[Column] Kunstmatige Intelligentie en Transhumanisme

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 50

[Column] Kunstmatige Intelligentie en Transhumanisme

In het najaar van 1987 bezocht ik samen met een groep Nederlandse wetenschapsjournalisten het MIT in Boston. Wij waren onder andere op bezoek bij een van de grondleggers van de kunstmatige intelligentie, Marvin Minsky. Hij is nu 87 jaar en ik verdenk hem er sterk van dat hij stiekem bezig is het gelijk te bewijzen van zijn uitspraak ‘Immortal minds are a matter of time’. Toen hij met zijn sneakers aan driftig gesticulerend op en neer liep tussen tafel en schoolbord, legde Minsky ons enthousiast uit dat de biologische mens slechts een tussenfase is. Hij zei dat de mensheid zal evolueren naar een kunstmatige levensvorm waar het individu geen last meer heeft van ziektes, honger, dorst, dood en meer van de ongemakken die tot op heden onverbrekelijk zijn verbonden aan het biologische leven.
 
Onlangs moest ik aan de ontmoeting met Marvin Minsky denken toen ik een brief in mijn Inbox vond waarin de Russische oprichter van het 2045 Initiative, Dmitry Itskov, mij aanspreekt als Fellow Immortalist en melding maakt van de soft launch van het project Electronic Immortality Corporation. Het op zakelijke leest geschoeide project zal binnenkort worden gelanceerd op www.immortal.me onder het motto “Want to be immortal? Act!” Itskov roept in een wat schreeuwerige tekst vrijwilligers op zich aan te melden. Hun inspanningen zullen later worden vergoed met een nieuwe virtuele muntsoort die ‘may well become as popular and in demand as Bitcoin’.
 
Het idee van Minsky en Itskov ligt helemaal in lijn met het gedachtegoed van de bekende Amerikaanse uitvinder, zakenman en futuroloog Ray Kurzweil die tegenwoordig als Director of Engineering bij Google werkt en verantwoordelijk is voor de zeer lezenswaardige elektronische nieuwsbrief www.kurzweilai.net. Kurzweil schreef in 2005 zijn smaakmakende boek The Singularity Is Near; When Humans Transcend Biology. Daarin voorspelt Kurzweil dat door de snelle ontwikkelingen op terreinen als informatietechnologie, biotechnologie, nanotechnologie, robotica en kunstmatige intelligentie in 2045 een technologische singulariteit zal optreden waar de technologische ontwikkelingen zo snel gaan dat de mens het niet meer kan bijbenen. In het transhumane tijdperk zullen de intelligente machines het van ons overnemen. Intelligentie zal zich uiteindelijk buiten de aarde begeven totdat het universum er mee is verzadigd, aldus Kurzweil.
 
De gedachte aan een autonome ontwikkeling van kunstmatige intelligentie die macht over mensen krijgt, is menigeen een gruwel. BW’s, bekende wereldburgers, zoals de Engelse natuurkundige, kosmoloog en wiskundige Stephen Hawking en Elon Musk de oprichter van de ruimtevaartorganisatie SpaceX en van Tesla Motors, de fabrikant van elektronische auto’s, zijn de medeondertekenaars van een recente open brief van het Future of Life-institute. De briefschrijvers waarschuwen voor de potentiële gevaren van snelle ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie. In de brief staat dat het door de grote potentie van kunstmatige intelligentie belangrijk is te onderzoeken hoe de vruchten kunnen worden geplukt terwijl de potentiële valkuilen worden vermeden.
 
Overblijft de vraag: Zal het zo’n vaart lopen? Zelf denk ik dat de richting van de ontwikkeling van transhumanisme klopt, maar dat de snelheid wordt overschat. Wij weten nog steeds zo ontzettend weinig van de werking van onze hersenen, het creëren van intelligentie en het wezen van bewustzijn. En natuurlijk is ereen waaier aan ethische vraagstukken die aandacht behoeven. Het transhumanisme is een boeiend en serieus onderwerp. Maar ik vrees dat 2045 te dichtbij is en dat de verwekking van mijn avatar nog even op zich zal laten wachten.

Reageer