gelijk verdeeld zullen worden.
 
Nu ben ik geen professional, dus ik zou het door een ander later verifiëren! 
Ik heb het berekend doormiddel van het weerstandsmoment met de formule: 1/12 *b*h^3 / (1/2*h)

Gebruikersavatar
Berichten: 4

Re: Wat is de maximale kg per M2

Beste hoe kom je aan het laatste cijfer de 188 kg ? 
 
Btw alvast bedankt voor de rest. Verder lijkt me dit wel niet zo veel.  Maar als je zegt zo veel per balk. Dan wil dit Zeggen als we het op de brug bekijken dat per m2 er eigenlijk 2 balken zitten.
 
Is het dan ook het dubbel dat dit kan hebben? 
EN wat wil de 188 kg zeggen is dit dan een punt belasting in het midden van de plank .. Dus tussen de 53 cm 

Berichten: 13

Re: Wat is de maximale kg per M2

Dat is hoe het mij lijkt te zijn, wederom zal ik het wel laten verifiëren door iemand anders.
Want voor het plankje kom ik nu voor een kleine 32kg uit, dan moet er wat mis zijn gegaan in de vorige berekening.
Alleen als je de balken goed verdeeld maakt dat niet veel uit. Dit is bekeken over de hele plank.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Wat is de maximale kg per M2

Opmerking moderator

het lijkt in deze topic om een reële constructie te gaan. Mogelijk ten overvloede willen we de topicstarter daarom wijzen op onze disclaimer:
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/93400-disclaimer-lees-dit-voordat-je-iets-post/
Dit forum kan geen vervanger zijn voor een erkend ingenieursbureau
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Wat is de maximale kg per M2

Hopelijk is het zo iets duidelijker.
 
Voordat je zoiets kan berekenen moeten alle constructieve gegevens bekend zijn, en daar mist belangrijke informatie waardoor een berekening niet mogelijk is:
 
Je hebt een soort vlonder van 3 bij 6 meter van 24 mm dik grenen, waaronder 5 balken van 6 meter lang liggen.
Op zich is hiervoor wel te vinden wat de toelaatbare belasting is, vermits bekend is hoe het zit met de ondersteuning van de vlonder maar dat is nog niet duidelijk. Hoeveel palen zijn er en waar ondersteunen ze de vlonder pecies?
 
Uit het schetsje lijkt het alsof er 6 palen zijn, 3 aan weerszijden van de vlonder onder de randbalken zonder dat er liggers op de palen aanwezig zijn. Als dat klopt, dan kan je deze constructie zo niet gebruiken.

Berichten: 270

Re: Wat is de maximale kg per M2

Uitgangspunt: 2 velds liggers met 2 x 3.00m overspanning.

In klimaatklasse 3,buiten?, en in cc2 zal dit rond de 500 kg/m2 zijn, uitgaande van C18. Niet al het grenen valt onder C24.

Voor bruggen in openbare ruimtes moet ook een puntlast in rekening gebracht worden van 700 kg, deze is maatgevend en daar voldoet het ontwerp niet op!

De onderslag en of de pijlers of fundering kunnen ook maatgevend zijn.

@KoenNL: de toelaatbare buigspanning van C24 is een stuk lager dan 24 N/mm2 en voor de rest schrijf je onzin.

Reageer