hoeveel % kans op misgrijpen vangereedschap berekenen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

hoeveel % kans op misgrijpen vangereedschap berekenen

Hallo,
 
Voor mijn interne onderzoek naar % misgrijpen van gereedschap ben ik op zoek naar juiste bereken methode. Ik heb alleen de data hoe vaak een gereedschap is uitgeleend per dag. In onderstaand voorbeeld is het dus zeven keer voorgekomen in 2016 dat een steeksleutel ( waar ik er totaal twee van bezit) op 1 dag  vier keer is uitgeleend.Ik heb er maar twee stuks in mijn bezit dus is het gereedschap een paar keer terug gebracht en weer uitgeleend op diezelfde dag. de kans is dus groot dat iemand moest wachten totdat de steeksleutel weer terug gebracht werd.
 
Mijn vraag is: hoe kan ik de kans op misgrijpen van een stuk gereedschap ( in %) bereken?

Ik heb alleen de beschikking over de volgende data:
omschrijving gereedschap: digitale schuifmaat
totaal aanwezig om uit te lenen: 2
hoe vaak 1 stuks uitgeleend op 1 dag: 7
hoe vaak 2 stuks uitgeleend op 1 dag: 40
hoe vaak 3 stuks uitgeleend op 1 dag: 2
hoe vaak 4 stuks uitgeleend op 1 dag: 7
hoe vaak 5 stuks uitgeleend op 1 dag: -
hoe vaak 6 stuks uitgeleend op 1 dag: 2
totaal uitgeleend dit in 2016 133stuks
 
Ik hoor graag van jullie. Bedankt voor de moeite.
 
mvg
EJ
Bijlagen
gereedschap misgrjipen.xlsx
(10.65 KiB) 131 keer gedownload

Berichten: 216

Re: hoeveel % kans op misgrijpen vangereedschap berekenen

Wat is de kans dat er 0 stukken worden uitgeleend?. Indien je dat weet kan je misschien een discrete kansverdeling (binomiaal, poisson) op de data fitten.

Berichten: 216

Re: hoeveel % kans op misgrijpen vangereedschap berekenen

Bij aandachtiger lezen denk ik dat je dataset onvoldoende info bevat. Als je 2 steeksleutels hebt die 4 keer op een dag zijn uitgeleend dan is het dus mogelijk dat dit slechts 1 steeksleutel betrof. De andere (tweede) steeksleutel had dan op elk moment uitgeleend kunnen worden. Alleen dan op dat moment had je een probleem (misgrijpen).

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: hoeveel % kans op misgrijpen vangereedschap berekenen

Wellicht wordt het voor jezelf overzichtelijker als je de twee steeksleutels met dezelfde maat, als twee verschillende gereedschappen telt.
Ik heb ook het gevoel dat je te weinig data hebt. Hoelang wordt een gereedschap gebruikt, dus hoelang duurt een uitlening?
Als een gereedschap aan het begin van de morgen wordt uitgeleend, en aan het eind van de dag wordt terug gebracht, zal een tweede lener altijd moeten wachten. Als een veelgevraagd gereedschap telkens binnen 5 minuten wordt teruggebracht, hoeft de eerstwachtende dus maximaal 5 minuten te wachten. Degene die als tweede wacht moet natuurlijk langer wachten.
Soms is het handiger om iedereen een basissetje te geven, en de minder vaak gebruikte gereedschappen -indien ze duur genoeg zijn- uit te lenen.

Berichten: 2

Re: hoeveel % kans op misgrijpen vangereedschap berekenen

Excuses, ik was inderdaad wat info vergeten te melden. Het is nu niet bekend hoe lang een gereedschap is uitgeleend. Het kan dus zo zijn dat gereedschap meerdere keren per dag is uitgeleend en weer terug gebracht is. ( alle gereedschappen worden sowieso aan het einde van de dag weer terug ingeleverd)
Omdat ik niet alle info heb of niet aanwezig is heb ik aangenomen ( hypothese?) dat er een 20%kans is op misgrijpen wanneer er vanaf 2 of meer keer per dag zijn uitgeleend ( zie voorbeeld schuifmaat in tekst). Dus als er 2 schuifmaten of meer per dag zijn uitgeleend is er een misgrijpkans van +20%.
Ik heb in een MS word document nog iets duidelijker geprobeerd uiteen te zetten.
Wanneer het makkelijker is mag het ook via prive mail
[email protected]
 
Bedankt voor de moeite en effort die jullie voor mij in deze materie steken.
 
 

 
Bijlagen
Situatie.docx
(21.92 KiB) 112 keer gedownload

Reageer