Beweging

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 13

Beweging

Aangezien ik men vraag moeilijk kan verwoorden ga ik dit proberen te doen met deze voorbeeld

Voorbeeld:

De luchtbel van een waterpas zoekt de hoogte wnnr de pas diagonaal staat door de druk.

Mijn vraag:

Ik heb een holle buis van 10 meter en een voorwerp (bv een bal) die de volledige omtrek van de buis vult. De buis ligt horizontaal.

Hoe krijg ik de bal via punt a naar b zonder de deze er zelf door te jagen of zonder een andere mechanisme.

De bal moet dus eigenlijk zij eigen weg vinden naar punt b zoals de luchtbel van een waterpas

De buis mag wel bochten maken maar punt a en punt b moeten horizontaal gelijk liggen

Ook mogen er natuurlijke elementen gebruikt worden behalve electriciteit ☺

Ik hoop dat het duidelijk is en natuurlijk dat iemand een positief antwoord heeft

Tnx

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Beweging

nee, het is niet duidelijk, want ook in een waterpas liggen punt a (startpunt van de bel) en punt b (eindpunt van de bel) niet "horizontaal gelijk". 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 13

Re: Beweging

De waterpas is voor mij eigenlijk een voorbeeld van "natuurlijke beweging" zonder machinale aandrijving.

De weg moet het projectiel laten bewegen maar begin en eindpunt moeten gelijk liggen

Als niet geleerde is het moeilijk voor mij om duidelijk te communiceren maar ik doe men best ☺

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Beweging

Een beetje apart dat je de vraag stelt in de sectie Elektriciteit en Magnetisme, en vervolgens stelt dat er geen elektriciteit gebruikt mag worden.
Ik snap de vraag overigens ook niet, misschien kan je het met een tekening verduidelijken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Beweging

Opmerking moderator

Verplaatst naar praktische en overige technische wetenschappen.

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Beweging

Je term "diagonaal" kan ik niet goed plaatsen.
 
Maar verder:
Als je een luchtbel in een waterpas van dichtbij bekijkt, zie je dat de bel in een bol zit. De bol zit bijna vol met water, en er is nog een beetje plaats voor lucht. Omdat de lucht lichter is dan water, zal het zwaardere water -ten gevolge van de zwaartekracht- naar onder gaan en daardoor gaat de bel naar het hoogste punt.
Merk op dat er vrijwel geen wrijving is, maar altijd wel een klein beetje.
 
Nu je bal in een buis:
wanneer
1) de punten a en b op gelijke hoogte liggen, en
2) alle punten tussen a en b lager liggen dan a en b, en
3) er geen wrijving of weerstand in de buis is,
dan zal de bal ten gevolge van de zwaartekracht, eerst een lager punt opzoeken, en dan doorrollen naar een punt dat even hoog ligt als het beginpunt. Vervolgens begint het weer van voor af aan.
 
Omdat je in de praktijk niet aan de 3e voorwaarde kunt voldoen, zal de bal uiteindelijk in het laagste punt stil liggen.

Berichten: 13

Re: Beweging

De bal en de buis mogen van eender welk materiaal gemaakt zijn en het gewicht mogen jullie zelf bepalen.

De bal moet van punt a naar b gaan die horizontaal gelijk liggen. Dat wil niet zeggen dat de weg TUSSEN a en b ook op dezelfde lijn moet liggen.

Een manier zou zijn om een metalen bal te gebruiken en de buis met magneten bevestigen die sterker worden hoe meer je naar b gaat

Maar ik zou een geavanceerdere manier willen

Berichten: 4

Re: Beweging

De bal en de buis mogen van eender welk materiaal gemaakt zijn en het gewicht mogen jullie zelf bepalen.

De bal moet van punt a naar b gaan die horizontaal gelijk liggen. Dat wil niet zeggen dat de weg TUSSEN a en b ook op dezelfde lijn moet liggen.

Een manier zou zijn om een metalen bal te gebruiken en de buis met magneten bevestigen die sterker worden hoe meer je naar b gaat

Maar ik zou een geavanceerdere manier willen


Is dit het vraagstuk zoals je het kreeg? Zo niet, heb je de vraag zoals gesteld voor ons? Moet je een fysieke demonstratie van de opdracht geven of voldoet een theoretische omschrijving?

Er wordt in bovenstaande vraagstuk niets vermeld over 'door jagen' zoals je eerder zei.

Zonder een compleet beeld van het vraagstuk zijn er teveel varianten met allemaal hun eigen variabelen te bedenken, die wel of niet aan de opdracht voldoen. Een paar mogelijkheden:

Wanneer zowel punten A en B als de weg ertussen horizontaal zijn en blijven, maar de bal wel verplaatst moet worden naar B vanuit A kunnen we er van uitgaan dat er een kracht op de bal uitgeoefend moet worden (tenzij de beweging relatief geacht mag worden). Door een drukverschil tussen punten A en B te veroorzaken waardoor de bal in beweging komt zou het doel bereikt kunnen worden. Dit kan bijvoorbeeld door een fluidum te stuwen of een temperatuurverschil te creëren. Ook statische elektriciteit zou gebruikt kunnen worden, maar dit zou in strijd kunnen zijn met de opdracht. Ook met magnetisme kan een beweging van de bal ten opzichte van de buis veroorzaakt worden.

Als de weg tussen A en B niet horizontaal hoeft te zijn en er bovendien beweging in de buis mogelijk is kan zwaartekracht als stuwende kracht worden gebruikt door de buis te manipuleren. Dit is de meest eenvoudige oplossing.

Sent from my Nexus 6P using Tapatalk

Reageer