symmetrie inertiaalstelsels

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

symmetrie inertiaalstelsels

Hoi!
 
Ik mijn dictaat over Speciale Relativiteitstheorie staat het volgende:
 
Screen Shot 2017-01-04 at 18.51.11.png
Screen Shot 2017-01-04 at 18.51.11.png (347.55 KiB) 518 keer bekeken
 
Nu kan ik er intuïtief wel bij dat de situatie symmetrisch is, maar ik zie niet in hoe ik kan concluderen, aannemende dat verschillende snelheden worden gemeten, minstens een van de twee in een 'speciaal coördinatenstelsel' zou verkeren. Als je bij een steen staat, dan meet je dat de snelheid van de steen 0 m/s is. Als je met snelheid v van de steen af beweegt, dan meet je een snelheid van -v. Oftewel, snelheid is relatief. Wat maakt de situatie dat de snelheid gemeten wordt door D en E anders? Oké, ik zie dat het hier gaat om de meting van twee verschillende objecten (D en E), terwijl het in mijn voorbeeld ging om de snelheid van slechts de steen, gemeten in verschillende inertiaalstelsels. Maar toch bekom ik dan niet op hun conclusie, dat een van de coördinatenstelsels speciaal zou moeten zijn...
 
Zou je op de een of andere manier ook kunnen concluderen dat een van de twee een zekere absolute snelheid zou kunnen meten (contradictie)? Dit argument heb ik wel een keer gezien waarbij je aanneemt dat een lichtklok anders tikt dan een andere soort 'invariante' klok, waarbij voor de waarnemer die de klok bij zich heeft, deze klok en de lichtklok op dezelfde wijze tikken, terwijl een voorbijkomende waarnemer een verschil zou meten tussen de klok en de lichtklok, waarbij je op de tegenspraak komt dat deze waarnemer een zekere 'absolute' snelheid zou kunnen meten, wat in tegenspraak is met het relativiteitsprincipe.
 
Dus ofwel ik beargumenteer het zo, of ik moet op de een of andere manier inzien waarom het om een speciaal coördinatenstelsel zou gaan. Iemand die mij kan helpen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: symmetrie inertiaalstelsels

Oh oke, ik  heb een ander argument gehint gekregen: gewoon die snelheden invullen in de Galileo/Lorentz transformaties, en je krijgt hetgeen beweerd wordt!

Berichten: 235

Re: symmetrie inertiaalstelsels

Shadow schreef:... waarbij voor de waarnemer die de klok bij zich heeft, deze klok en de lichtklok op dezelfde wijze tikken, terwijl een voorbijkomende waarnemer een verschil zou meten tussen de klok en de lichtklok, waarbij je op de tegenspraak komt dat deze waarnemer een zekere 'absolute' snelheid zou kunnen meten, wat in tegenspraak is met het relativiteitsprincipe.
 
Die voorbijkomende waarnemer kan geen verschil meten tussen de klokken. Het systeem van werking van de klok kan geen rol spelen.
Als klok A en klok B, die zich op dezelfde plaats bevinden (wat op zich niet kan vermits de twee klokken dan eigenlijk in elkaar moeten zitten, dus het gaat hier nu om een gedachtenexperiment...) in een ref systeem allebei op hetzelfde moment bijvoorbeeld het cijfer 1 aanduiden, en wat later cijfer 2 aanduiden, dan zal dat ook zo zijn volgens een ander ref systeem. Het kan niet anders. Vermits beide klokken op hetzelfde moment op dezelfde plaats zijn, kan je dit als één gebeurtenis beschouwen, en beide klokken geven op dezelfde plaats op hetzelfde moment hetzelfde cijfer aan. Gebeurtenissen zijn absoluut. In een ander ref systeem kan het niet dat een gebeurtenis plots van inhoud verandert. Moest dat zo kunnen, dan kunnen we zelf niet praten over een ruimtetijd continuum. Als je een ruimte-tijd diagram tekent zie je dit onmiddellijk, of anders gesteld: indien bovengaande niet correct zou zijn, dan zou je geen Minkowski, noch loedel ruimtetijd diagram kunnen tekenen.

Reageer