Microflora in de dikke darm

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 454

Microflora in de dikke darm

Oke bedankt voor alle info weer ,maar ik heb een nieuwe vraag .Mischien beter een nieuw onderwerp plaatsen.Eerst even testen of het relafant is.Bacterien in de darmen zetten toch suikers om in melkzuur voor je spieren?vrg vincent
 

Opmerking moderator

<a href=""></a>

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Microflora in de dikke darm

Nee,
 
Melkzuurbacteriën kunnen suikers omzetten in melkzuur, dit kunnen ze ook in de darmen doen. Echter dat melkzuur zal geen functie hebben in de spieren. Vermoedelijk wordt de melkzuur linea recta uitgescheden via de feces en urine.
 
Melkzuur vorming in spieren gebeurd door anaerobe verbranding van glucose wanneer er te veel energie vraag is voor de hoeveelheid beschikbare zuurstof, een compleet ander principe.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 454

Re: Microflora in de dikke darm

Oke maar wat doen die bacterien in de darmen dan.ik bedoel ze eten onze suikers op .Daar zit een hoop energie in ,maar dat gebruiken hun dus.ik bedoel geven ze ons ook energie of maken we dat alleen zelf aan ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Microflora in de dikke darm

correct, een calorie meter kan nog een significante hoeveelheid energie vinden in voedsel elementen welke niet door de dunne darm wordt verteerd en opgenomen.
 
Bacteriën in de dikke darm kunnen sommige van deze voedingstoffen gebruiken voor het produceren van nutriënten welke mensen niet kunnen aanmaken, bijvoorbeeld Vitamine K. Dit kost ook energie. Een van de belangrijkste functies van de microbiota in de dikke darm is bescherming en vorming van micronutriënta.
 
Daarnaast is de samenstelling van een gezonde darmflora een zeer delicaat iets. Een kleine verstoring kan al tot merkbare resultaten (lees klachten) leiden. Denk maar aan diahree bij een salmonella infectie.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 454

Re: Microflora in de dikke darm

Oke thanks .Ja deze vraag kwam namelijk in mijn op toen ik dacht dat als er energie uit de darmen gehaald word door bacterien .Of er dan ooit onderzocht is of het oppervlakte of lengte van de darmen invloed heeft op een topsporter.bv doordat een winnende topsporter langere darmen heeft en daardoor sneller hersteld of meer energie er uit kan halen ,waardoor hij langer door kan gaan.lijkt me toch niet ondenkbaar dan.

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Microflora in de dikke darm

Klopt het dat de darmen ook onze "2de hersenen" zijn?
one day you will know

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Microflora in de dikke darm

Nee, dat klopt niet.
 
Ik hoop dat Anusthesist mij hier op kan aanvullen, maar de darmen functioneren voor het transformeren en opnemen van voedingsstoffen, zowel de macro als de micro nutriënten. Om in computer termen te schrijven, de voeding + transformator.
 
De hersenen zorgen voor de aansturing van het geheel, ofwel de CPU.
 
je hebt ze beide nodig maar ze hebben totaal verschillende functies.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Gebruikersavatar
Berichten: 336

Re: Microflora in de dikke darm

Er zouden zenuwbanen vertrekken vanuit de darmen naar de hersenen. bron Pascale Naessens (schrijfster van kookboeken)
one day you will know

Berichten: 12.262

Re: Microflora in de dikke darm

ArcherBarry schreef: Bacteriën in de dikke darm kunnen sommige van deze voedingstoffen gebruiken voor het produceren van nutriënten welke mensen niet kunnen aanmaken, bijvoorbeeld Vitamine K. Dit kost ook energie. Een van de belangrijkste functies van de microbiota in de dikke darm is bescherming en vorming van micronutriënta.
 
Dat het 'energie kost' is nogal een lastig statement. 
 
Natuurlijk hebben bacterien in de darmen metabolisme en verbruiken ze daarbij chemische energie, maar die komt als thermische energie weer vrij. Voor iets warmbloedigs als een mens is dat geen verlies, als die bacterien het niet zouden verstoken moesten we zelf extra verstoken om op temperatuur te blijven (in ieder geval in onze contreien). 
 
