[scheikunde] de pH berekenen uit een titratie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1

de pH berekenen uit een titratie

Beste forumleden
 
Voor mijn eindwerk moeten wij proeven doen i.v.b. met ons onderwerp. Ons onderwerp is "antibacteriële zepen". Graag zouden wij de pH van verschillende antibacteriële zepen bepalen, maar we moeten dat doen volgens een pH-titratie.
 
Ik zocht in mijn labo's dat ik de afgelopen 2 jaar heb gedaan, maar ik  vindt nergens meer exact hoe ik dit moest doen.
Zou iemand mij hiermee kunnen helpen? Dit heb ik al, maar weet niet zeker of dit al de goede weg opgaat, want ik zit er mee vast.
 
alvast bedankt!
 
mvg.
Laurens De Loose
 
 
Wat ik al heb:
 
Vooraleer we aan de proef kunnen beginnen moeten we eerst de natriumhydroxide-oplossing standaardiseren, zodat we de concentratie kennen. Dit doen we aan de hand van een zuur-base titratie met oxaalzuur. Oxaalzuur is een oertiterstof, dit wil zeggen dat de concentratie van oxaalzuur niet tot zeer weinig zal dalen naargelang de tijd.
 
·         Bereken hoeveel massa je nodig hebt voor een concentratie van 1 mol/L met een volume van 100 mL.
·         Weeg die massa af op een analytische weegschaal.
·         Giet het oxaalzuur in een maatkolf 100 mL en los het oxaalzuur op.
·         Leng aan tot aan de maatstreep en homoniseer de oplossing.
·         Bereken de exacte concentratie opnieuw met de afgewogen massa.
 
Nu we de concentratie van oxaalzuur kennen kunnen we de exacte concentratie van de natriumhydroxide-oplossing vinden via de zuur-base titratie.
 
·         Doe de natriumhydroxide-oplossing in de buret en peppiteer 50 mL van de oxaalzuur-oplossing met 3 druppels fenolftaleïne in de erlenmeyer.
·         Titreer tot aan de kleuromslag van kleurloos naar lichtroze.
·         Noteer het gebruikte volume aan natriumhydroxide-oplossing.
·         Bereken de concentratie van de natriumhydroxide-oplossing.
 
Nu we de exacte concentratie van de natriumhydroxide-oplossing kennen kunnen we zuurtegraad van de ontsmettende zeep berekenen.
 
·         Giet 50 mL zeep met 3 druppels fenolftaleïne in de erlenmeyer en de natriumhydroxide-oplossing in de buret.
·         Titreer tot aan de kleuromslag van kleurloos naar lichtroze.
·         Noteer het gebruikte volume aan natriumhydroxide-oplossing.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: de pH berekenen uit een titratie

Opmerking moderator

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer