Sterkteberekeningen Lichtmast

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 5

Sterkteberekeningen Lichtmast

Lichtmast berekening beter.PNG
Lichtmast berekening beter.PNG (15.2 KiB) 1529 keer bekeken
Goedemiddag allen,
 
Ik ben een 2ejaars student werktuigbouwkunde en moet voor mijn stage een stalen mast berekenen op sterkte. De verbinding met de voetplaat mag ik achterwege laten, dit is een standaard onderdeel met driedubbele VF en kan ik dus zien als de inklemming. De te berekenen verbinding is die bij de overgang van Ø200mm naar Ø40mm op een hoogte van 1,20. 
 
Eigenlijk schaam ik mij lichtjes bij het vragen naar hulp met dit simpele stukje sterkteleer, maar hoop dat een van jullie professionals een minuutje mee wilt denken hoe dit het best aan te pakken is. 
 
Mast 'kantelen' en zien als een eenzijdige ingeklemde dwarsbalk? 

welke krachten werken er op de mast? Uitgaan van windkracht 12(orkaan)? Stuwdruk over de hele lengte of juist een Puntlast?  

Vervolgens de Oplegreacties, D-lijn en M-lijn?

Iets wat ik compleet over het hoofd zie?

 
 
Bedankt! en de groeten,
 
Philip

 
 

 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Sterkteberekeningen Lichtmast

In de veronderstelling dat de mast volledig axisymmetrisch is, zonder openingen of dergelijke, kun je volgende veronderstellingen toepassen:
- windkracht concentreer je tot een puntlast in het oppervlaktezwaartepunt van elke sectie
- er treedt geen torsie op
- enige optredende kracht is wind
 
In bijlage een voorbeeldformule uit de norm voor het berekenen van lichtmasten, voor windkracht wordt naar de respectieve eurocode verwezen.
Dit kan echter sterk vereenvoudigd worden tot een equivalente kracht in functie van de windsnelheid.
 
Je hoeft dus in feite enkel beide oppervlakken apart te beschouwen, en te bekijken wat ermee gebeurt.
Je hebt dan een balk langs 1 zijde ingeklemd, met twee krachten erop.