Een soortgelijk verhaal is dat je extreem zou afvallen als je een lintworm hebt, omdat die al je eten opeet. Strict genomen zou ook dat niet het geval zijn, alles wat een lintworm eet gaat ofwel in warmte zitten, ofwel in de massa van de lintworm. Het is dus onmgelijk dat je bijvoorbeeld 10 kilo zou afvallen door een lintworm, tenzij er daarna aan lintworm van 10 kilo naar buiten komt - tenzij je gebrek krijgt aan essentiele nutrienten en daardoor ziek raakt met gewichtsverlies als gevolg. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Microflora in de dikke darm

Nee, dat klopt niet.

 

Ik hoop dat Anusthesist mij hier op kan aanvullen, maar de darmen functioneren voor het transformeren en opnemen van voedingsstoffen, zowel de macro als de micro nutriënten. Om in computer termen te schrijven, de voeding + transformator.

 

De hersenen zorgen voor de aansturing van het geheel, ofwel de CPU.

 

je hebt ze beide nodig maar ze hebben totaal verschillende functies.
De uitdrukking '2de hersenen' is een beetje een verkrachting van het woord hersenen want dat impliceert meer dan alleen autonome feedback. Dit wordt bedoeld met '2de hersenen': https://en.m.wikipedia.org/wiki/Enteric_nervous_system
Er zouden zenuwbanen vertrekken vanuit de darmen naar de hersenen. bron Pascale Naessens (schrijfster van kookboeken)

En daarom moeten koks maar beter geen uitspraken doen over de menselijke fysiologie. 'Zenuwbanen' is al een uiterst inaccurate beschrijving en 'zouden' impliceert alsof de hersenen via het ruggenmerg mogelijkerwijs niet in contact staan met de tractus digestivus wat natuurlijk pertinente onzin is. Alleen al het feit dat je voelt dat je moet kakken bewijst dat de vullingstoestand van je rectum aankomt in je hersenen.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Microflora in de dikke darm

Opmerking moderator

Zullen we dit topic wetenschappelijk houden, Een kok kan een prima bron zijn voor gevulde gerookte schapendarmen (ook wel bekend als hot dogs) of voor gevulde varkensdarmen (lees braadworsten), maar een boek van een kok zal geen betrouwbare bron zijn voor humane anatomie.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: Microflora in de dikke darm

Nouja, dat kan natuurlijk nog best per kok verschillen, een biochemicus kan best een aardige kok worden voor specifieke restaurants. 
 
Maar goed, het aanmerken van zenuwweefstel als 'extra hersenen' is natuurlijk wat onzinnig, of ander onbegonnen werk. De cellen in je netvlies doen bijvoorbeeld een soort voorbewerking op wat je 'ziet', in de zin dat niet alle rauwe data door de oogzenuw gaat. Heb je daarmee per hoog een extra hersenstelsel? Het lijkt mij vergezocht, en als je criteria dusdanig laag zijn zijn er wellicht wel meer te vinden in het lichaam. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Microflora in de dikke darm

Nouja, dat kan natuurlijk nog best per kok verschillen, een biochemicus kan best een aardige kok worden voor specifieke restaurants. 

Maar een biochemicus heeft toch niets van doen met anatomie en slechts

hooguit een klein beetje van humane fysiologie? Volgens mij doelde Barry daarop.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Microflora in de dikke darm

Inderdaad, daar doelde ik op.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 454

Re: Microflora in de dikke darm

Het is ongelovelijk mensen .maar ik deed een testeje met bacterien van gefermenteerd voedsel.En het kwam er dus op neer dat het krioelde van de bacterien.Ik gooide er zoutzuur bij tot ph van 1.2 ze overleefde,ik deed er zwavelzuur bij ,ze overleefde,ik deed er ethanol bij ,ze overleefde.ik deed er bleek middel bij ,en ook dat overleefde er een hoop.

Reageer