Springen naar inhoud

roterend wiel draaien


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Shadow

    Shadow


  • >1k berichten
  • 1247 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2017 - 17:20

Hoi,

 

Vraagje over het volgende:

 

Screen Shot 2017-01-02 at 17.17.48.png

 

Er is een stap die ik hier niet volg: hoe moet ik me die torque voorstellen? Van waaruit gaat die torque, en waarom gaat hij blijkbaar in de positieve x-richting? Wat is ons 'center of origin' hier? Dat wordt namelijk niet genoemd. Is het de center of mass van het wiel? Of je pols? Ik had dus graag r, F en τ (torque) getekend in het plaatje, om het duidelijker voor mezelf te maken.

 

En ik zie dat ze zeggen dat je de torque uitoefent over een as door je pols, maar waarom wordt die torque dan niet berekent vanuit een punt? We zijn toch bezig met vectoren, en dan kijken we toch naar een punt in plaats van naar een as?

 

Hopelijk kan iemand mij helpen!

Veranderd door Shadow, 02 januari 2017 - 17:22


Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Shadow

    Shadow


  • >1k berichten
  • 1247 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 januari 2017 - 17:41

Moet ik het me misschien zo voorstellen?

 

Screen Shot 2017-01-02 at 17.38.20.png

 

Aangezien het wiel draait, moeten we ofwel het draaipunt als center of origin nemen, of het massamiddelpunt (want dat mag je altijd kiezen, niet waar?).

 

Stel dat we het massamiddelpunt nemen, dan zou je kunnen zeggen dat bij de pols een kracht naar beneden werkt, omdat het wiel (als het niet zo draaien) tegen de klok in zou roteren. Dan wijst de torque inderdaad uit het papier.

Veranderd door Shadow, 02 januari 2017 - 17:42






0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures