Aandrijving van sta-op systeem in de zitting van een bank

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

Aandrijving van sta-op systeem in de zitting van een bank

Opmerking moderator

Berichten samengevoegd
 
Hey allemaal,
 
Ik heb voor school een opdracht om een sta-opsysteem te ontwerpen in een bank.
Hierbij heb ik besloten om het design van de bank zo min mogelijk te veranderen waardoor ik alleen de zitting de sta-op beweging laat maken.
Nou heb ik de beweging die hij moet maken ongeveer bepaald, maar ik heb weinig verstand van elektronica en de aandrijving. Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen. In deze link zie je het vierstangen systeem die de beweging maakt: https://www.dropbox.com/s/2ehvsw0qsz4g9bi/VID_20161017_105538.3gp?dl=0
Ik wil het sta-op systeem graag elektro-mechanisch aandrijven en niet met een gasveer, omdat ik wil dat de zitting niet de hele tijd omhoog blijft staan tot je weer gaat zitten.
Waarmee kan ik het vierstangen mechanisme waarmee de beweging gemaakt wordt het beste aandrijven. Wat voor motor moet ik daar voor gebruiken? En hoe zorg ik er voor dat de zitting niet te snel omhoog en omlaag beweegt, want moet natuurlijk rustig gebeuren bij mensen die hulp nodig hebben met op staan. Heb ik daar een bepaalde overbrengen voor nodig? zoals een wormwiel of een spindel of iets dergelijks?
 
Zou iemand mij een beetje op weg kunnen helpen?
Alvast heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: Aandrijving van sta-op systeem in de zitting van een bank

Weet iemand hoe een sta-op systeem van bijvoorbeeld een sta-opstoel werkt?
Hoe zorg je ervoor dat hij omhooggaat tot een bepaald punt, dan stil blijft staan en weer naar beneden gaat.
En hoe wordt de beweging gemaakt, een soort opgaande en voorover buigende beweging tegelijk? 
 
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Aandrijving van sta-op systeem in de zitting van een bank

Kijk eens naar deze filmpjes:
 

 

 
De elektromotor drijft een schroefas aan waardoor een moerblok of holle as zich verplaatst (laatste filmpje rond 5 minuten). Dat is niet iets dat je zelf even eenvoudig maakt. Je zou eens een poging kunnen wagen bij Ebay: klik


Reageer